۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۴۴۳ ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸ دسته: پول و بانک، وام ازدواج کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

پس از تصویب وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی در قانون بودجه سال ۱۳۹۷، ضروری می نمود که بانک مرکزی در ابلاغ بخش نامه مربوطه به شبکه بانکی تعجیل نموده و مقدمات اعطای تسهیلات قرض الحسنه مذکور را از ابتدای اردیبهشت‌ماه برای جوانان فراهم نماید. در حال حاضر با وجود گذشت حدود ۱ ماه از ابلاغ لایحه بودجه، بانک مرکزی در این زمینه اقدامی نکرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال ۱۳۹۶ افزایش وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان را در بودجه ۹۷ تصویب نمود.

به موجب بند الف تبصره ۱۶ ماده واحده همین قانون، وام ازدواج در سال ۱۳۹۷ از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان برای هر یک از زوجین افزایش و دوره بازپرداخت نیز از ۴ به ۵ سال ارتقاء یافت.

وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان با بازپرداخت ۵ ساله افزایش یافت

برای اجرای این مصوبه، بانک مرکزی می بایست از طریق ابلاغ بخش نامه اجرایی مربوطه، هر یک از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری را مکلف نماید تا به اندازه سهم خود از منابع قرض الحسنه پس انداز و جاری به متقاضیان وام ازدواج مبلغ ۱۵ میلیون تومانی پرداخت کنند.

به طور منطقی تا زمانی که بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر (بالادستی) اقدام مذکور را انجام ندهد، همان مبلغ وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی به زوج های جوان پرداخت می شود؛ کمااینکه در سامانه وام ازدواج نیز هنوز عدد جدید درج نشده است.

در این رابطه موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی اظهار داشته، وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی باید از ابتدای اردیبهشت ماه پرداخت شود تا جوانان رغبت بیشتری برای تشکیل خانواده داشته باشند؛ هر چند که ۱۵ میلیون تومان نیز جوابگوی هزینه ازدواج و تشکیل خانواده نیست.[۱]

بانک مرکزی تاخیر گذشته را جبران می کند؟

بسیاری از تازه عروس و دامادها پس از اطلاع از تصمیم مجلس مبنی بر افزایش وام ازدواج در سال ۱۳۹۷، از دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج خودداری نموده‌اند و این موجب سنگین تر شدن صف این تسهیلات شده است. صفی که پیش از این با اجرای طرح ضربتی وام ازدواج به حدود ۱۳۰ هزار نفر رسیده بود.

افزایش ۲۶ درصدی تعداد وام ازدواج اعطایی با وجود ۳ برابر شدن مبلغ

با توجه به سابقه بانک مرکزی در ابلاغ بخشنامه افزایش وام ازدواج از ۳ به ۱۰ میلیون تومان که در تیرماه سال ۱۳۹۵ صورت گرفت، بیم آن می رود در سال جاری نیز این تاخیر تکرار شود.

به گفته حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اگر مسئولان (بانک مرکزی) بخواهند کارها انجام شود ظرف مدت یک هفته پرداخت وام ازدواج قابل اجرا شدن است؛ اما اگر نخواهند کارها پیش برود، روند اجرایی شدن وام ازدواج ۳ تا ۴ ماه به طول می انجامد.[۲]

گودرزی نماینده مردم بروجرد نیز در این رابطه با بیان اینکه دولت برای تامین منابع لازم درجهت تسریع روند پرداخت تسهیلات وام ازدواج باید این امر را در اولویت برنامه‌های بانک مرکزی قرار دهد افزود: هر چند بروکراسی اداری در این مورد بهبود یافته است، اما سختگیری‌ها در این بخش باید کاهش یابد، چرا که پرداخت هزینه در این زمینه یک نوع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود به این دلیل که تشکیل خانواده جوان را هم به آرامش رسانده و هم مسئولیت‌پذیر می‌کند که در پی آن اقدامات شایسته‌ای را انجام خواهد داد.[۳]

بانک مرکزی باید توجه داشته باشد تاخیر بی مورد ابلاغ بخشنامه در کنار سخت‌گیری های برخی بانک ها در رابطه با شرایط اعطای وام ازدواج، موجب تلخ کامی و دلسردی جوانان از این سیاست حمایتی کشور در امر ازدواج خواهد شد.

لذا ضروری است این نهاد با تسریع در انجام رسالت خود، مقدمات پرداخت وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی را حداکثر از ابتدای اردیبهشت‌ماه فراهم نماید. چرا که منابع لازم برای این اقدام نیز در حساب های قرض الحسنه مردم در نظام بانکی وجود دارد.

۳ منبع قرض الحسنه برای پرداخت وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی

پینوشت:

[۱] خانه ملت – ۳۷۶۸۳۲

[۲] خانه ملت – ۳۷۶۸۵۰

[۳] خانه ملت – ۳۷۴۵۲۶



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.