۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۷۳۰ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴ دسته: کشاورزی، مدیریت واحد کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

وزارت کشاورزی کانادا در راستای عمل به وظایف حوزه بازرگانی خود، رصد بازارهای هدف از جمله کشور چین و کمک به توسعه صادرات محصولات غذایی و کشاورزی به آن ها را در دستور کار دارد. با نقش آفرینی مؤثر این وزارتخانه، میزان صادرات محصولات کشاورزی کانادا به کشور چین، به طور چشمگیری افزایش یافته و از ۴.۷ میلیارد دلار در سال ۸.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت کشاورزی کانادا مسئولیت بازرگانی و تجارت بخش کشاورزی این کشور را برعهده دارد و از طریق بازرگانان خود در کشورهای مختلف اقدام به بازاریابی برای محصولات تولید شده کشاورزان خود می نماید. بر همین اساس این وزارتخانه رصد بازارهای هدف و افزایش صادرات به آن ها را در دستور کار دارد. در طول سال های اخیر بازار ۱.۴ میلیارد نفری کشور چین، یکی از مقاصد اصلی این وزارتخانه بوده است.

چین بازار مهم و روبه رشدی در زمینه محصولات کشاورزی دارد و به طور قطع همکاری تجاری با این کشور می تواند تنوع بازار محصولات کشاورزی دیگر کشورها نظیر کانادا را تقویت نماید.

تجربه موفق وزارت کشاورزی کانادا در مدیریت واحد تولید و بازرگانی

برنامه ریزی کانادا به منظور افزایش صادرات محصولات کشاورزی

وزارت کشاورزی کانادا برنامه ریزی ویژه ای به منظور افزایش صادرات خود به میزان ۷۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ دارد. به همین منظور گسترش همکاری با کشور چین می تواند زمینه ی افزایش صادرات را فراهم کند.

همکاری های دوجانبه چین و کانادا در بخش کشاورزی، تجارت در زمینه محصولات دانش بنیان، دانه های روغنی، روغن کانولا، گوشت یخ زده و دیگر محصولات زراعی را شامل می شود.

به عنوان مثال از جمله محصولات صادراتی به چین فرآورده های دامی نظیر گوشت قرمز است که طبق اعلام صنایع گوشت کانادا، حجم صادرات گوشت قرمز به چین ظرف ۵ سال آینده به ۲۲۵ میلیون دلار خواهد رسید.

چین دومین شریک بزرگ تجاری کانادا در بخش کشاورزی

چین دومین اقتصاد بزرگ جهان بعد از آمریکا و نیز دومین شریک تجاری محصولات کشاورزی از کانادا است. همانطور که در جداول زیر مشخص است، حجم کل تجارت کانادا و چین در سال ۲۰۱۶ به ۸۴ میلیارد دلار می رسید که سهم بخش کشاورزی در کل تجارت این دو کشور ۷ میلیارد دلار بود.

در سال ۲۰۱۷ نیز کشور کانادا موفق شد بیش از ۸.۶ میلیارد دلار محصولات کشاورزی به چین صادر نماید که نشان از رشد قابل توجه آن در این سال دارد. علاوه بر این تنها واردات محصولات غذایی چین از کانادا در طول سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ بیش از ۲۸ درصد افزایش یافته است.

عمده محصولات صادراتی بخش کشاورزی کانادا به چین، شامل موارد زیر است:

  • بذر کلزا: ۱.۹ میلیارد دلار
  • سویا: ۹۴۸ میلیون دلار
  • روغن کانولا: ۵۵۶ میلیون دلار
  • نخود خشک: ۴۳۴ میلیون دلار
  • گوشت یخ زده: ۴۳۳ میلیون دلار

حضور فعال وزیر و کارشناسان بخش کشاورزی کانادا در چین به منظور گسترش بازار

طی هفته گذشته وزیر کشاورزی کانادا به منظور ملاقات با مسئولین بخش کشاورزی چین و رصد بازار این کشور سفر ۴ روزه ای به چین تدارک دید و با وزیر کشاورزی و امورروستایی این کشور دیدار کرد.

مک آلی وزیر کشاورزی کانادا با حضور در نمایشگاه محصولات مواد غذایی چین(sial) که با حضور حدود ۵۰ عرضه کننده کانادایی تشکیل شده بود، از تولیدکنندگان کانادایی به منظور گسترش بازار محصولات این کشور تقدیر و قدردانی کرد.

وزارت کشاورزی کانادا برای رصد نیاز بازارهای چین به محصولات کشاورزی، با نمایندگان شرکت های بازرگانی hema و gfresh همکاری می کند.

گفتنی است مقامات کانادایی در مدت حضور خود در چین به منظور رصد بازار شهرهای بزرگ این کشور از سه شهر شانگهای، گوانگژو و پکن بازدید کردند و نمایشگاه های مختلفی جهت معرفی محصولات تولید شده کانادایی در این شهرها برگزار کردند.

مقامات چینی نیز همکاری تجاری با کانادا در بخش کشاورزی را به منظور پاسخگویی به نیازهای طبقه متوسط خانوارهای این کشور مناسب توصیف کرده اند.

وزارت کشاورزی در کانادا مسئول توسعه تجارت بخش کشاورزی

منبع: وزارت کشاورزی کانادا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.