۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۷۰۹ ۱۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

اداره ایمنی بزرگراه ایالات متحده آمریکا به عنوان سازمانی مستقل، میزان داخلی سازی خودروها را اندازه گیری می کند و آن را در گزارشی در اختیار همه مردم قرار می دهد. این سازمان برای اندازه گیری داخلی سازی خودروها پیشنهاد داده است که بر روی هر محصول تولیدی ۶ برچسب زده شود تا میزان داخلی سازی شفاف باشد و انگیزه افزایش داخلی سازی برای تولیدکنندگان فراهم شود.

به گزارش مسیر اقتصاد اداره ایمنی بزرگراه ایالات متحده آمریکا (NHTSA) به عنوان سازمانی مستقل میزان عمق ساخت داخل خودروها را در این کشور اندازه گیری می کند.

این سازمان هر ساله لیستی را با عنوان عمق ساخت داخل خودروها منتشر می کند؛ که میزان داخلی سازی هر خودرو در آن مشخص است. همچنین در این لیست میزان قطعات وارداتی هر خودرو و این که از چه کشوری وارد شده است، مشخص شده است. علاوه بر این در لیست منتشر شده، کشور تولیدی قطعات با ارزش افزوده بالا نظیر قطعات موتور و سیستم انتقال قدرت مشخص می شود. جدول زیر بخشی از لیست منتشر شده از سوی این سازمان در ماه ها اخیر را نشان می دهد.

نحوه اندازه گیری میزان داخلی سازی خودروها

این سازمان برای اندازه گیری داخلی سازی خودروها پیشنهاد داده است که بر روی هر محصول تولیدی ۶ برچسب زده شود، که عبارتند از:

  1. درصد قطعات تولید شده در کشورهای آمریکا و کانادا؛[۱]
  2. نام کشورهایی به غیر از آمریکا و کانادا که سهمی بیش از ۱۵ درصد در تأمین قطعات خودروها را دارند؛
  3. نام کشور و شهری که خودروها در آن مونتاژ نهایی شده اند؛
  4. نام کشور تولید کننده موتور خودرو؛
  5. نام کشور تولید کننده سیستم انتقال قدرت خودرو؛
  6. برچسبی که نشان می دهد که چه بخش های دیگری از تولید خودرو(به غیر از موتور و سیستم انتقال)، از جمله قطعات و یا فرآیندهای تولیدی داخلی سازی نشده است.

برچسب ها باید در یک مکان برجسته بر روی نمای بیرونی هر وسیله نقلیه زده شود تا کاملا دیده شود. این برچسب ها می تواند بخشی از برچسب قیمت و انرژی خودرو و یا به صورت جداگانه باشد. این اقدام سبب می شود تا انگیزه بیشتری برای خودروسازان به منظور افزایش داخلی سازی خودروها فراهم شود.

محاسبه درصد داخلی سازی برای هر خودرو به صورت جداگانه

بر اساس این گزارش اکثر کشورهای جهان میزان داخلی سازی خودروها را به صورت گروهی اعلام می کنند. به عنوان نمونه درصد داخلی سازی در اکثر این کشورها برای خودروهایی که پلت فرم مشترک دارند، به صورت مشترک محاسبه می شود. در واقع با محاسبه عمق ساخت داخل یک مدل خودرو برای باقی محصولات داخلی سازی تخمین زده می شود.

این در حالی است که بر اساس لیست اعلامی اداره ایمنی بزرگراه ایالت متحده آمریکا، برای هر خودرو درصد داخلی سازی به صورت جداگانه محاسبه و گزارش می شود.

فرآیند محاسبه میزان داخلی سازی خودروها بدین صورت است که با استفاده از اطلاعات تولیدکنندگان قطعات، ارزش قطعات و مجموعه های اصلی که وارد خط مونتاژ خودروساز می شوند، تخمین زده می شود. به عنوان نمونه اگر برای وسیله نقلیه ای گیربکس اتوماتیک ارائه شود، تولید کنند ارزش و تیراژ این مجموعه اصلی خودرو را تخمین خواهد زد. همچنین قیمت هر خودرو به صورت دقیق با محاسبه هزینه خط تولید و قطعات خودرو بدست می آید.

انتشار لیست درصد داخلی سازی خودروها برای اطلاع همه مردم

اداره ایمنی بزرگراه ایالت متحده آمریکا (NHTSA) لیست درصد داخلی سازی خودروها را در دسترس مردم قرار داده است و این امکان برای مردم فراهم شده است تا لیست های منتشر شده را صحت سنجی نمایند. در اعلامیه NHTSA آمده است: در صورت تمایل برای تحقیق و تفحص میزان داخلی سازی خودروها، مشتریان می توانند با ارائه درخواست به بخش فنی سازمان از بخش های مربوطه بازدید نمایند.

منبع: سایت NHTSA

پینوشت:

[۱] قطعات تولید شده در کانادا به عنوان متحد آمریکا در فرآیند داخلی سازی محاسبه می شود



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.