۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۵۶۹ ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶ دسته: کشاورزی
۰

راضی نوری نماینده مردم خوزستان و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به ارجحیت آبخیزداری در مدیریت منابع آبی نسبت به سدسازی و واردات آب، گفت: واردات آب به کشور اساسا اشتباه است؛ به همین دلیل دولت نباید به دنبال این طرح از پیش شکست خورده حرکت کند.

سید راضی نوری نماینده مردم استان خوزستان و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد به بیان دلایل و راهکارهای مدیریت منابع آبی در کشور پرداخت.

نوری گفت: ایران کشوری خشک و نیمه خشک محسوب می شود به همین دلیل باید برنامه ریزی ها حول محور مدیریت یکپارچه منابع آبی انجام شده و بتوانیم از طریق ارائه الگوی کشت واحد و افزایش بهره وری در بخش کشاورزی از طریق آبیاری نوین قطره ای، از میزان مصرف آب در این بخش بکاهیم.

وی افزود: یکی از راهکاهای دیگر ممنوعیت کشت محصولات آب بر از جمله برنج تنها در برخی از نقاط است؛ البته وزارت جهاد کشاورزی باید با این ممنوعیت، به کشاورز محصول دیگری را جهت تامین درآمد خود معرفی و از آن حمایت کند.

اجرای عملیات آبخیزداری بر سدسازی و واردات آب ارجحیت دارد

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اولویت داشتن اجرای عملیات آبخیزداری در حفظ منابع آبی مرزی کشور گفت: برای کنترل سیلاب ها، رواناب های سطحی، افزایش آب سفره های زیر زمینی و همچنین جلوگیری از تبخیر بالای آب، عملیات آبخیزداری مهمترین کار محسوب شده و باید به سمت توسعه آن حرکت کرد.

اجرای عملیات آبخیزداری از سدسازی اثربخش تر است

نوری در خصوص مدیریت یکپارچه منابع آبی گفت: از ابتدا پیشنهاد وزارتخانه آب، منابع طبیعی و محیط زیست  را به دولت داده ایم تا از این طریق بتوان با چالش های مهم کشور با اتخاذ اتخاذ سیاست ها و سیاستگذاری ویژه مقابله کنیم.

وی با اشاره به سدسازی بی رویه در کشور، افزود: بیشتر سدسازی های کشور به صورت غیرکارشناسی صورت گرفته است، در حال حاضر نیز عملیات اجرایی ۶۰۰ سد در برنامه وزارت نیرو قرار دارد که پیشنهاد می کنم تجدید نظر اساسی روی این مسئله صوت گیرد و حفظ تعادل زیست محیطی، جلوگیری از تبخیر آب در دستور کار این وزارتخانه قرار گیرد و از تجربه کوه نمک در سد گتوند و خشک شدن تالاب ها و افزایش ریزگردها در کشور درس بگیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: واردات آب به کشور اساسا اشتباه است چون ممکن است روابط سیاسی ما با کشور مربوطه به هم بخورد؛ دولت نباید به دنبال این طرح پرهزینه و از پیش شکسته خورده حرکت کند.

اجرای «عملیات آبخیزداری» بر «واردات آب» ارجحیت دارد

وی در پایان گفت: بهتر است به جای واردات آب روی منابع آبی خودمان و اقداماتی از جمله آبخیزداری  از وابستگی به کشورهای دیگر در این مسئله امنیتی پرهیز کنیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.