۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۲۹۵ ۰۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴ دسته: روغن و دانه های روغنی، کشاورزی
۰

دولت قزاقستان به منظور استفاده بهینه از تولید محصولات کشاورزی در این کشور، قصد دارد کارخانجات جدید فرآوری غلات و دانه‌های روغنی ایجاد نماید. این تصمیم با همکاری کشور چین اجرایی خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد، چین و قزاقستان قصد دارند در یک پروژه مشترک به منظور ایجاد ارزش افزوده اقتصادی بر روی محصولات کشاورزی، مرکز پردازش غلات و دانه های روغنی در قزاقستان احداث کنند.

طی سال های اخیر قزاقستان یکی از تولیدکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی نظیر غلات و علی الخصوص گندم در منطقه بوده است که به دلیل نبود زیرساخت های لازم جهت فرآوری این محصولات، همواره صادرکننده خام این محصولات بوده است.

دولت قزاقستان طی سال های گذشته مذاکرات تجاری مختلفی با طرف های چینی به منظور حمایت از بخش صنایع غذایی این کشور داشته که این موضوع، منجر به افزایش صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته برای این کشور شده است.

در سال ۲۰۱۶ دولت چین سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری در جهت فرآوری دانه های روغنی، ۲۰۰ میلیون دلار در تولید گوشت گاو، گوسفند، بز و ۸۰ میلیون دلار دیگر نیز در صنعت تولید محصول و رب گوجه فرنگی در قزاقستان داشته است.

همکاری دولت چین و قزاقستان به منظور بهبود وضعیت بخش کشاورزی

اما اخیرا مقامات دو کشور در جهت بهبود وضعیت فرآوری محصولات غلات و دانه های روغنی اقدام به تعریف پروژه جدید همکاری کرده اند.

این پروژه همکاری که در حدود ۳۰۰ میلیون دلار برآورد می شود به نحوی برنامه ریزی شده است که کارخانجات احداث شده به صورت مستقیم محصولات اولیه خود را از کشاورزان خریداری خواهند کرد.

به همین منظور طبق بررسی های صورت گرفته این کارخانه ها حدود ۶۰۰ هزار تن غلات درجه ۳، ۷۵۰ هزار تن غلات درجه ۴ و ۵ و حدود ۱۲۰ هزار تن دانه های روغنی به صورت مستقیم از کشاورزان خریداری خواهد کرد.

در پروژه همکاری مذکور قرار است تجهیزات انتقال دهنده ۶۰۰ هزار تنی غلات و تجهیزات جدید آردسازی با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن آرد در سال نیز در این کشور ایجاد شود.

اقدامات دولت قزاقستان برای رشد سرمایه‌گذاری و صادرات محصولات کشاورزی

لزوم استفاده از ظرفیت های تولیدی بخش کشاورزی قزاقستان توسط تجار ایرانی 

گفتنی است طی سال گذشته جمهوری اسلامی ایران نیز طی رایزنی با مقامات قزاقستانی، گندم های تولیدی این کشور را جهت فرآوری و ساخت آرد وارد کرده و به همان کشور و یا دیگر کشورها صادر کرده است.

استفاده از ظرفیت های تولیدی بخش کشاورزی قزاقستان و ایجاد ارزش افزوده از این فرآورده ها می تواند منبع درآمد بسیار مهمی برای بخش سرمایه گذار خصوصی کشور باشد.

از سویی دیگر با توجه به ظرفیت تولید دانه های روغنی در قزاقستان، این کشور می تواند جایگزین مناسبی برای واردات این محصولات از کشورهای آمریکای جنوبی و جنوب شرقی آسیا برای ایران باشد.

واردات گندم از روسیه و قزاقستان به منظور افزایش تولید و صادرات آرد

منبع: blackseagrain



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.