۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۱۸۵ ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۸ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

مقامات برزیلی اعلام کردند به منظور بهبود وضعیت تولید محصولات کشاورزی در این کشور، قصد دارند تا تسهیلات یارانه‌ای پرداختی به بخش کشاورزی را به ۵۸ میلیارد دلار افزایش دهند. برزیل همچنین قصد دارد با رصد بازارها، از تنش ایجاد شده بین کشورهای آمریکا و چین، در راستای افزایش تولید و صادرات محصولات کشاورزی استفاده نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت برزیل قصد دارد تا یارانه های پرداختی به بخش کشاورزی را در سال ۲۰۱۸ به ۵۸ میلیارد دلار افزایش دهد. از جمله برنامه های موفق دولت برزیل به منظور حمایت از تولیدات کشاورزی، ارائه تسهیلات به کشاورزان، سرمایه گذاری به منظور ساخت سیلوهای ذخیره سازی محصولات و نیز افزایش ماشین آلات کشاورزی است.

وزارت کشاورزی برزیل قصد دارد با افزایش بودجه بخش کشاورزی و با تامین مالی سرمایه گذاری در این بخش، رشد پایدار کشاورزی را تضمین نماید. کاهش تورم این کشور در سال جاری، شرایط را برای دولت این کشور فراهم کرده است که بر بودجه بخش کشاورزی بیفزاید. برزیل در حال حاضر بزرگترین صادرکننده محصولات غذایی اساسی ازجمله دانه سویا و قهوه محسوب می شود.

پرداخت ۵۸ میلیارد دلار یارانه مستقیم به بخش کشاورزی

طبق اعلام مقامات دولتی برزیل، طی سال ۱۹-۲۰۱۸ میزان مبلغ در نظر گرفته شده برای تسهیلات یارانه ای به بخش کشاورزی به ۱۹۴ میلیارد ریال برزیل معادل ۵۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

بنابر پیش بینی هایی صورت گرفته انتظار می رود این میزان افزایش در تسهیلات یارانه ای توسط دولت برزیل، به رشد ۲ درصدی تولید محصولات کشاورزی در این کشور منجر شود.

دولت برزیل از این مبلغ در قالب طرحی با عنوان «برنامه مزرعه» و در راستای حمایت از تولید پایدار محصولات کشاورزی استفاده می نماید. تسهیلات ارائه شده در این برنامه به منظور سرمایه گذاری در بهبود وضعیت سیلوهای ذخیره سازی و خرید ماشین آلات کشاورزی، به کشاورزان پرداخت می شود.

بخش کشاورزی برزیل در سال گذشته در جدود ۱۳ درصد رشد داشته است؛ این درحالیست که میزان رشد اقتصادی این کشور در حدود ۱ درصد بوده است. افزایش میزان تسهیلات یارانه ای بخش کشاورزی نیز به منظور تقویت رشد اقتصادی در بخش کشاورزی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

کاهش نرخ بازپرداخت تسهیلات اعطایی به کشاورزان

مقامات برزیلی اعلام کرده اند نرخ سود سالانه تسهیلات اعطایی به کشاورزان در سال گذشته بین ۶.۵ تا ۸.۵ درصد بوده است؛ اما در سال جاری و درپی کاهش تورم این کشور، انتظار می رود نرخ سود تسهیلات بخش کشاورزی نیز کاهش یابد.

در حال حاضر میزان نرخ سود سالانه تسهیلات بخش کشاورزی به طور دقیق مشخص نشده است و این امر به نظر نهایی وزارت اقتصاد این کشور بستگی دارد.

برزیل به دنبال استفاده از تنش تجاری بین چین و آمریکا

دولت برزیل درصدد است با رونق وضعیت تجاری محصولات کشاورزی و  همچنین بهبود وضعیت اقتصاد کشاورزی، درآمدهای مالیاتی نیز افزایش پیدا کند.

به همین منظور نری گلر، مشاور وزارت برنامه ریزی اقتصادی برزیل با اشاره به تنش های تجاری میان چین و آمریکا اعلام کرد: برزیل در حال حاضر یزرگترین صادرکننده محصولات همچون دانه سویا، قهوه و شکر در جهان است و انتظار می رود جایگاه این کشور در تجارت محصولات کشاورزی، با تنش ایجاد شده بین آمریکا و چین تقویت گردد.

وی افزود: ما وضعیت بخش تجاری جهان را رصد می کنیم چراکه تنش ایجاد شده میتواند در کوتاه مدت به سود کشاورزان ما تمام شود.

کشور چین به دلیل مشکلات ایجاد شده در تجارت با آمریکا، قصد دارد بخشی از واردات محصولات کشاورزی خود از این کشور را کاهش دهد و نیاز خود را از کشور برزیل تأمین نماید. به عنوان مثال در سال اخیر میزان واردات دانه سویا کشور چین از برزیل به بیشترین میزان خود رسیده است.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.