۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۳۲۶ ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱ دسته: کشاورزی، مدیریت آب کارشناس: امین محمودی
۰

اسپانیا با داشتن ۷۰۰ نیروگاه بزرگترین کشور دارای آب شیرین کن در جهان غرب است. این نیروگاه ها روزانه آب آشامیدنی ۸ میلیون نفر را تأمین می کنند. این کشور با وجود اتمام ساخت ۱۳۰۰ سد، از طریق توسعه شوری زدایی از آب دریا به دنبال حل بحران آب خود است.

به گزارش مسیر اقتصاد در دهه‌های آتی اسپانیا در حفظ حیات منابع طبیعی خود با چالش‌های متعددی مواجه خواهد شد. انتظار می رود فشارها به استفاده از آب موجود در مناطق مختلف این کشور گسترش یابد، چراکه فقدان سرمایه‌گذاری در این بخش سبب تخریب زیرساخت‌های موجود خواهد شد.

تقاضا مردم از دولت برای افزایش اعتبار شیرین سازی آب دریا

عموم مردم اسپانیا آب را به‌عنوان كالاهاي عمومی می پندارند. به همین دلیل توانايي دولت براي افزايش قيمت آب محدود است و به استفاده بيش از حد كمك خواهد كرد. با این حال منابع آب در سراسر جهان کاهش یافته اند، به همین دلیل تقاضا برای تخصیص اعتبارات دولتی جهت استفاده از آب شیرین کن در اسپانیا افزایش یافته است.

در قرن های ۱۵ و ۱۶، اسپانیا توانست از دریا برای ایجاد امپراتوری و پیشگامی در اکتشافات و تجارت جهانی استفاده کند، با این وجود مستعمرات اسپانیا در نهایت استقلال خود را به دست آوردند و نقش مادرید در اقتصاد جهانی کاهش یافت. اما این کشور همچنان از جاذبه های هیدرولوژیکی طبیعت در مرزهای خود استفاده می کند.

با این حال، مدیریت نامناسب، تغییرات اقلیمی و عدم سرمایه گذاری در زیرساخت ها، حیات درازمدت منابع طبیعی مادرید را تهدید می کند.

اما اسپانیا تنها کشوری نیست که دچار این مسئله شده است و به دلیل افزایش تنش آب در سطح جهان، این کشور قصد دارد موقعیت خود را به عنوان یک قدرت برتر جهانی در زمینه فن آوری آب شیرین کن ارتقاء دهد.

منابع آبی موجود در اسپانیا

اگرچه آب و هوا در مناطق مرزی اسپانیا متفاوت است، اما این کشور یکی از خشک ترین کشورهای اروپاست. در دهه ۱۹۲۰، مادرید با استفاده از توسعه زیرساخت ها جهت تولید برق و حمایت از کشاورزی، از منابع دریایی محدودش استفاده کرد.

پس از توسعه پایدار این کشور در قرن بیستم با ساخت ۱۳۰۰ سد از نظر جمع آوری منابع آبی در جهان خودنمایی کرد.

، بخش کشاورزی به تنهایی ۶۴ درصد از مصرف منابع آب شیرین اسپانیا را به خود اختصاص داده است، چراکه آبیاری این اراضی برای کشاورزی مادرید حیاتی است؛ به طوری که زیتون که یک محصول دیم محسوب می شود نیز ۱۵ درصد از آب بخش کشاورزی در اسپانیا را مصرف می کند.

تغییرات آب و هوایی و افزایش تنش آب در اسپانیا

در سال های خشکسالی، دسترسی به آبیاری می تواند یک میانجی برای تولید محصولات کشاورزی باشد. با این حال کارشناسان معتقدند تنش آب در اسپانیا هنوز در وضعیت متوسط قرار دارد، البته کاهش آب های زیر زمینی در جنوب این کشور از میزان آب در آبخوان های ساحلی کاسته و آن ها را شور کرده است؛ به همین دلیل میزان آب شیرین موجود در این مناطق کاهش یافته است.

در این شرایط افزایش وابستگی به آبیاری، علاوه بر نیازهای صنعتی و شهری به آب، فشار بر منابع آب اسپانیا را تشدید کرده و سبب تنش آبی در برخی مناطق این کشور شده است. به همین دلیل سرمایه گذاری در زیرساخت های آب در اسپانیا برای حفظ زیرساخت موجود و جلوگیری از نشت آب ضروری به نظر می رسد.

آب، میراثی که باید از آن محافظت کرد

قواعد مربوط به آب آشامیدنی در اتحادیه اروپا به طور خاص آب را به عنوان «یک محصول تجاری مانند هر محصول دیگری» تعریف نمی کند بلکه آن را به عنوان «میراثی که باید از آن محافظت شود» تعریف می کند.

گرچه افزایش قیمت ها می تواند از منابع آبی اسپانیا محافظت کند، ولی تجدید ساختار آب در نظر گرفته شده احتمالا موجب واکنش قابل توجهی از شهروندان این کشور خواهد شد؛ چراکه جوی منفی علیه خصوصی سازی آب و توزیع آن در اسپانیا وجود دارد.

مزایایی شوری زدایی در اسپانیا

تقریبا هر کشوری در دهه های آینده به نوعی تحت تاثیر تنش و یا کمبود آب قرار می گیرد. به همین دلیل نمک زدایی یا شوری زدایی از آب نقش مهمی در تامین منابع آبی ایفا می کند؛ که اسپانیا در این زمینه به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته جهان محسوب می شود.

اسپانیا بزرگترین کشور دارای آب شیرین کن در جهان غرب است و دارای حدود ۷۰۰ نیروگاه است که هر روز برای ۸ میلیون نفر آب کافی تولید می کنند. در حال حاضر ۵۰ شرکت عضو اتحادیه شوری زدایی و تصفیه آب در اسپانیا هستند.

منبع: worldview.stratfor.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.