۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۱۹۲ ۰۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱ دسته: حمل و نقل
۰

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از رشد ۱۰۳ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر چابهار خبر داد. افزایش عملیات تخلیه و بارگیری در بندر چابهار و وجود ظرفیت های بکر اقتصادی در شرق کشور، تکمیل راه آهن چابهار-سرخس را به عنوان زیرساخت ریلی این بندر و محور توسعه شرق کشور ضروری می سازد. با توجه به وعده مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی مبنی بر تامین ۸۵ درصدی منابع مالی قطعه دوم راه آهن چابهار-سرخس، از این نهاد غیر دولتی انتظار می رود به وعده خود عمل کرده و ساخت این خط ریلی راهبردی و ترانزیتی را تسریع نماید. با این وجود به گفته مسئولین آستان قدس رضوی، وزارت راه و شهرسازی مانع اصلی تکمیل این خطر ریلی توسط این نهاد غیردولتی بوده است؛ مسئله ای که لازم است وزارتخانه مذکور نسبت به آن پاسخگو باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان درباره عملکرد ۵ ماهه بندر چابهار گفت: عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیر نفتی از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای غیر نفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۹ درصد افزایش یافته است.

به گفته آقایی با توسعه زیرساخت های سازه ای و تجهیزاتی و اعطای مشوق های ویژه به صاحبان کالا و سرمایه گذاران حوزه های دریایی و بندری، ترافیک کالا و کانتینر در بندر شهید بهشتی چابهار افزایش یافته است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر چابهار از ابتدای سال تا کنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۳ درصد رشد یافته است.

وی ادامه داد: اختصاص ۲۰ درصد تخلیه کالاهای اساسی به بندر شهید بهشتی چابهار توسط دولت، مطمئنا ضمن توجیه ضرورت تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان، این بندر را به عنوان رقابت پذیرترین بندر منطقه دریای عمان در حوزه ترانزیت کالاهای عبوری به افغانستان و کشورهای آسیای میانه تبدیل خواهد کرد.[۱]

راه آهن چابهار-سرخس کلید توسعه شرق کشور 

در حال حاضر، بخش زیادی از جمعیت کشور در شهرهای بزرگ و به ویژه کلانشهرها متمرکز شده و مشکلاتی همچون ترافیک، آلودگی هوا و حاشیه نشینی را به وجود آورده است. از طرف دیگر، با وجود ظرفیت های بکر اقتصادی در شرق کشور، این منطقه دارای تراکم جمعیت بسیار پایینی است؛ به طوری که بر طبق نتایج سرشماری سال ۹۵، استان خراسان جنوبی با تراکم جمعیت ۵.۱ نفر در کیلومتر مربع و سیستان و بلوچستان با تراکم ۱۵.۳ نفر در کیلومتر مربع به ترتیب رتبه ۳۱ و ۲۹ تراکم جمعیت را در بین استان ها به خود اختصاص داده اند و جزو ۳ استان کم تراکم کشور محسوب می شوند.

از جمله ظرفیت های اقتصادی که می تواند باعث رشد و توسعه شرق کشور و جذب جمعیت به این منطقه شود، می توان به وجود معادن فراوان اشاره کرد. استان سیستان و بلوچستان با داشتن ۱۰ میلیارد تن ذخایر قطعی و ۲۰ میلیارد تن ذخایر احتمالی، ۵ درصد از ذخایر معدنی کشور را در خود جای داده است‌. همچنین خراسان جنوبی به عنوان یکی از ۵ استان معدنی کشور دارای ۲.۶ میلیارد تن ذخایر قطعی است.

کشور افغانستان به عنوان همسایه شرقی کشور نیز دارای معادن بی شماری همچون لیتیوم، سنگ آهن، اورانیوم، مس، طلا، لاجورد، الماس و کوبالت است.

تکمیل راه آهن چابهار-سرخس به عنوان محور توسعه شرق کشور سبب فعالسازی ظرفیت معادن این منطقه و در نتیجه، اشتغالزایی و جذب جمعیت به استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی خواهد شد. علاوه بر این، با تکمیل محور چابهار-سرخس، ترانزیت مواد معدنی از افغانستان به هند نیز از طریق این خط ریلی انجام خواهد شد.

مانع تکمیل خط ریلی چابهار-سرخس

عملیات ساخت این خط ریلی مهم و راهبردی به دلیل وابستگی به بودجه دولت پیشرفت کندی دارد به طوری که قطعه اول آن از چابهار تا زاهدان به طول ۵۸۰ کیلومتر پس از گذشت ۸ سال تنها حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قطعه دوم آن از زاهدان تا تربت حیدریه به طول ۷۶۰ کیلومتر از سال ۹۳ تا کنون در عمل، پیشرفتی نداشته است.

در گفته ها و اظهارات مسئولین بیشتر بر تکمیل قطعه اول این خط ریلی (چابهار-زاهدان) تاکید می شود و قطعه دوم این محور ( زاهدان-تربت حیدریه) کمتر مورد توجه قرار می گیرد. این در حالی است که برای بهره برداری از ظرفیت ترانزیتی کشورهای آسیای میانه لازم است قطعه دوم نیز تکمیل گردد تا به این ترتیب، کشورهای محصور در خشکی CIS از طریق راه آهن چابهار-سرخس به آب های آزاد متصل گردند.

آستان قدس به وعده خود عمل خواهد کرد؟

محمدرضا رئیسی مدیر عامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی یکشنبه هفته جاری ضمن تاکید بر دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش آستان قدس برای محرومیت‌زدایی و رسیدگی به مناطق مستضعف از برگزاری جلسه ای درباره راه آهن زاهدان-مشهد-سرخس خبر داد و گفت: مذاکراتی با دو فاینانسر خارجی که با ما شریک هستند، انجام شد تا تأمین ۸۵ درصدی منابع مالی ساخت این خط آهن را آستان قدس رضوی با مشارکت فاینانس‌کننده‌های خود برعهده بگیرد و ۱۵ درصد دیگر هم احتمالا از سوی دولت که طبق قانون خواهد بود، تأمین‌ می‌شود تا این خط ریلی ساخته شود.

وی گفت: با هر دو فاینانسر در حال مذاکره هستیم تا هرکدام سریع‌تر موافقت‌ بانک‌های مربوطه کشور خود را اخذ کردند، تأمین فاینانس را برعهده بگیرند.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی ادامه داد:‌ در حال حاضر، جلسات کارشناسی و پیگیری‌های مستمر با وزارت راه و شهرسازی از سوی شرکت عمران آستان قدس رضوی در حال انجام است که امیدواریم هر چه زودتر در این حوزه به نتیجه برسیم و اجرای پروژه آغاز شود.[۲]

با این وجود به گفته مسئولین آستان قدس رضوی، وزارت راه و شهرسازی مانع اصلی تکمیل این خطر ریلی توسط این نهاد غیردولتی بوده است؛ مسئله ای که لازم است وزارتخانه مذکور نسبت به آن پاسخگو باشد.

آستان قدس رضوی آماده تکمیل راه‌آهن چابهار-سرخس/ ۲ سال است به وزارت راه اعلام آمادگی کردیم

پینوشت:

[۱]: پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی کد خبر: ۴۳۴۲۰

[۲]: خبرگزاری فارس کد خبر: ۱۳۹۷۰۵۲۸۰۰۰۲۲۷



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.