۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۹۴۹ ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ دسته: آبخیزداری، کشاورزی کارشناس: امین محمودی
۰

حفاظت از تالاب ها یکی از راهکارهای مؤثر در مقابله با تغییرات اقلیمی و مدیریت منابع آبی است که به ترسیب کربن کمک کرده و از فرسایش خاک جلوگیری می نماید. بسیاری از کشورها با حفظ تالاب ها، علاوه بر مدیریت منابع آب، از خطرات ناشی از بروز سیلاب و خسارت های آن جلوگیری می کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد برای هفتمین سال متوالی مجمع جهانی اقتصاد، بحران آب را در  بین ۵ خطر و تهدید بالقوه جهان آورده است. این هشدارهای پی در پی باعث شده است که اهالی کسب و کار و سیاست گذاران به دنبال راه حل و نوآوری هایی برای جلوگیری از بحران آب باشند.

با این حال، راه حل ها اغلب در اکوسیستم های آب نهفته اند که یکی از مهمترین آن ها تالاب ها هستند. با حفظ و احیای تالاب ها در سطح شهرها و روستاها می توان سیلاب ها را کنترل و با طوفان ها مقابله کرد.

خسارت های گسترده سیل به زیرساخت های ارتباطی

در سال ۲۰۱۷، ۸ مورد از ۱۰ بلای طبیعی که در سراسر جهان خسارات جبران ناپذیری را به شهرها وارد کرد، سیل و رانش زمین بودند؛ به طوری که خسارات ناشی از سیل به زیرساخت های ارتباطی میلیاردها دلار تخمین زده می شود.

شرکت خدمات مالی مودیز آمریکا در گزارشی عنوان کرد که به لحاظ اقتصادی طوفان هاروی بالغ بر ۷۳.۵ میلیارد دلار به این کشور خسارت وارد کرده است. به همین منظور و برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی مجموعه ای از اقدامات لازم است که یکی از مهمترین این اقدامات سالم نگه داشتن تالاب ها می باشد.

احیای تالاب ها راهکار موثر جلوگیری از خسارات سیل

تالاب ها به سان اسفنج های غول آسایی عمل می کنند که اثرات سیلاب ها را کاهش می دهد. رودخانه ها، حوضچه ها، دریاچه ها و باتلاق ها، آب های ناشی از باران های شدید را به خود جذب و ذخیره می کنند؛ سپس آن ها را به تدریج رها می کنند و از میزان حداکثری سیلاب کاسته و از جریان آب رودخانه و خسارت های ناشی از آن می کاهند.

به عنوان مثال در سال ۲۰۱۲ تخمین زده شد که تالاب ها از خسارت ۶۲۵ میلیون دلاری ناشی از طوفان سندی در سواحل شرقی ایالت متحده جلوگیری کرده اند.

به تازگی نشست دولت های محلی برای مقابله با تغییرات اقلیمی، در کشور پاناما با حضور مسئولین این کشور و کارشناسان اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست برگزار شد. در اعلامیه این نشست بیان شد که راه حل های مبتنی بر طبیعیت همانند حفاظت از تالاب ها یکی از استراتژی های موجود برای مقابله با تغییرات اقلیمی و جلوگیری از خطرات ناشی از بروز سیلاب می باشد.

ترسیب کربن و جلوگیری از فرسایش خاک در پاناما با کمک تالاب ها

در پاناما، تالاب ها به جلوگیری از فرسایش خاک و جلوگیری از طوفان های گرمسیری کمک می کنند و به ترسیب کربن در این مناطق می پردازد. یکی دیگر از این خدمات اکوسیستم ارزشمند تالاب ها، مقابله با تغییرات آب و هوایی است.

با توجه به رشد جمعیت به دلیل سرازیر شدن مهاجران روستایی به شهرها، هدف جامعه بین الملل ساختن شهرهای بسیار مقاوم است. به همین دلیل اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست قصد داد مزایا و راه حل های موجود در طبیعیت برای حل بحران آب را به نمایش بگذارد. به طور مثال احیای خطوط ساحلی رودخانه یکی از روش های کنترل طبیعی سیلاب ها محسوب می شود.

استفاده از تالاب ها به منظور کاهش خسارت سیل در تایلند

در سال ۲۰۱۱ پس از سیل های فاجعه بار تایلند، که بیش از ۱۳ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داد و ۴۶.۵ میلیارد دلار خسارت به این کشور وارد کرد، بسیاری از ارزش های تالاب ها برای جلوگیری از سیلاب های شهری سخن به میان آوردند.

پتچ مانیپوتر، هماهنگ کننده اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست در این خصوص گفت: مناطق اطراف بانکوک مانند بئونگ نونگ بون نقش مهمی در کاهش خطر سیلاب داشته اند و به جامعه شهری خدمت زیادی انجام داده اند.

گفتنی است که در قاره آسیا، اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست به عنوان پیشقدم برای اجرای طرح های حفاظت از تالاب ها در کشورهای هند، میانمار، لائوس، کامبوج، تایلند و ویتنام عمل نموده است.

منبع: اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.