۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۷۵۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: صابر آزاد
۰

بررسی­‌ها نشان می­‌دهد سالیانه حجم عظیمی از کولرهای گازی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که دارای مصرف انرژی بسیار بالایی هستند. با واقعی کردن قیمت برق برای مشترکین پرمصرف می توان انگیزۀ خرید این تجهیزات را کاهش داد.

به گزارش مسیر اقتصاد اخیرا سید ابوالقاسم شانه‌ساز دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک اعلام کرد که ارزش قاچاق کولرگازی در ۸ ماه اول سال ۹۶ معادل ۱۶۰ میلیون دلار و در سال ۹۵ معادل ۳۰۰ میلیون دلار و معادل کل صادرات لوازم خانگی کشور بوده است. (۱)

بررسی ها نشان می­‎دهد که این کولرها در کشور در حدود یک میلیون و پانصد هزار الی ۲ میلیون تومان به فروش ­رفته است. در نتیجه با درنظر گرفتن قیمت ارز آزاد به مقدار ۳۷۰۰ تومان در سال ۹۵، حجم تعداد دستگاه­های کولرگازی که در سال ۹۵ به کشور قاچاق شده در حدود ۶۰۰ هزار عدد برآورد می‌­شود که بسیار هم پرمصرف هستند.

در همین راستا علیرضا دائمی قائم مقام وزیر نیرو تاکید کرده است: در بخش شدت مصرف انرژی دستگاه‌های نظارتی باید جلوی واردات تجهیزات فاقد استاندارد و پرمصرف را بگیرند: مثلا در روزهای پیک مصرف برق، بخش قابل توجهی از مصرف توسط کولرهای گازی صورت می گیرد که هیچ استانداردی نداشته و بسیار پرمصرف هستند؛ ما انتظار داریم این کالاها که یا شاید به صورت قاچاق وارد کشور می شوند و یا در مناطق مرزی و مناطق آزاد کشور به فروش می رسند، با ورود قوه قضائیه و دستگاه‌های نظارتی به بازار کشور راه پیدا نکنند. (۲)

هرچند که ورود دستگاه­های نظارتی در این عرصه به منظور جلوگیری از قاچاق کولر گازی یک امر ضروری است اما بر همگان مشخص است که این شیوه مبارزه با قاچاق کولر گازی مانند دیگر کالاها چندان موثر نخواهد بود.

روش کاهش قاچاق تجهیزات پرمصرف

یک راهکار مناسب برای مبارزه با قاچاق این دستگاه سرمایشی، قراردادن یک الگوی مصرف مناسب برای هر اقلیم آب و هوایی و واقعی نمودن قیمت برق مشترکین پرمصرف و خارج از الگوی مصرف است.

به همین منظور لازم است وزارت نیرو ضمن تعیین یک الگوی مصرف برای هر اقلیم (و حتی برای هر استان یا منطقه­)، قیمت برق در ایام تابستان و به خصوص زمان اوج مصرف را برای مشترکین پرمصرف اصلاح نموده و به مقدار محسوسی افزایش دهد.

به عنوان مثال متوسط مصرف ۸۵% مشترکین مناطق عادی (مناطق گرم و خشک یا مناطق معتدل) ماهانه زیر ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه و مصرف برق حدود ۶۵% مشترکین در زمان اوج بار فصل گرم نیز زیر ۵۰ کیلووات ساعت در ماه است. در نتیجه اعداد ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه (برای کل مصرف) یا ۵۰ (برای مصرف در زمان اوج بار) برای مناطق عادی اعداد مناسبی برای الگوی مصرف ماهانه خواهند بود.

همچنین اگر برای مناطق گرمسیری (اقلیم یک) نیز اعداد ۳۰۰۰ کیلووات ساعت (کل مصرف) یا ۵۰۰ (مصرف زمان اوج بار) به عنوان الگوی مصرف در نظر گرفته شود، آنگاه حتی در گرمترین ماه‌­های سال بیش از ۶۵% مشترکین با افزایش قیمت برق مواجه نخواهند شد.

اصلاح قیمت برق برای مشترکین پرمصرف

با اصلاح قیمت برق برای مشترکین پرمصرف، این افراد به خرید تجهیزات سرمایشی کم مصرف تشویق خواهند شد یا اینکه حداقل با پرداخت بهای واقعی برق، مسئولیت استفاده از وسایل پرمصرف بر دوش خودشان است و هزینه آن را بر دولت و صنعت برق کشور تحمیل نخواهند کرد.

در نتیجه علاوه بر کاهش تقاضای تجهیزات پرمصرف برقی، زمینه برای اصلاح الگوی مصرف برق فراهم می شود.

پینوشت:

۱- باشگاه خبرنگارن جوان: کولرگازی در صدر قاچاق لوازم خانگی/ سهم ۵۰ درصدی تولیدکنندگان ایرانی از بازار‌های کشور

۲- خبرگزاری تسنیم: کم کاری در اصلاح الگوی مصرف/ ایران در شدت مصرف انرژی رتبه اول جهان را دارد



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.