۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۸۵۳ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

آمریکا در مذاکرات اصلاح توافق تجاری نفتا با کشورهای مکزیک و کانادا، در کنار شرط افزایش داخلی سازی به ۷۵ درصد، شرط محدودیت استفاده از کارگران ارزان قیمت را نیز در نظر گرفته است. بر اساس این شرط جدید که مورد موافقت مکزیک قرار گرفته است، دست کم ۴۰ درصد از خودروها باید در مناطقی تولید شوند که حداقل حقوق کارگران ۱۶ دلار در ساعت است. این رقم بیش از ۵ برابر حقوق کارگران در مکزیک است و پذیرش آن به کاهش سهم این کشور در تجارت خودرو بین کشورهای نفتا منجر خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آمریکا داخلی سازی ۷۵ درصدی را شرط واردات خودرو بدون پرداخت عوارض و تعرفه از کشورهای نفتا قرار داده است. اما پیشنهاد مکزیک این است که میزان داخلی سازی در مقایسه با وضع فعلی به ۷۰ درصد افزایش یابد که ۵ درصد پایین تر از میزان مد نظر آمریکاست. در حال حاضر میزان عمق ساخت داخل خودروهایی که بین کشورهای نفتا مبادله می شود، ۶۲ درصد است.

علاوه بر این داخلی سازی اجزا و بخش های مهم تر خودرو نظیر موتور نیز یکی دیگر از شروط آمریکا برای واردات خودرو از کشورهای مکزیک و کانادا عنوان شده است.

«داخلی سازی پلکانی» شرط آمریکا برای واردات خودرو از کشورهای نفتا

اما این تنها شرط آمریکا درخصوص اصلاح توافق تجاری نفتا نیست. علاوه بر افزایش داخلی سازی، آمریکا قصد دارد با اصلاحاتی در قرارداد نفتا، یکی از مزیت های اصلی مکزیک که کارگر ارزان قیمت این کشور است را نیز کم اثر تر نماید تا در نهایت تولید خودرو در آمریکا رونق بیشتری پیدا نماید.

الزام به تولید خودرو در مناطق با دستمزد بالاتر شرط جدید آمریکا در نفتا

از بین کشورهای نفتا، در آمریکا و کانادا حقوق کارگران به مراتب بالاتر است و این مسئله موجب شده است کارگر ارزان به یکی از مزیت های اصلی مکزیک در زمینه تولید خودرو و صادرات بدون عوارض آن به دیگر کشورهای نفتا تبدیل شود. بنابراین پیشنهاد شده است تا برای افزایش عمق ساخت داخل خودروها از تامین کنندگان قطعات این کشورها بیشتر استفاده شود.

در واقع آمریکا قصد دارد این مزیت مکزیک در زمینه تولید خودرو را نیز مقداری تعدیل نماید و به همین دلیل یکی از شروط این کشور در اصلاح توافق نفتا، افزایش سهم تولید خودرو در مناطق با حقوق ساعتی بالاتر است.

تعهد مکزیک به تولید محصولات در مناطق با دستمزد بالا

در ادامه مذاکرات صورت گرفته بین کشورهای نفتا، مکزیک برای اولین بار پیشنهاد ایالت متحده آمریکا به منظور تولید خودروها در مناطق با دستمزد بالاتر را به طور کلی پذیرفته است.

در این باره وزیر اقتصاد دولت مکزیک در گفتگویی تصریح کرد: بین ۳۵ تا ۴۰ درصد خودروهای مبادله شده بین کشورهای نفتا در مناطق با دستمزد بالا ساخته می شوند؛ اما آمریکا قصد دارد سهم مناطق با دستمزد بالا را افزایش دهد به طوریکه این میزان برای خودروهای سواری به بیش از ۴۰ درصد و برای کامیون ها به بیش از ۴۵ درصد برسد.

در این زمینه منظور از مناطق با دستمزد بالا، حقوق ساعتی بیش از ۱۶ دلار است. این درحالیست که کارگران مکزیکی فعال در صنعت خودرو اکنون به طور میانگین ۳ دلار در ساعت حقوق می گیرند که به مراتب کمتر از ۱۶ دلار تعیین شده از سوی آمریکاست.

پذیرش این شرط به طور قطع سهم مکزیک در زمینه تولید خودرو در بین کشورهای نفتا را با کاهش مواجه خواهد کرد و در مقابل سهم کشورهای آمریکا و کانادا افزایش خواهد یافت.

کاهش ارزش پول ملی مکزیک با انعقاد قرارداد جدید

تحلیل گران پیش بینی کرده اند که با انعقاد قرارداد جدید مکزیک و ایالت متحده آمریکا در قبال تولید خودرو در مناطق با دستمزد پایین، ارزش پول ملی مکزیک کاهش پیدا کند.

گفتنی است مذاکرات اصلاح معاهده نفتا از ماه اوت سال گذشته میلادی آغاز شد و بنا بود تا پایان سال خاتمه یابد؛ اما به دلیل عدم توافق کشورهای عضو این توافق تا به حال به طول انجامیده است. ترامپ در اظهاراتی تأکید کرده است که اگر معاهده نفتا به سرانجام نرسد تعرفه های سنگینی بر واردات فلزها به ایالت متحده آمریکا وضع خواهد کرد. این اظهارات مذاکره نفتا را پیچیده کرده است.

شاید بتوان گفت یکی از عواملی که سبب شده تا کشور مکزیک پیشنهادات آمریکا را قبول کند، تهدیدات آمریکا در صورت عدم اصلاح توافق تجاری نفتا از جمله وضع تعرفه بر فلزات بوده است.

همچنین مکزیک پیشنهاد داده است تا توافقاتی که کشورهای نفتا در مورد واردات خودرو کرده اند هر پنج سال یک بار بررسی شود و در صورت امکان دستخوش تغییرات شود.

منبع: مکزیکونیوز دیلی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.