۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۰۹۶ ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: علی بختیاری
۰

راهکارهای مختلفی به منظور کاهش مصرف برق وجود دارد که یکی از آنها، استفاده از کولرهای آبی کم‌مصرف است؛ در این میان اما مهمترین و اثرگذارترین اقدام برای تغییر ذائقه مصرفی خانوار و حرکت دادن مردم به سمت استفاده از کولرهای آبی کم‌مصرف، اصلاح قیمت برق است.

به گزارش مسیر اقتصاد توسعه و بهبود تجهیزات سرمایشی از بخش­‌های مهم و مغفول برای کاهش مصرف اوج بار است. طبق آمارها حدود ۶۲.۵ درصد مشترکین از کولر آبی به عنوان وسیله سرمایشی خود استفاده می­‌کنند.

همچنین بنا به گزارش سازمان انرژی‌­های تجدیدپذیر و بهره‌­وری انرژی برق در سال ۹۰ بیش از ۱۳ میلیون کولرآبی در کشور وجود داشته و میزان تولید سالانه کولرهای آبی نیز در حدود ۸۰۰ الی ۹۰۰ هزار عدد در سال است[[۱]].

اصلاح برچسب انرژی، برگزاری مسابقه بین تولیدکنندگان کولرهای آبی و راه­‌اندازی سامانه اسقاط کولرهای قدیمی با مشارکت بخش خصوصی از جمله راهکارهایی است که می تواند در کاهش مصرف برق از طریق کولرهای آبی راهگشا باشد.

۳ راهکار موثر برای کاهش مصرف برق در کولرهای آبی

در این زمینه راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که در ادامه توضیح داده شده است:

برگزاری مسابقه بین خریداران کولرهای آبی کم‌­مصرف

می‌توان در کنار مسابقه میان تولیدکننده‌ها، بین خریداران کولرهای کم‌مصرف هم مسابقه برگزار نمود. بر این اساس، مشابه آنچه هم‌اکنون توسط برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی پیاده می‌شود، می‌توان پس از نصب هر کولر آبی کم ‌مصرف که به تایید سازمان مربوط رسیده است (مثلا ساتبا)، خریدار را به فهرست شرکت‌کنندگان افزود؛ در انتهای هر روز و یا هر هفته می‌توان میان خریداران قرعه‌کشی برگزار کرد و جوایزی به آن‌ها اعطا نمود.

ذکر این نکته ضروری است که در سال ۹۶، این شیوه توسط برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور اجرا شده و هرشب میان خریداران محصولات قرعه­‌کشی برگزار می­شد. شیوه ای که چند مزیت دارد:

۱- تقاضای تولید کولرهای کم‌مصرف از سمت مصرف‌کنندۀ نهایی افزایش می‌یابد که به پایداری نظام تولید و مصرف این محصول کمک شایانی می‌کند.

۲- علاوه بر اینکه تولیدکنندگان به سمت تولید کولرهای کم‌مصرف حرکت می‌کنند، مردم نیز در فرایند کار درگیر شده و فرهنگ‌سازی به صورت عمیق‌تری در جامعه صورت می‌گیرد.

۳- عده‌ای از مردم برای اینکه بتوانند در زمرۀ شرکت‌کنندگان در قرعه‌کشی باشند، کولرهای پرمصرف فعلی خود را با کولرهای کم‌مصرف جایگزین خواهند نمود که این مهم می‌تواند به بهبود پیک مصرف برق کمک شایانی نماید.

اصلاح نظام تعرفه­‌گذاری

با اصلاح نظام تعرفه­‌گذاری و کاهش تدریجی الگوی مصرف، کولرهای آبی کم‌­مصرف سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص خواهند داد.

همچنین اصلاح نظام تعرفه­‌گذاری اوج بار به خصوص در مناطق عادی باعث کنترل روند استفاده از کولرهای گازی در این مناطق می­‌شود.

سهم ۳۷ درصدی کولر گازی در سبد مصرف برق مشترکین پرمصرف

علاوه بر این اصلاح نظام تعرفه­‌گذاری در کل کشور منجر به کاهش حجم قاچاق کولرهای گازی پرمصرف به کشور و تشویق مشترکین به استفاده از کولرهای گازی رده انرژی بالاتر خواهد شد.

اعطای تسهیلات کم ­بهره به تولیدکنندگان تجهیزات کم‌­مصرف

می‌­توان از محل کاهش هزینه‌­های مجموعه وزارت نیرو در اثر کاهش اوج بار، به تولیدکنندگان کولرهای آبی وگازی کم‌مصرف، وام با بهره کم اعطا کرد.

همچنین بایستی به این نکته توجه داشت که وام به شرط فروش باشد. این امر موجب تشویق به تولید کولرهای آبی کم‌مصرف و کاهش هزینه خود خواهد شد.

ممنوعیت تولید و توزیع کولرهای پرمصرف

همزمان با طرح اعطای تسهیلات می‌­توان در یک روند تدریجی، تولید و توزیع کولرهای پر­مصرف را ممنوع کرد. ذکر این نکته ضروری است که شیوه صحیح تسهیلات به تولیدکنندگان، ظرافت‌­ها و پیچیدگی­‌های زیادی دارد و باید به دقت طراحی شود.

حمایت­های رسانه­ای

یکی از انواع حمایت‌­هایی که می­‌تواند از تولیدکنندگان کولرهای آبی کم­‌مصرف صورت گیرد، اعطای یارانه تبلیغات است. وزارت نیرو می­‌تواند از محل کاهش هزینه­‌های تولید برق در پیک، بخش اعظم هزینه­‌های تبلیغات تجهیزات کم­‌مصرف را بپردازد. علاوه بر این می­‌توان از سال­های آتی تبلیغ کولرهای پرمصرف را ممنوع کرد.

جایگزینی وسائل سرمایشی پرمصرف با کم­مصرف برای دهک های پایین

در بودجه سال ۹۷ برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و مددجویان حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته شده است. این رقم در سال ۹۶ حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.

می‌­توان مقداری از این مبلغ را صرف خرید و جایگزینی کولرهای آبی مشترکین دهک های پایین نمود. در صورت ترکیب این منابع بامشوق­‌هایی که وزارت نیرو می­‌تواند تامین کند، می‌­توان توسعه تجهیزات کم‌­مصرف را نیز تسریع کرد.

تعویض کولرهای آبی و گازی برای مشترکین دهک های پایین موجب کاهش هزینه قبض برق آن­ها شده و رضایت ایشان را نیز در پی خواهد داشت.

با توجه به وضعیت نامساعد شبکه برق در استان­های گرمسیری و همچنین بالابودن تلفات غیرفنی در این استان­ها، اولویت اجرای این طرح در استان­‌های جنوبی کشور است.

خرید عمده دولتی

دولت می­‌تواند بخش های تحت نظر خود از جمله ادارات را ملزم به خرید کولرهای آبی کم‌­مصرف نماید و به هیچ وجه از کولرهای گازی در مناطق خشک کشور استفاده نکند.

همچنین در خریدهای عمده مانند مسکن مهر که دولت بر احداث آن نظارت دارد، می‌­توان پیمانکاران را به خرید محصولات کم‌­مصرف ملزم نمود.

هرچند که روش ­های دستوری اغلب تاثیر کمی دارند اما در صورت اصلاح قیمت برق، این روش نیز موثرتر خواهد بود. در واقع به طور کلی، مهمترین و اثرگذارترین اقدام در تغییر ذائقه مصرفی خانوار و حرکت دادن مردم به سمت استفاده از کولرهای آبی کم‌مصرف، اصلاح قیمت برق است.

پینوشت:

[۱] گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.