۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۰۲۹ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲ دسته: انرژی
۰

حائری معاون وزیر نیرو از جریمه مشترکین پرمصرف برق تا ۲ ماه آینده خبر داد. این تصمیم به منظور مدیریت مصرف و جلوگیری از اعطای برق یارانه ای به پرمصرف ها اتخاذ شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش قیمت برق در دستور کار دولت قرار ندارد، اما بر اساس تمهیدات در نظر گرفته شده، برای مشترکان پرمصرف جریمه در نظر گرفته‌ایم.

حائری با بیان اینکه یکی از راهکارهای مدیریت مصرف کنترل مشترکان پرمصرف است، اظهار کرد: برای این مهم برنامه جریمه مشترکان پرمصرف در دستور کار قرار گرفته که نهایتا تا یکی دو ماه آینده این طرح آغاز خواهد شد. (۱)

بررسی ها نشان می دهد در ایران اگرچه تعرفه برق پلکانی است، اما مشترکین پرمصرف نیز از برق یارانه‌ای و ارزان قیمت بهره مند هستند که موجب شده است مشترکین پرمصرف از یارانه بیشتری نسبت به مشترکین کم‌مصرف بهره ببرند.

۱۰ درصد از مشترکین برق ۲ برابر ۹۰ درصد مردم یارانه می‌گیرند

در این شرایط و با توجه به تجربیات جهانی، تمرکز بر «مشترکین پرمصرف» جهت افزایش تعرفه برق و جریمه قطعا بر کاهش اوج مصرف موثر بوده و بخش قابل توجهی از بحران برق را حل خواهد کرد.

خاموشی برق آثار مخرب اقتصادی داشته و در درجه اول هم آسیب آن به صنایع وارد می‌­شود. از آنجایی که مصرف برق اغلب مشترکین خانگی زیر الگوی مصرف است، ۱۰ درصد از مشترکین خانگی هستند که با مصارف بی‌­رویه خود بحران­‌ساز می‌شوند. بنابراین ضروری است تا بهای برق این گروه پرمصرف به قیمت واقعی محاسبه و درآمد آن نیز صرف توسعه صنعت برق کشور شود.

پینوشت:

(۱) خبرگزاری ایسنا؛ کد خبر: ۹۷۰۵۲۷۱۴۴۲۷



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.