۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۴۹۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه
۰

تحریم های نفتی ایران از طرفی جذب سرمایه های خارجی را با مشکل مواجه نموده و از طرف دیگر شرایط را برای صادرات نفت خام ایران دشوار کرده است. در این شرایط جذب سرمایه های مردم برای توسعه پتروپالایشگاه ها با هدف افزایش ظرفیت پالایش نفت در داخل، یکی از طرح های با اولویت کشور است که می‌تواند به طور دائمی مشکل تحریم فروش نفت را برطرف نماید. با اینحال این طرح مدتی است در کمیسیون اقتصادی مجلس معطّل مانده است.

به گزارش مسیر اقتصاد تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت با ایجاد و افزایش ظرفیت پتروپالایشگاه ها در حال حاضر یکی از مهمترین طرح ها در جهت بی اثر کردن تحریم های نفتی است که دو کمیسیون مجلس با آن موافقت کرده اند.

طرح استفاده از سرمایه های مردمی برای توسعه پتروپالایشگاه ها به صورت عادی توسط علی بختیار رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفته است که برای آن کمیسیون های اقتصادی و برنامه و بودجه نیز به عنوان کمیسیون فرعی انتخاب شدند.

طرح توسعه پتروپالایشگاه ها در کمیسیون اقتصادی مجلس معطل مانده است

علیرغم موافقت ضمنی چند تن از اعضای کمیسیون اقتصادی و تایید این طرح در کمیسیون انرژی و برنامه و بودجه تا این لحظه کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد این طرح اعلام نظر رسمی نکرده است و همین امر باعث به تاخیر افتادن روند تصویب طرح استفاده از سرمایه های مردمی برای توسعه پالایشگاه ها در مجلس شده است.

با توجه به اینکه طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه ها با استفاده از سرمایه های مردمی ممکن است با تغییر دولت ها دچار مشکلاتی شود لازم است در کمیسیون انرژی مجلس سازوکاری تدوین شود تا این طرح به صورت قانون به تصویب برسد تا اطمینان خاطر سرمایه گذاران افزایش یابد.

تامین مالی مشکل اصلی توسعه پتروپالایشگاه ها

تامین مالی پروژه های پالایشگاهی اصلی ترین مشکلی بود که مطرح شده است و دلیل آن ناتوانی بخش خصوصی از تامین هزینه های زیاد پتروپالایشگاه ها بود و صندوق توسعه ملی نیز پروژهای زیادی را تامین سرمایه می کند که قرار گرفتن در صف ان مدت زیادی طول می کشد و از طرفی نحوه پرداخت آن به صورت مقطعی است و گزینه نهایی هم فاینانس خارجی است که آن هم به دلایلی مانند تحریم و … در طی دو دهه اخیر مسکوت مانده است.

با توجه به اینکه مشکل اصلی، تامین مالی است، جذب سرمایه های مردمی بهترین راهکار برای توسعه پتروپالایشگاه ها است؛ چراکه ایجاد سازوکار از طریق بورس می تواند اطمینان خاطر بیشتری به مردم برای سرمایه گذاری بدهد و از طرفی بورس رونق بیشتری می گیرد و نقدینگی سرگردان در جامعه که باعث ایجاد تورم و … شده است به سمت صنایع تولیدی و ایجاد اشتغال و … گسیل می شود.

توسعه پتروپالایشگاه ها با سرمایه‌ مردم راهکار دائمی بی‌اثرسازی تحریم‌

برای ایجاد پالایشگاه میعانات گازی حدود ۲ سال و برای ساخت پتروپالایشگاه حدود ۴ سال زمان نیاز است و با توجه به شرایط فعلی اقتصادی سیاسی در جهان و منطقه باید در نظر گرفت که به احتمال زیاد ۴ سال دیگر هم صنعت نفت ما در تحریم خواهد بود بنابراین هر چه زودتر باید نسخه درمان دائمی پیچیده شود.

باتوجه به تولید حدود ۴ میلیون بشکه در روز باید در نظر گرفت که در زمان تحریم حداقل یک میلیون بشکه کاهش تکلیفی وجود خواهد داشت و یک میلیون بشکه هم برای صادرات و ۲ میلیون بشکه ظرفیت پالایشی کشور است. بنابراین اگر طرح ایجاد و توسعه پتروپالایشگاه ها  هرچه زودتر به سرانجام برسد می توان یک میلیون بشکه ذخیره شده را به چرخه پالایش برگرداند و چشم به صادرات نفت خام نداشت.

موافقت کارشناسان وزارت نفت با جذب سرمایه های مردمی

باید در نظر گرفت که ذخیره سازی طولانی مدت نفت در مخازن بسیار پرهزینه است؛ چراکه از طرفی مخزن نیز آسیب می بیند و از طرف دیگر برداشت مجدد نیز مشکلاتی مانند افت فشار و … به همراه دارد. بنابراین وزارت نفت معتقد است که با استفاده از تجربیات موسسات مالی در بورس باید سازوکاری تدوین شود تا مردم نسبت به سرمایه گذاری در توسعه پتروپالایشگاه ها اطمینان خاطر و رغبت بیشتری داشته باشند. بر همین اساس نماینده وزارت نفت در کمیسیون انرژی موافقت وزارتخانه متبوع خود را با این طرح اعلام نموده است.

طرح جذب سرمایه های مردمی برای توسعه پالایشگاه ها منتظر اعلام نظر کمیسیون اقتصادی مجلس است تا پس از تصویب و با در نظر گرفتن ۲ ماه برای تدوین و ابلاغ آیین نامه از طرف وزارت نفت تا اواخر سال ۹۷، روند اجرائی آن از اوایل سال ۹۸ به اجرا درآید.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.