۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۹۳۶ ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ دسته: تولید، تولید داخلی کارشناس: علی بختیاری
۰

راه اندازی فروشگاه هایی مخصوص عرضه کالاهای ۱۰۰ درصد داخلی، یکی از راهکارهای کشورهای جهان در حمایت از کالاهای داخلی است. فروشگاه هایی همچون «ساخت آمریکا»، فروشگاه آنلاین «ساخت چین» و فروشگاه «ساخت ژاپن» در اروپا، نمونه هایی موفق در این زمینه محسوب می شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد حمایت از تولید داخلی و ترویج خرید کالاهای ملی، یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولین کشورها است. از جمله فواید خرید کالای داخلی و ملی آن است که به افزایش اشتغال، توسعه صنایع داخلی و افزایش ثروت ملی منجر می شود.

در کشورهای توسعه یافته و یا درحال توسعه به روش های مختلفی کالاهای تولید ملی خود را معرفی می کنند و سعی بر آن دارند که مردم را تشویق به استفاده از کالای ملی نمایند. در ادامه به برخی نمونه های خارجی در این زمینه پرداخته می شود.

حمایت از خرید کالای با راه اندازی پایگاه اینترنتی در چین و ژاپن

معرفی کالاها و تولیدکنندگان ملی اهمیت زیادی در توسعه خرید کالاهای داخلی دارد. به عنوان نمونه در چین سایتی با عنوان “made in china” به منظور ترویج خرید کالاهای داخلی طراحی شده است[۱]. این سایت از سال ۱۹۹۸ شروع به کار کرده است. این سایت افزون بر فروش داخلی، معرفی و فروش محصولات چینی برای مشتریان جهانی را نیز عملیاتی نموده است.

محصولات ارائه شده در این سایت در ۲۷ گروه و ۳۶۰۰ زیرگروه دسته بندی شده‌اند و این سایت به ۱۱ زبان قابلیت نمایش دارد. در این سایت اطلاعات کالاهای چینی به طور دقیق ارائه میشود و امکان خرید آن ها برای مشتریان فراهم است. علاوه بر این امکان آشنایی با تولیدکنندگان نیز در این سایت وجود دارد.

به عنوان نمونه دیگر نیز می توان به سایت takaski اشاره کرد. این سایت تنها محصولات ۱۰۰ درصد ژاپنی را می فروشد. فروشگاه آنلاین این سایت در شهر توکیو قرار دارد.

راه اندازی این گونه فروشگاه ها نه تنها موجب توسعه خرید کالای ملی و داخلی می شود، بلکه امکان دسترسی به اطلاعات کالاها، مقایسه کیفیت ها، صرفه جویی در زمان، کاهش قیمت ها و حذف واسطه ها و سودارگران را نیز درپی دارد.

فروشگاه های زنجیره ای ساخت داخل، راهکار آمریکا برای حمایت از تولید داخلی

در بسیاری از کشورها، فروشگاه‌هایی تاسیس شده‌اند که تنها محصولات ملی و تولیدات داخلی کشورشان را عرضه می کنند. به عنوان مثال فروشگاه made in America store باهدف عرضه کالاهای ۱۰۰ درصد امریکایی تاسیس شده است[۲].

این فروشگاه در سال ۲۰۱۰ با هدف افزایش اشتغال برای مردم امریکا، به طور خاص در بخش تولید شروع به کار کرده است. شعاری که بنیان گذار فروشگاه انتخاب کرد عبارت است از: “برای کشور، برای سربازان، برای کارگران امریکایی و برای بچه های آینده”.

از سوی دیگر فروشگاه های ۱۰۰ درصد تولید ملی و کالای داخلی، محلی برای جذب توریست ها نیز محسوب می شوند. اکثر توریست ها تمایل دارند با تولیدات و محصولات کشورها آشنا شوند و خرید کنند. این فروشگاه امریکایی در سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۰۰ اتوبوس را برای میزبانی از توریست های ایالت های کالیفرنیا، اوکلاهاما و مینسوتا استفاده کرده است.

یکی از شعبه های این فروشگاه در ایالت نیویورک و در کنار آبشار نیاگارا واقع شده است. آبشار نیاگارا یکی از مناظر طبیعی دیدنی و پربازدیدترین نقاط ایالات متحده امریکا و کانادا است. سالانه حدود ۲۰ میلیون نفر از این آبشار دیدن می کنند که بیش از ۲ میلیارد دلار درآمد حاصل از گردشگری این منطقه است.

نکته قابل توجه  دیگر در این فروشگاه آن است که در طبقه همکف آن، غرفه های متعدد غذافروشی وجود دارد که در آن ها غذاهای مطلوب برای ذائقه های مختلف از جمله چینی، هندی، حلال، مکزیکی و… با مواد اولیه امریکایی، برای گردشگران با سلایق متفاوت ارائه می شود.

راه اندازی فروشگاه های فرامرزی راهکار ژاپن برای حمایت از تولید و توسعه صادرات

علاوه بر امکان فروش محصولات داخلی از طریق اینترنت برای مشتریان خارج از کشور، راهکار دیگر فروشگاه های فرامرزی هستند. به عنوان مثال می توان به فروشگاه made in Japan Europe در کشور جمهوری چک در قاره اروپا اشاره کرد[۳]. این فروشگاه تنها محصولات ۱۰۰ درصد ژاپنی را عرضه می کند.

به طور کلی می توان گفت همه کشورها به منظور حمایت از تولید ملی و صنایع داخلی خود از روش های مختلفی برای عرضه محصولات استفاده می کنند که یکی از این روش ها فروشگاه های اینترنتی و حضوری می باشد.

پینوشت:

[۱] www.made-in-china.com

[۲] www.madeinamericastore.com

[۳] www.mijeurope.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.