۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۰۶۰ ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی کانادا، دولت این کشور یارانه ای در حدود ۴۰۶ میلیون دلار طی ۵ سال آینده به منظور حمایت از تولیدکنندگان ایالت آلبرتا اختصاص خواهد داد. این برنامه بخشی از طرح سرمایه گذاری ۳ میلیارد دلاری وزارت کشاورزی کانادا در تمامی ایالت های این کشور محسوب می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد ایالت آلبرتا یکی از ایالت های جنوبی کانادا محسوب می شود که مانند سایر ایالت های این کشور دارای ظرفیت های کشاورزی و اقتصادی متنوعی است. این ایالت با جمعیت ۳.۵ میلیون نفری جز ایالت های پرجمعیت کانادا محسوب می شود و اقتصادش مبتنی بر نفت و گاز و کشاورزی بنا شده است.

مدیریت یکپارچه بخش کشاورزی رمز موفقیت ایالت های کانادا

از دلایل رونق بخش کشاورزی در ایالت های مختلف کانادا وجود سیستم کشاورزی یکپارچه مبتنی بر یک زنجیره واحد است که تولید محصولات کشاورزی را، از قبل تولید تا ارائه محصولات بدست مصرف کنندگان، نظارت و برنامه ریزی می کند.

بر اساس اطلاعات موجود، این کشور دارای زنجیره عرضه یکپارچه شامل تامین کنندگان مواد اولیه، تولید کنندگان اصلی، پردازنده های غذایی و نوشیدنی، خرده فروشان و عمده فروشان مواد غذایی و ارائه دهندگان خدمات غذا است.

فعالیت های این زنجیره تامین، مزایای اقتصادی قابل توجهی را در سطح ملی و ایالتی دارد که نمونه ی آن افزایش صادرات و تولیدات مواد غذایی پایدار در این کشور است.

تجربه موفق وزارت کشاورزی کانادا در مدیریت واحد تولید و بازرگانی

حمایت ۹۰ میلیون دلاری کانادا از صنایع غذایی آلبرتا در سال جاری

دولت مرکزی کانادا قصد دارد طبق یک سرمایه گذاری ۵ ساله، به ارزش ۳ میلیارد دلار، برنامه ی توسعه ای جهت تقویت بخش کشاورزی و امنیت غذایی در دستور کار قرار دهد.

در بخشی از این برنامه بیان شده است که این کشور جهت کمک به کشاورزان برای عرضه محصولات خود، با رصد بازارهای جدید برای بهبود کیفیت موادغذایی و مهارت تولیدی و افزایش صادرات اقدام خواهد کرد.

بر همین اساس و در قالب این برنامه نیز اخیرا دولت فدرال کانادا با اختصاص ۹۰ میلیون دلار یارانه به صنایع کشاورزی آلبرتا قصد دارد تا وضعیت تولید و صادرات محصولات کشاورزی اینایالت را تقویت نماید.

برنامه های حمایتی دولت کانادا در بخش کشاورزی آلبرتا

این حمایت از بخش کشاورزی در آلبرتا به دو دسته کلی تقسیم شده است:

الف: سیاست های بخش عرضه کالا به بازار

  • عرضه محصولات به بازار: در این راستا دولت با پشتیبانی از رشد شرکت های کوچک، متوسط و بزرگ قصد توسعه تجاری محصولات کشاورزی و تجاری سازی محصولات این ایالت را دارد.
  • رشد عرضه محصولات فراوری شده: در این زمینه نیز دولت قصد دارد شرایط را برای رشد عرضه محصولات فراوری شده نظیر نوشیدنی ها به بازارها را فراهم کند.

جهش صادرات کشاورزی کانادا حاصل مدیریت واحد تولید و تجارت

ب: آموزش های کشاورزی

  • تولید محصولات غذایی متناسب با نیاز مصرفی مردم از طریق استفاده از ظرفیت های صنعتی این ایالت
  • پشتیبانی مناسب در حفظ و نگهداری محصولات غذایی به منظور عرضه به بازارها
  • بررسی و توسعه روش های بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و ارائه گواهی سلامت محصولات
  • آموزش های کشاورزی به جوانان: کودکان آلبرتایی از زمان ورود به مدرسه تا اوایل ورود به دانشگاه همواره از یک محیط علمی و تحقیقاتی در مورد نحوه جلب اعتماد عمومی برای محصولات تولیدی بهره می برند.

برنامه ریزی مسئولین وزارت کشاورزی کانادا برای ایالت آلبرتا

در همین خصوص مک آلی وزیر کشاورزی کانادا با اعلام تداوم سیاست های حمایتی از کشاورزی آلبرتا اعلام کرده است: حمایت های کشاورزی در این ایالت به منظور ایجاد فرصت های جدید جهت عرضه محصولات کشاورزی ادامه پیدا خواهد کرد.

وی همچنین اظهار داشت: حمایت های کشاورزی دولت کانادا در این ایالت منجر به کاهش ریسک های تولیدی و تجاری تولیدکنندگان خواهد شد تا ثبات عرضه محصولات در بازارهای هدف بیشتر شود.

همچنین کارلی مسئول بخش کشاورزی آلبرتا نیز در این خصوص اعلام کرده است: کشاورزی آلبرتا نقش فعالی در رونق اقتصادی این ایالت و جوامع روستاییش دارد و برنامه حمایت از تولیدات کشاورزی دولت می تواند مزیت های رقابتی تولیدکنندگان را به لحاظ کمی و کیفی در بازارهای هدف افزایش دهد.

حمایت ۴۰۶ میلیون دلاری دولت کانادا تا سال ۲۰۲۳ از کشاورزان آلبرتایی

گفتنی است بر اساس آمارهای وزارت کشاورزی کانادا، صنایع غذایی آلبرتا در سال گذشته حدود ۵.۷ میلیارد دلار از محصولات تولیدی خود را به کشورهای دیگر صادر کردند و در حدود ۲۳ هزار شغل جدید در صنایع غذایی و آشامیدنی برای نیروی آماده به کار خود فراهم نمودند.

همچنین برنامه مشارکت کشاورزی کانادا که در حدود سه میلیارد دلار حمایت های مختلف از بخش های کشاورزی هر ایالت جهت ایجاد رشد و رونق این بخش انجام می دهد نیز برای این ایالت کمک های ویژه ی دیگری نیز در نظر گرفته است.

به همین منظور از اول آوریل ۲۰۱۸ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۳ برنامه ی حمایتی پنج ساله ای در ایالت آلبرتا آغاز خواهد شد که به موجب آن حدود ۴۰۶ میلیون دلار سرمایه گذاری می شود.

بخشی از برنامه های مهم به منظور سرمایه گذاری در این ایالت به شرح زیر است:

  • رشد تجارت و گسترش بازارهای محصولات تولیدی
  • حمایت از روش های تولید پایدار در بخش کشاورزی
  • حمایت از تنوع و پویایی در تولید محصولات کشاورزی

وزارت کشاورزی کانادا مسئول بخش بازرگانی این حوزه است

منبع:

وزارت کشاورزی کانادا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.