۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۰۵۱ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

عربستان سعودی به‎عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های توسعه صنعتی خود، به دنبال گسترش صنعت خودرو از طریق همکاری با خودروسازان مطرح جهانی است. بدین منظور دو شرکت بریتانیایی جگوار و لندروور و شرکت‎های ژاپنی تویوتا و ایسوزو و شرکت تسلا آمریکا از جمله شرکای سعودی‌‎ها برای توسعه صنعت خودرو هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد تجربه کشورهای موفق در صنعت خودرو نشان می دهد که یکی از الزامات جذب سرمایه گذاری خارجی در نظر گرفتن سیاست های تشویقی در کنار تعهدات الزام آور است.

در واقع کشورهای در حال توسعه برای بهبود صنایع خودروسازی با تولیدکنندگان مطرح جهانی در قالب طرح های سرمایه گذاری مشترک (جوینت ونچر) همکاری کرده اند. البته این همکاری به گونه ای بوده است که شرکت های خودروسازی متعهد به ارتقاء داخلی سازی و افزایش صادرات در محصولات جدید تولیدی بوده اند.

تخفیف مالیاتی، تقویت پایگاه های محلی و الزامات صادراتی عامل توسعه صنعت خودرو

تجربه کشورهای موفق در صنعت خودرو نشان می دهد که دولت ها در گام اول تخفیف های مالیاتی برای خودروهایی که در داخل تولید و فروخته شده اند، در نظر گرفته اند.

در گام بعدی تقویت پایگاه های تأمین کننده محلی و زنجیره تولید از طریق ترویج واحدهای R&D و تأمین مالی منابع، راهکار این کشورها برای توسعه صنعت خودرو بود. با این اقدام داخلی سازی قطعات خودرو بهبود یافت.

در گام آخر نیز این کشورها الزامات صادراتی برای خودروسازان مطرح جهانی که در قالب طرح سرمایه گذاری مشترک به تولید خودرو می پرداختند؛ در نظر گرفته بود.

عربستان به دنبال توسعه صنعت خودرو در خاورمیانه

در همین راستا کشور عربستان به دنبال توسعه صنعت خودرو از طریق همکاری با خودروسازان مطرح جهانی است. بدین منظور دو شرکت بریتانیایی جگوار و لندروور و شرکت‎های ژاپنی تویوتا و ایسوزو از جمله شرکای سعودی ‎ها برای توسعه صنعت خودرو به‎عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های توسعه صنعتی عربستان هستند.

مذاکرات این کشور با شرکت پیشرو تسلا آمریکا برای خرید سهام و سرمایه‌گذاری نیز در همین راستا بوده است. کشور عربستان از طریق این قبیل اقدامات به دنبال این است تا به رتبه نخست تولید خودرو در خاورمیانه تبدیل شود.

افزایش صادرات خودروهای تولیدی از طریق قراردادهای جوینت ونچر

عربستان سعودی به دنبال توسعه شهری از طریق کاهش واردات خودرو و قطعات و افزایش سرمایه گذاری صنعت خودرو در قالب طرح های سرمایه گذاری مشترک است. دولت این کشور به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی به منظور توسعه صنعت خودرو است.

در واقع سعودی ها به دنبال گسترش صادرات خودروهای تولیدی در خاک خود به کشورهای منطقه از طریق طرح های جوینت ونچر هستند.

خرید سهام تسلا آمریکا توسط عربستان

بر اساس مذاکرات صورت گرفته که از ماه گذشته میلادی آغاز شده شرکت تسلاموتور قصد دارد تا به تولید خودروهای برقی در عربستان سعودی بپردازد. آنطور که ماسک مدیر عامل شرکت تسلا موتور می گوید، صندوق سرمایه گذاری مستقل عربستان سعودی پیشنهاد داده است تا به منظور توسعه خودروهای برقی در این کشور سرمایه گذاری ویژه نماید.

ماسک با بیان اینکه عربستان سعودی به دنبال این است تا بخش بیشتری از سهام شرکت تسلاموتور را خریداری نماید، گفت: صندوق سرمایه گذاری عربستان سعودی (PIF) در حال حاضر مالک حدود ۵ درصد شرکت خودروساز تسلا موتور است.

مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا با بیان این نکته که عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت خام در جهان توانایی سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای بسیاری را دارد، تصریح کرد: این صندوق سرمایه گذاری قصد دارد تا حدود ۲ میلیارد دلار دیگر از سهام تسلاموتورز را به کمک یک بانک خریداری نماید.

با در نظر گرفتن ۴۲۰ دلار برای قیمت هر سهم، در حال حاضر ارزش کل سهام شرکت خودروسازی تسلاموتور در حدود ۸۲ میلیارد دلار است. از این میزان مالکیت ۶۰ میلیارد دلار از سهام شرکت تسلا موتور بر عهده سهام داران عمومی است.

گفتنی است در حال حاضر SoftBank به عنوان بزرگترین مالک تسلاموتورز، ۱۷ درصد از سهام این شرکت را دارا است. همچنین این سهام دار سرمایه گذاری ویژه ۲ میلیارد دلاری در شرکت جنرال موتورز آمریکا انجام داده است. قبل از این نیز سرمایه گذاری ۱ میلیارد دلاری توسط این سهام دار عمده در شرکت جی ام کروز صورت گرفته بود.

منبع: فیوچر کار



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.