۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۸۸۵ ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰ دسته: انرژی
۰

عبداللهی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مهندسی و ساخت در صنایع نفت و گاز با بیان اینکه در بخش سطح الارض بالادست، توانمندی داخلی در حوزه مهندسی وجود دارد و تنها در بخش تحت الارضی نیاز به همکاری با شرکت های خارجی هست، گفت: با وجود پیچیده تر بودن فرایند مهندسی در پتروشیمی ها نسبت به پالایشگاه، در فاز دوم عسلویه و فاز اول بندر امام خمینی، ۷۰ تا ۸۰ درصد از فرآیندهای مهندسی توسط شرکت های ایرانی انجام شده است.

فروزان عبداللهی نمین رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های مهندسی و ساخت (صنایع نفت و نیرو) در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن اشاره به توانمندی های بومی موجود در صنعت نفت و گاز، به موفقیت های شرکت های حوزه مهندسی مشاور در این زمینه اشاره کرد.

فعالیت های پالایشی و پتروشیمی در دستان شرکت های ایرانی

عبداللهی در ابتدا در خصوص سهم بخش مهندسی در پروژه های نفت و گاز، گفت: به طور کلی سهم مهندسی در پروژه های نفتی، زیر ۱۰ درصد است. اگر مهندسی پایه و مجموعه کامل طراحی فرآیند (PDP) که بیشتر در پروژه های پتروشیمی مطرح می شود، وجود داشته باشد، سهم آن بعضا تا ۱۲ و حداکثر تا ۱۵ درصد از کل هزینه های پروژه افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: با توجه به سادگی فرآیند پالایشگاه های گازی، مجموعه فرآیند مهندسی آن در داخل انجام می شود. به طور مثال در فاز ۱۲ پارس جنوبی، پیمانکار به طور کامل ایرانی بود و به غیر از خرید برخی از تجهیزات که وارداتی بود، بخش مهندسی و ساخت به طور کامل در داخل انجام شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی و ساخت خاطر نشان کرد: اتفاقا فاز ۱۲ پارس جنوبی در زمان تحریم ها انجام شد و به نتیجه رسید.

وی همچنین با اشاره به حضور چشم گیر شرکت های ایرانی در حوزه مهندسی مشاور در پارس جنوبی، گفت: به طور کلی از فازهای ۱۵ و ۱۶ به بعد در پارس جنوبی، عمده کار های مربوط به بحث مهندسی توسط شرکت های ایرانی انجام شده است که عضو انجمن صنفی شرکت های مهندسی و ساخت نیز می باشند.

عبداللهی با اشاره به توان مهندسی شرکت های ایرانی در حوزه پتروشیمی، گفت: در حوزه پتروشیمی در فاز اول عسلویه با توجه به حضور شرکت های خارجی در آن زمان، بخش قابل توجهی از دانش فنی به شرکت های داخلی منتقل شد. به عنوان مثال مهندسی بزرگترین واحد تولید اتیلن دنیا با ظرفیت ۱.۱۵ میلیون تن در سال در پتروشیمی جم توسط شرکت های ایرانی انجام شده است.

وی با اشاره به پیچیده تر بودن فرآیند مهندسی در پتروشیمی ها به نسبت فرآیندهای پالایشگاهی، گفت: با این حال در فاز دوم عسلویه و فاز اول بندر امام خمینی، ۷۰ تا ۸۰ درصد از فرآیند های مهندسی توسط شرکت های ایرانی انجام شده است.

در بالادست هم نیازی به شرکت های خارجی نیست

رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی و ساخت با اشاره به حضور شرکت های ایرانی در حوزه بالادست نفت و گاز، گفت: در این حوزه فعالیت های مهندسی به دو بخش تحت الارضی و سطح الارضی تقسیم می شود. در بخش سطح الارضی که شامل فعالیت های پس از حفاری می شود مثل آنچه روی سکوهاست و آنچه در ساحل و خشکی به عنوان واحد تولید از آن یاد می شود، به صورت ۱۰۰ درصد توان داخلی در خصوص مهندسی آن وجود دارد.

وی با تاکید بر پیچیدگی های مهندسی در زیر دریا، گفت: در حوزه زیرزمینی با توجه به اینکه شرکت های ایرانی به تازگی در حال ورود به آن هستند نیاز همکاری با شرکت های خارجی وجود دارد.

عبداللهی در پایان با اشاره به اینکه تمام هزینه های مهندسی که در کشور انجام می شود به ریال است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عمده فعالیت های مهندسی در حوزه نفت، تماما توسط شرکت های ایرانی انجام می شود، نیازی به ارز وجود ندارد و پروژه ها با ریال انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در معدود جاهایی که نیاز به استفاده از لایسنسی خاص باشد که در کشور وجود ندارد، می توان با همکاری با شرکت های کوچک و متوسط اروپایی مثلا در ایتالیا و یا با همکاری با شرکت های چینی این کار را انجام داد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.