۲۷ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۲۷۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

بر اساس تصمیمات جدید اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تنها خودروسازانی می توانند محصولات خود را در بین کشورهای این اتحادیه صادر کنند که عمق ساخت داخل محصولات آنها حداقل ۵۰ درصد باشد. این سیاست موجب می شود خودروسازان به سمت مشارکت بیشتر با قطعه سازان داخلی حرکت نمایند و در قراردادهای خارجی نیز توجه ویژه ای افزایش داخلی سازی معطوف دارند.

به گزارش مسیر اقتصاد مقامات اتحادیه اقتصادی اوراسیا به تازگی تصمیماتی را در راستای افزایش داخلی سازی خودروهای تولیدی اتخاذ نموده اند. بنا بر تصمیمات جدید بسیاری از خودروسازان مشغول در سه کشور روسیه، قزاقستان و بلاروس، دیگر قادر به صادرات محصولات خود در داخل این اتحادیه نخواهند بود و برای این منظور لازم است میزان داخلی سازی خود را افزایش دهند.

دلیل اصلی منع صادرات خودروهای سه کشور روسیه، قزاقستان و بلاروس در داخل اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شرط این اتحادیه برای افزایش عمق ساخت داخل محصولات تولید شده است.

بر اساس قوانین قبلی تمامی خودروسازان کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و حتی خودروسازان خارجی که در این منطقه حضور داشتند، از پرداخت مالیات ثبت خودرو معاف بودند. علت اصلی این امر داخلی سازی ۳۰ درصدی محصولات تولیدی این خودروسازان بود.

داخلی سازی ۵۰ درصدی شرط اتحادیه اوراسیا برای خودروسازان

اما بر اساس تصمیمات جدید گرفته شده تنها خودروسازانی می توانند محصولات خود را صادر کنند که عمق ساخت داخل محصولات آن ها حداقل ۵۰ درصد باشد. همچنین در صورت رعایت این الزامات داخلی سازی خودروسازان اتحادیه اوراسیا از امتیازات مالیاتی نیز بهره مند خواهند شد. همچنین شرکت های خودروسازی که داخلی سازی محصولات آن ها به مرز ۵۰ درصد نمی رسد، بایستی برای صادرات محصولات خود عوارض بپردازند. این اقدامات اتحادیه اوراسیا در راستای تشویق خودروسازان به ارتقاء داخلی سازی انجام شده است.

بر اساس قوانین جدید تنها خودروساز روسی کاماز، بلاروسی ماز و چندین کارخانه تولید کننده خودرو سنگین قزاقستان نظیر هیوندایی و دوو می توانند به صادرات خود در منطقه ادامه دهند. چرا که محصولات تولیدی این خودروسازان حداقل ۵۰ درصد داخلی سازی شده اند.

افزایش داخلی سازی و تقویت قطعه سازان با تصمیمات جدید

با اعمال قوانین جدید خودروسازان خارجی که در این منطقه فعالیت می کنند با کاهش صادرات محصولات خود مواجه خواهند شد. چرا که کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در زمان انعقاد قرارداد و آغاز همکاری با این شرکت های خارجی شرط داخلی سازی ۵۰ درصدی را اعمال نکرده اند.

در واقع می توان گفت تصمیم جدید اتحادیه اوراسیا سبب می شود تا کشورهای عضو، شرط داخلی سازی را در قراردادهای خودرویی با شرکای خارجی در نظر بگیرند؛ در نتیجه به مرور زمان میزان داخلی سازی خودروهای تولیدی افزایش می یابد و مشارکت قطعه سازان داخلی نیز تقویت می شود.

کاهش واردات خودرو هدف اتحادیه اقتصادی اوراسیا از وضع محدودیت های جدید

یک منبع آگاه در صنعت خودرو در گفتگو با روزنامه روسی کومر سانت تأکید کرد: الزامات داخلی سازی اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای صادرات خودروها برای تقویت بازارهای داخلی از واردات خودروهای چینی به کشور بلاروس در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه الزامات داخلی سازی در قراردادها خودرویی ضروری است، افزود: شرکت خودروساز بیلگی بلاروس و جیلی چین در قالب طرح سرمایه گذاری مشترک برای گسترش خودروها تفاهم نامه همکاری امضا کرده اند؛ اما در این تفاهم نامه الزامات داخلی سازی رعایت نشده است.

این منبع آگاه با بیان اینکه اغلب محصولات تولید شده در قالب این قرارداد از داخلی سازی پایینی برخوردار هستند، گفت: لذا به نظر می رسد تصمیمات جدید اتحادیه اقتصادی اوراسیا به منظور تقویت قطعه سازان داخلی و کاهش واردات خودروهای چینی صورت گرفته است.

کاهش صادرات روسیه به کشورهای اوراسیا در صورت عدم افزایش داخلی سازی

بر اساس گزارش مرکز آمار دولت بلاروس، در سال گذشته میلادی دولت روسیه حدود ۴۴ هزار دستگاه خودرو به ارزش تقریبی ۵۵۸ میلیون دلار به بلاروس صادر کرده است. همچنین بر اساس گزارشات رسمی مرکز گمرک دولت فدرال روسیه، این کشور حدود ۱۲ هزار دستگاه خودرو با ارزش تقریبی ۱۸۰ میلیون دلار به کشور قزاقستان صادر شده است.

اما در حال حاضر داخلی سازی خودروهای روسیه نیز کمتر از ۵۰ درصد گزارش شده است و بنابراین بر اساس تصمیمات جدید در صورتیکه داخلی سازی محصولات تولیدی افزایش نیابد، صادرات خودرو روسیه به کشورهای اوراسیا نیز کاهش خواهد یافت.

منبع: اوتوموتیو لوجستیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.