۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۴۸۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

پس از آنکه میزان تولید گندم در روسیه با حمایت دولت این کشور افزایش پیدا کرد، مقامات دولتی روسیه به منظور کاهش قیمت محصولات خود اقدام به تخصیص یارانه به سوخت و حمل و نقل این محصول کردند تا حضور خود در بازارهای جهانی این محصول راهبردی را تثبیت کنند. به همین منظور این کشور توانسته است سهم خود در بازار برخی از کشورها را افزایش داده و در حال حاضر نیز برای تصاحب بازار کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا برنامه ریزی کند.

به گزارش مسیر اقتصاد رقابت کشورهای بزرگ تولید کننده گندم جهان برای تصاحب بازار کشورهای مصرف کننده طی سال های اخیر حاوی نکات قابل توجهی است.

آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا، اوکراین، آرژانتین، هند و پاکستان بزرگترین تولیدکنندگان گندم در جهان محسوب می شوند که محصول مازاد بر نیاز خود را به سایر کشورها صادر می کنند.

طی چند سال اخیر تولید گندم در روسیه با حمایت دولت، شدت بیشتری پیدا کرده است و این موضوع باعث ایجاد تغییرات بزرگی در مناسبات تجاری این محصول در جهان شده است.

برنامه ریزی روسیه برای تصاحب بازار گندم خاورمیانه و شمال آفریقا

پس از آنکه میزان تولید گندم در روسیه با حمایت دولت این کشور افزایش پیدا کرد، مقامات دولتی روسیه به منظور کاهش قیمت محصولات خود اقدام به تخصیص یارانه به سوخت و حمل و نقل این محصول کردند تا حضور خود در بازارهای جهانی این محصول راهبردی را تثبیت کنند.

به همین منظور این کشور توانست سهم خود در بازار برخی از کشورها را افزایش داده و در حال حاضر نیز برای تصاحب بازار کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا برنامه ریزی کند.

در این راستا طبق اعلام دولت روسیه فعالیتهای اخیر بازرگانان روسی منجر به افزایش صادرات گندم روسی به عراق و عربستان و الجزایر خواهد شد.

این در حالی است که تا پیش از اقدام دولت روسیه، کشورهای آمریکا و اتحادیه اروپا تامین کننده بزرگ گندم این کشورها بودند و حضور روسیه در این بازارها به زیان کشاورزان اروپایی و آمریکایی خواهد شد.

افزایش خرید گندم روسیه به دلیل کاهش قیمت نفت

گفتنی است کاهش بهای نفت خام در چند ماه اخیر موجب شده است تا کشورهای بزرگ نفت خیز جهان نظیر عراق و عربستان به دنبال تامین نیاز گندم خود با قیمت کمتری باشند.

بر اساس اعلام کارشناسان، دولت روسیه پس از کاهش بهای نفت خام تلاش می کند تا با مذاکرات تجاری با کشورهای مذکور، میزان گندم صادراتی خود به این کشورها را افزایش دهد؛ چرا که گندم این کشور در مقایسه با نمونه های آمریکایی و اروپایی از قیمت کمتری برخوردار است.

از سویی دیگر دولت روسیه قصد دارد تا با توسعه ظرفیت برخی از بنادر خود، میزان صادرات گندم این کشور از طریق این بنادر را طی ۴ سال، بیش از ۵۵ میلیون تن افزایش دهد.

نقش ویژه روسیه در تامین گندم جهان

صادرات گندم روسیه به عراق و نیجریه منجر به کاهش صادرات گندم ایالات متحده به این کشورها شده است و انتظار می رود صادرات گندم به الجزایر و عربستان نیز منجر به زیان کشورهای عضو اتحادیه اروپا شود.

در حال حاضر عمده گندم عربستان از طریق کشورهای آلمان و لهستان تامین می شود و ورود روسیه به بازار این کشور، مصادف با کاهش سهم صادارتی آنان خواهد شد.

از طرفی دیگر نیز تمامی کشورهای همسایه الجزایر نظیر تونس، لیبی و مراکش گندم های مورد نیاز خود را از روسیه وارد می کنند و حضور روسیه در بازار الجزایر نیز می تواند موفقیت این کشور در صادرات گندم  به شمال آفریقا را کامل کند.

بررسی ها نشان می دهد علیرغم کاهش میزان تولید گندم روسیه در سال جاری، اما این کشور همچنان تامین کننده بزرگ گندم کشورهای مصر، ترکیه، بنگلادش و ویتنام به شمار می رود.

طبق اعلام کارشناسان روسی صادرات گندم این کشور به عربستان در مرحله بررسی های کیفی قرار دارد و در صورت تایید آن توسط دولت عربستان، صادرات محموله های روسی به این کشور آغاز خواهد شد.

منبع:

گلف تایم yon.ir/MfZxi

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.