۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۱۳۷ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱ دسته: تولید، تولید داخلی کارشناس: علی بختیاری
۱

راه اندازی فروشگاه های مجازی و حقیقی برای معرفی و فروش کالاهای ایرانی و برگزاری نمایشگاه های تولید داخلی، ۲ راهکار تجربه شده بین المللی در حمایت از خرید کالای داخلی است که می تواند در ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد حمایت از تولید داخلی و ترویج خرید کالاهای ملی، یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولین کشورها است. از جمله فواید خرید کالای داخلی و حمایت از کسب‌وکارهای ایرانی می‌توان به افزایش اشتغال، توسعه صنایع داخلی، افزایش ثروت و ارز ملی، ایجاد اقتصاد مقاوم و پویا و ثبات قیمت اشاره کرد.

در راستای معرفی و توسعه خرید محصولات داخلی، دو ابزار مورد استفاده در نمونه‌های جهانی، در ایران نیز بررسی و پیشنهاد شده است.

پایگاه‌های اینترنتی و فروشگاه‌های عرضه و فروش کالای ایرانی

معرفی کالاها، تولیدکنندگان و کسب‌وکارهای داخلی اهمیت زیادی در توسعه و ترویج خرید محصولات داخلی دارد. امکان دسترسی به اطلاعات کالاها، مقایسه کیفیت‌ها، صرفه جویی در زمان، حذف واسطه ها و سوداگران و کاهش قیمت‌ محصول‌ها را نیز درپی دارد.

در این زمینه و بررسی نمونه‌های خارجی می‌توان به گزارش «راه اندازی فروشگاه‌های بزرگ راهکار کشورها در حمایت از کالای داخلی» و «ترویج خرید کالاهای محلی در مسکو با راه اندازی یک پایگاه اینترنتی» مراجعه کرد.

در ایران نیز سایت «دیجی کالا» در این راه پیش‌قدم شده است و قسمتی از سایت خود را به حمایت از محصولات ایرانی اختصاص داده است. این کار برای شروع بسیار مناسب بوده اما می‌بایست توسعه پیدا کند.

در این زمینه به عنوان نمونه دیگر نیز می‌توان به سایت «مرکز توسعه تجارت الکترونیکی» اشاره کرد. در این سایت لیست کالاها و تولیدکنندگان داخلی ارائه شده است و امکان خرید اینترنتی و حضوری محصولات فراهم شده است، اما این سایت نواقص بسیاری دارد که می‌بایست رفع شده و ارتقا پیدا کند.

فروشگاه‌های حضوری عرضه و فروش محصولات ایرانی نیز مشابه پایگاه‌های اینترنتی عمل کرده و موجب آسانی دسترسی به اطلاعات و ویژگی‌های کالاها، مقایسه کیفیت‌ها و حذف واسطه‌ها و کاهش قیمت محصولات و امکان مشاهده حضوری محصولات می‌شود.

در ایران فروشگاه‌های فصلی، هفته‌ای یا روزانه عرضه و فروش محصولات داخلی همچون میوه، خشکبار، لوازم روشنایی و مبلمان وجود دارد؛ اما نکته مهم این است که این فروشگاه‌ها باید به فروشگاه‌های دائمی تبدیل شوند و همچنین تنوع محصولات آنها افزایش یافته و شامل کلیه کالاهای تولید داخل از قبیل لوازم خانگی، لباس و وسایل بهداشتی و سایر محصولات ایرانی گردد.

از دیگر نمونه‌ها می‌توان به بازار بزرگ ایران (ایران مال) اشاره کرد که پنجمین مرکز خرید بزرگ دنیا است و فاز اول آن ماه پیش افتتاح شد. اگر این بازار بزرگ توجه ویژه‌ای به کالاهای ساخت داخل کند و بخش ویژه‌ای را به محصولات ایرانی اختصاص دهد، می‌تواند پیشرفت خوبی را در حمایت و توسعه و ترویج ملی و بین المللی خرید کالاهای ایرانی ایجاد کند.

نمایشگاه‌های عرضه محصولات ایرانی

معرفی کالاها و تولیدکنندگان به مردم و تجار اهمیت زیادی در توسعه ملی و جهانی محصولات داخلی دارد. از جمله نمونه‌های موفق و جهانی، نمایشگاه‌ بین المللی چین است که سابقه ۶۰ ساله دارد.

در این زمینه و بررسی نمونه‌ خارجی می‌توان به گزارش «برگزاری نمایشگاه «کالای داخلی» راهکار چین در حمایت از تولید» مراجعه کرد.

ارائه و نمایش جدیدترین پیشرفت‌ها و کالاهای داخلی، امکان جذب مشتری داخلی و خارجی، افزایش و تسهیل ارتباط بین مشتری و تولیدکنندگان، جذب سرمایه‌گذار، جذب ایده‌های جدید و نیروی کار و رسیدگی و اطلاع از مشکلات تولیدکنندگان از جمله فواید برگزاری نمایشگاه‌های محصولات داخلی است.

در ایران نیز نمایشگاه‌های مختلف مبلمان، لوازم خانگی، فرش، لوازم التحریر و …. برگزار می‌شود اما نکته مهم این است که می‌بایست این نمایشگاه‌ها به صورت سالانه یا فصلی به صورت منظم برگزار شود تا امکان اطلاع رسانی ملی و جهانی داشته باشد. همچنین سعی شود که اینگونه نمایشگاه‌ها به صورت بین المللی برگزار گردد و شامل کلیه محصولات تولید داخل باشد.

از دیگر موارد مرتبط با این حوزه، تسهیل در فروش محصولات از طریق این نمایشگاه هاست؛ به عنوان نمونه در نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با در نظر گرفتن بودجه ای، امکان فروش محصولات شرکت ها با شرایط آسان را برای متقاضیان فراهم می کند. این نمونه می تواند در دیگر حوزه ها نیز مصداق عملی داشته باشد.

همچنین از دیگر نمونه‌های موفق نمایشگاه‌های ایرانی، می‌توان به نمایشگاه سالانه کتاب و نمایشگاه قرآن اشاره کرد. این دو نمایشگاه به صورت بین المللی مطرح شده‌اند و مردم نیز به خوبی با این دو نمایشگاه آشنا شده‌اند و محلی است که کلیه ناشران داخلی در آن حضور دارند و هرساله در روز مشخص به صورت منظم برگزار می‌شوند.

نقش دولت در حمایت از کالای ایرانی

به طور کلی بررسی ها نشان می دهد که در کشورهای مختلف، دولت ها نقش آفرینی قابل توجهی در حمایت از کالاهای داخلی خود داشته اند؛ در ۲ راهکار معرفی شده نیز این مهم به چشم می خورد.

در واقع دولت می تواند با حمایت از تشکیل فروشگاه های مجازی و حقیقی داخلی و اعطای تسهیلات و تامین شرایط مالی خرید کالای داخلی از نمایشگاه ها، زمینه را برای حمایت از این محصولات فراهم آورد.

  1. سایتی برای حمایت از تولیدات کالاهای تولید ایران
    صنعتی و صنایع دستی تبلیغات و بازار یابی رایگان برای تمام ایرانیان عزیز

    www.hemayatazkalayirani.com

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.