۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۲۳۶ ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹ دسته: پول و بانک
۰

هرچند کاهش سود سپرده های کوتاه مدت و همچنین تبدیل روال پرداخت سود از روزشمار به ماه شمار که در بخشنامه اخیر بانک مرکزی مورد تاکید قرار گرفته، اقدامات مثبتی است؛ اما بانک مرکزی باید برای تکمیل آن، به سمت صفر کردن سود سپرده های کوتاه مدت حرکت کند. این اقدام علاوه بر کنترل سوداگری و کاهش سرعت گردش پول در فعالیت های غیرمولد، مانع انتقال نقدینگی میان بازارهای مختلف و نوسانات ناشی از آن می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی که در هفته جاری به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد، زین پس بانک ها حق ندارند به سپرده های کوتاه مدت سود روزشمار پرداخت کنند و باید ضوابط جدید را برای پرداخت سود به این سپرده ها رعایت کنند.

براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، از این پس معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری عادی از روزشمار به ماه شمار تغییر می‌یابد. همچنین در این مصوبه تاکید شده که حداکثر نرخ سود علی‌الحساب برای سپرده‌های کوتاه مدت عادی ۱۰ درصد سالانه است.

هدف اعضای شورای پول و اعتبار از تصویب این طرح کاهش فعالیت های سفته بازی بوده و بانک مرکزی معتقد است این طرح، منافع سوداگران را به خطر می اندازد.

برداشت کمتر از یک ماه مشمول سود سپرده نمی شود

موضوع دیگر در بخشنامه بانک مرکزی این است که سود سپرده های کوتاه مدت، تنها در صورتی باید به حساب سپرده گذار واریز شود که برداشتی از این حساب در طول ماه انجام نشده باشد. در واقع با این مصوبه، بانک مرکزی قصد دارد به نقدینگی ثبات بیشتری بدهد و سرعت گردش پول را کاهش دهد.

در گذشته بانک ها حتی در صورت واریز و برداشت به حساب های کوتاه مدت، سود روزشمار را در پایان هر ماه به حساب سپرده گذاران پرداخت می کردند؛ اما در این بخشنامه که برگرفته از تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار است، تاکید شده که حداقل مبلغ مانده حساب در یک ماه برای  محاسبه سود آن ماه در نظر گرفته شود.

با این وجود، در صورتی که بانک مرکزی می خواهد سرعت گردش پول به ویژه در فعالیت های سوداگرانه را کاهش دهد و مانع انتقال نقدینگی بین بازارهای مختلف شود، باید اقدامات تکمیلی دیگری را نیز در دستور کار قرار دهد.

بانک مرکزی سود سپرده های کوتاه مدت را صفر می‌کند؟

سود روزشمار ۲۰ درصد طی سال‌های اخیر یکی از عوامل اصلی بی‌ثباتی در اقتصاد ایران بوده است؛ زیرا صاحبان پول‌های بزرگ به راحتی بین بازارهای مختلف طلا و ارز و مسکن و بورس، رفت‌‌ و آمد می‌کردند و همواره از کف سود تضمینی ۲۰ درصد نیز برخوردار بودند.

بر اساس منطق اقتصادی، افراد حداقل باید برای ۶ ماه تصمیم‌گیری نمایند که در کدام بازار حضور داشته باشند؛ لذا در اقتصاد فعالیت های کمتر از این زمان نباید به رسمیت شمرده شود و مشمول سود گردد.

لذا کاهش سود سپرده های کوتاه مدت و همچنین تبدیل روال پرداخت سود از روزشمار به ماه شمار، اقدامات مثبتی است؛ اما بانک مرکزی باید برای تکمیل این اقدامات، به سمت صفر کردن سود سپرده های کوتاه مدت حرکت کند.

در مرحله اول باید سود سپرده های کمتر از ۳ ماه صفر شود؛ در مراحل بعدی نیز باید این زمان تا ۶ ماه افزایش یابد و نظام بانکی کشور تنها سپرده هایی که بیشتر از ۶ ماه در بانک ها انباشت می شود را به رسمیت شمرده و مشمول سود کند.

این اقدام علاوه بر کنترل سوداگری و کاهش سرعت گردش پول در فعالیت های غیرمولد، مانع انتقال نقدینگی میان بازارهای مختلف و نوسانات ناشی از آن می شود. حال باید دید آیا بانک مرکزی در تکمیل اقدامات خود، این مسیر را طی خواهد کرد؟

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.