۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۴۸۹ ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ دسته: کشاورزی
۰

معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به عملکرد مناسب وزارت جهاد کشاورزی در تامین کالاهای اساسی، گفت: به منظور مدیریت بهتر و تامین نیاز داخلی کشور در شرایط سخت اقتصادی، کارگروه ویژه‌ای به منظور بررسی شرایط تهاتر کالاهای اساسی با نفت تشکیل شود.

به گزارش مسیر اقتصاد اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ۱۱ تیرماه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در خصوص انجام پروژه های اقتصاد مقاومتی قدردانی کرد.

این جلسه که به منظور بررسی مشکلات کشور در خصوص چگونگی تامین و تولید کالاهای اساسی برگزار شده بود، منجر به تشکیل کارگروه ویژه ای میان ۳ وزارتخانه نفت، صمت و جهاد کشاورزی برای بررسی بیشتر این موضوع شد.

در این جلسه دکتر اسحاق جهانگیری با اشاره به شرایط جدید پیش روی کشور و احتمال آسیب دیدن طبقات و اقشار ضعیف جامعه، بر ضرورت توجه ویژه به این اقشار و کمک به آنها برای تامین نیازهای اصلی زندگی شان تاکید کرد.

در ادامه جلسه معاون اول رئیس جمهور با اشاره به گزارش وزارت جهاد کشاورزی از اقدامات صورت گرفته و دستاوردها و نیز راهبردهای این وزارتخانه برای مدیریت شرایط تحریم،‌ اقدامات انجام شده را مناسب و شایسته ارزیابی کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی عملکرد موفقی در دولت یازدهم و دوازدهم داشته و اقدامات صورت گرفته توسط این دستگاه اجرایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی قابل تقدیر است.

نمره وزارت کشاورزی در اقتصاد مقاومتی

گفتنی است در بررسی های انجام شده دبیرخانه چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در خصوص میزان انطباق پروژه های دستگاه ها با اقتصاد مقاومتی، وزارت جهاد کشاورزی با نمره ۴۳.۴ از ۱۰۰ در رتبه اول قرار گرفت.

کسب این نمره از سوی این وزارتخانه بدان معناست که در میان پروژه های مصوب ستاد برای این وزارتخانه، به میزان ۴۳.۴ درصد به اقدامات جهشی و اولویت دار توجه شده است.

وزارت کشاورزی شاگرد اول اقتصاد مقاومتی با نمره ۴۳.۴ از ۱۰۰

تشکیل کارگروه تهاتر کالاهای اساسی با نفت اقدام بعدی دولت

دکتر جهانگیری با بیان اینکه دولت برای شرایط تحریم برنامه ریزی دقیق دارد، یکی از برنامه های دولت برای تامین کالاهای وارداتی مورد نیاز را استفاده از ساز و کار تهاتر دانست و افزود: ایران در مقابل تحریم های آمریکا دست بسته نخواهد بود و از روش های مختلف برای بی اثر کردن تحریم ها استفاده خواهد کرد.

معاون اول رییس جمهور خواستار تشکیل کارگروهی تحت عنوان کمیته تهاتر با عضویت وزارتخانه های نفت، صنعت، معدن و تجارت، امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه شد و افزود: لازم است کارگروهی که با محوریت وزارت نفت تشکیل شود و برای تهاتر نفت با کالاهای اساسی برنامه ریزی و ساز و کار آن تعیین و نتیجه تصمیمات گزارش شود.

در این جلسه همچنین مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی برای تامین محصولات کشاورزی و مواد غذایی لازم، مبادی واردات و خرید کالاهای اساسی را به کشورهایی منتقل کند که ایران منابع مالی ارزی در این کشورها داشته باشد.[۱]

زیان تولیدکنندگان داخلی ناشی از سیاست های ارزی دولت

با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته از سوی دولت به منظور تامین نیاز بازار مصرفی کشور به کالاهای اساسی، ضروری است تا دولت برنامه های بهتری برای حمایت از محصولات داخلی نیز در نظر بگیرد.

همانگونه که در شرایط تحریم تامین کالاهای اساسی از کشورهای دیگر سخت به نظر می رسد، حمایت از تولید محصول داخلی به همان میزان راحت تر خواهد بود.

از سویی دیگر نیاز است تا وزارت جهاد کشاورزی به صورت رسمی میزان نیاز کشور به محصولات وارداتی را مشخص نماید تا بازرگانان بیش از نیاز بازار داخل در محصولات مورد نیاز کالا به کشور وارد نکنند.

لازم به ذکر است، چندی پیش با تخصیص ارز دولتی به برخی از واردکنندگان، آنان به جای واردات محصولات مورد نیاز اقدام به ثبت سفارش کالاهایی کرده بودند که تولید داخلی توان تامین نیاز بازار را داشت.

حمایت از محصولات خارجی با تخصیص «یارانه ارزی» به حبوبات

پینوشت:

[۱] وزارت جهاد کشاورزی کد خبر ۹۳۹۸۶



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.