۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۴۸۶ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۹ دسته: انرژی
۰

مردم، مسئولین صنعت برق و کارشناسان حوزه انرژی بر افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف اتفاق نظر دارند. حال نیاز به عزم جدی دولت و هیئت وزیران است تا افزایش تعرفه پلکان‌های بالای مصرف اجرایی شود.

به گزارش مسیر اقتصاد جمعه ۱۹ مرداد، برنامه مناظره شبکه یک سیما با حضور محمدرضا حقی‌فام و حسین سجادی به نمایندگی از وزارت نیرو، ابوالفضل روغنی به نمایندگی از صنعت و سید حمیدرضا قریشی پژوهشگر و کارشناس حوزه انرژی برگزار شد.

مباحث مطرح شده توسط کارشناسان و مسئولین در این برنامه و همچنین شرکت مردم در نظرسنجی نشان داد که بر افزایش نرخ برق مشترکین پرمصرف میان اقشار مختلف اجماع وجود دارد.

رای قاطع مردم به افزایش قیمت برق مشترکین پرمصرف

افزایش تعرفه کلیه مردم به صورت یکسان اثرگذار نیست

حمیدرضا قریشی پژوهشگر انرژی در این برنامه گفت: در طی سال‌های اخیر حدود ۷۰ درصد افزایش قیمت در تعرفه‌های برق برای کلیه مشترکین به صورت یکسان صورت گرفت، اما موجب مدیریت و کاهش مصرف مشترکین نشد. این افزایش قیمت‌ها می‌بایست فقط برای مشترکین پرمصرف می‌بود اما به کلیه مشترکین برق به صورت یکسان اعمال شد.

وی افزود: مشترکین پرمصرف می‌توانند مصارف غیر ضرور و لوکس خود را مدیریت کنند و مصرفشان را کاهش دهند و بهینه کنند. اما مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و کم‌مصرف هستند، از برق تنها برای نیازهای اساسی خود استفاده می‌کنند لذا دیگر نمی‌توانند کاهش مصرف دهند.

قریشی گفت: ما می‌بایست از نمونه‌های خارجی، کشورهایی از قبیل امریکا، کوبا، مکزیک و برزیل و افریقای جنوبی که تعرفه پرمصرف‌ها را افزایش داده‌اند الگو بگیریم.

وی ادامه داد: بیش از  ۶.۰۰۰ مگاوات برق خانگی در زمان‌های اوج بار مربوط به ۱۰ درصد مشترکین پرمصرف برق است. این مشترکین پرمصرف اگر مشابه سایر مشترکان، مدیریت مصرف داشته و الگوی مصرف را رعایت می‌کردند، حدود ۳.۰۰۰ الی ۳.۵۰۰ مگاوات کاهش پیک مصرف رخ می‌داد که برابر با افزایش ظرفیت سالیانه نیروگاهی در کشور است.

بدهکاری روزافزون صنعت برق

محمودرضا حقی‌فام معاون هماهنگی توزیع توانیر و سخنگوی صنعت برق در بخشی دیگر از برنامه مناظره شبکه یک گفت: با ارزان فروشی برق به اقتصاد برق ضربه جدی وارد شده است.

وی افزود: صنعت برق حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به تولیدکنندگان، پیمانکاران و صنایع بدهکار است. صنعت برق هرساله ۵.۰۰۰ میلیارد تومان به بدهی‌اش اضافه می‌شود.

تاکید مسئولین و کارشناسان بر افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف

پیش از این همایون حائری معاون وزیر نیرو گفته بود که مشترکان پرمصرف یارانه بیشتری از دولت دریافت می‌کنند و نرخ برق برای آن‌ها باید افزایش پیدا کند.

دکتر جواد نوفرستی، مدرس دانشگاه نیز بیان کرده بود که اصلاح پلکانی تعرفه‌ها باعث کاهش مصرف برق می‌شود و باید نرخ برق برای مشترکین پرمصرف به طور جهشی افزایش یابد.

مجتبی توانگر پژوهشگر اقتصاد انرژی نیز معتقد است که اشتباه دولت در نرخ‌گذاری برق، مشترکان پرمصرف را تشویق می‌کند و باعث افزایش بی‌سابقه مصرف و خاموشی‌های اخیر شده‌اند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.