۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۹۴۵ ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

برخلاف آنچه در رسانه های داخلی نشان داده می شود، شخص دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا، مسبب مشکلات ایران نیست؛ بلکه تمامی دولتمردان آمریکایی در زمینه فشار حداکثری و اعمال «تحریم های فلج کننده» بر ایران اتفاق نظر داشته و دارند. بنابراین منتظر ماندن برای تغییر سیاست های آمریکا در قبال ایران، تنها به معنی از دست دادن زمانی است که باید صرف مقاوم سازی اقتصاد در برابر تکانه های ناشی از اقدامات دشمنانه کشورهای خارجی شود.

مسیر اقتصاد/ دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا، از ابتدای سال گذشته میلادی فعالیت خود را آغاز کرد. در طول حدود دو سالی که از زمان ریاست جمهوری ترامپ می گذرد، دولت آمریکا سیاست هایی را اتخاذ نموده است که در بسیاری از حوزه ها، به طور کامل با سیاست های دولت قبل، متفاوت بوده است.

به طور خاص اصلاح سیاست های تجارت خارجی در راستای حمایت از تولید داخلی، خروج یکجانبه از توافق هسته ای بین ایران و کشورهای ۵+۱ و همچنین شروع یک جنگ تجاری گسترده با چین، مهمترین برنامه های دولت ترامپ بوده که در طول دو سال اخیر اجرایی شده اند.

مشکل رسانه های معتبر جهان با دونالد ترامپ

رسانه های معتبرتر در سطح جهان، عمدتا توسط گروه هایی رهبری می شوند که با اقدامات دولت جدید آمریکا مخالفند. این رسانه ها به طور کلی در همه کشورهای جهان از اقدامات ملی گرایانه دولت ها انتقاد می کنند و تلاش می کنند به مردم به نحوی جهت دهی نمایند که در انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری، به افراد با تفکرات جهانی سازی رأی بدهند.

به همین دلیل در خصوص کشور آمریکا نیز، رسانه های مطرح جهانی همواره تصویری بسیار منفی از شخص ترامپ ساخته اند و تلاش می کنند نتیجه تمامی سیاست های وی را ناگوار توصیف نمایند.

ترامپ با اوباما تفاوتی ندارد

در این زمینه رسانه های داخلی و به طور خاص رسانه ملی نیز بدون توجه به قصد و نیت رسانه های معتبر جهان، از آن ها پیروی کرده اند.

پیروی کورکورانه رسانه های داخلی از سیاست «سیاه نمایی اقدامات ترامپ»، موجب شده است این تصور اشتباه در بین مردم ایران رواج پیدا کند که «مسبب مشکلات ایران شخص دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکاست و اگر دولت فعلی این کشور تغییر کند، مشکلات ایران حل خواهد شد.» این درحالیست که ترامپ تنها یک وسیله است.

اتفاق نظر «تمام آمریکا» بر اعمال فشار حداکثری علیه ایران

این تصور تفاوت های زیادی با واقعیت های عرصه بین الملل دارد؛ به طور خاص اعمال تحریم های موسوم به «فلج کننده» اولین بار در دولت دموکرات اوباما در دستور کار قرار گرفت. همچنین با وجود انعقاد توافق هسته ای، دولت قبلی آمریکا بارها تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرد که تمدید ۱۰ ساله قانون «ایسا» یکی از این موارد است.

عملکرد دولت های قبلی و فعلی آمریکا نشان می دهد که تمامی دولتمردان و نمایندگان دو مجلس این کشور، درخصوص ضرورت اعمال فشار حداکثری به ایران اتفاق نظر دارند. به همین دلیل تمامی دولت های اخیر آمریکا سیاست تحریم اقتصادی و فشار سیاسی بر ایران را در دستور کار داشته اند.

تنها تفاوت دولت های جمهوری خواه و دموکرات درخصوص تعامل با ایران، راهکار اعمال فشار است؛ دولت دموکرات اوباما تلاش می کرد از طریق روش های هوشمندانه تر «تحریم های فلج کننده» را بر اقتصاد ایران تحمیل نمایند، درحالیکه دولت جمهوری خواه ترامپ برای تحقق این هدف راهکار صادقانه تری را درپیش گرفته است.

ضرورت استفاده از زمان برای مقاوم سازی اقتصاد

صرف نظر از اینکه سیاست های رئیس جمهور فعلی آمریکا برای اقتصاد این کشور مناسب است و یا در نهایت به ضرر آن ها تمام میشود، لازم است رسانه های داخلی در این زمینه پیروی از رسانه های خارجی را کنار بگذارند و به جای ساختن تصویر یک دیوانه از رئیس جمهور آمریکا، سیاست های وی را به درستی تحلیل و بررسی نمایند.

تصویرسازی غلط درخصوص دولتمردان آمریکایی موجب می شود مسئولین کشور به جای تلاش برای اجرای سیاست هایی که به شکوفایی اقتصاد داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی منجر می شود، در انتظار تغییر سیاست های آمریکا باشند و برنامه های خود را متناسب با این خیال واهی تنظیم نمایند.

آنچه مسلم است اینکه در شرایط فعلی ایران نباید منتظر تغییر دولت و یا سیاست های آمریکا باشد؛ چراکه برنامه هر دو جناح در نهایت ضربه وارد کردن به ایران است. بنابراین منتظر ماندن برای تغییر سیاست های آمریکا در قبال ایران، تنها به معنی از دست دادن زمانی است که باید صرف مقاوم سازی اقتصاد در برابر تکانه های ناشی از اقدامات دشمنانه کشورهای خارجی شود.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.