۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۱۴۴ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

پس از آغاز تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه، دولت این کشور حمایت گسترده از تولید و صادرات محصولات کشاورزی و به طور خاص گندم را در دستور کار قرارداد. اقدامات حمایتی دولت روسیه فزایش تولید و صادرات محصولات کشاورزی نظیر گندم به سایر کشورها را درپی داشته‌است. به طور خاص اخیرا عربستان از آغاز روند واردات گندم از روسیه خبر داده‌است. صادرات گندم به عربستان توسط روسیه باعث زیان گسترده برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد شد، که اکنون سهم اصلی بازار این کشور را در اختیار دارند.

به گزارش مسیر اقتصاد از اواسط سال ۲۰۱۴ آمریکا و کشورهای اروپایی تحریم های بی سابقه ای علیه روسیه اتخاذ کردند؛ به نحوی که دولت این کشور به منظور مقابله با آثار احتمالی این تحریم در بازار مواد غذایی، به حمایت های قابل توجه از تولید محصولات کشاورزی روی آورد و توانست علاوه بر رشد تولید این محصولات در بازه ۳ ساله، رکورد صادرات گندم خود را نیز ارتقاء دهد.

کشاورزان روسی تحت حمایت دولت در سال ۲۰۱۷ توانستند حدود ۱۳۴.۱ میلیون تن غلات تولید کنند که از رکورد قبلی این کشور در سال ۱۹۷۸ نیز بیشتر بود. افزایش تولید گندم در روسیه باعث شد میزان صادرات این محصول طی همان سال حدود ۵۰ درصد رشد داشته باشد.

حمایت از تولید دلیل اصلی افزایش صادرات گندم روسیه 

استراتژی دولت روسیه پس از تحریم های کشورهای غربی محدود کردن واردات مواد غذایی از این کشورها بود و با این سیاست توانست علاوه بر رونق تولیدات داخلی میزان واردات خود از اتحادیه اروپا را بیش از ۴۰ درصد کاهش دهد. از سویی دیگر دولت روسیه در زمینه صادرات نیز با گسترش زمین های کشاورزی، افزایش کمک های مالی و تسهیلاتی در جهت تولید محصولات و اصلاح قوانین مرتبط با زمین های کشاورزی سعی در افزایش مناطق کشت و کاهش قیمت تمام شده محصولات داشته‌است.

دولت روسیه طی دو سال گذشته به منظور بهبود توزیع محصولات کشاورزی، به توسعه حمل و نقل ریلی، ساخت پایانه های گمرکی مخصوص غلات و ایجاد شبکه سراسری توزیع محصولات نیز اهتمام ورزیده است.

طبق آمارهای منتشر شده از سوی دولت روسیه، در سال گذشته میزان حمایت های مالی دولت از صنعت کشاورزی، به ۴.۳۲ میلیارد دلار رسیده است. همچنین بررسی ها نشان می دهد هر کشاورز به منظور تولید گندم به ازای هر هکتار حدود ۳۵ دلار یارانه مستقیم نیز دریافت می کند که کمک شایانی به افزایش تولید این محصول در روسیه کرده است.

تصاحب بازارهای گندم کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا توسط روسیه پس از تحریم

پس از آنکه میزان تولید گندم در روسیه با حمایت دولت این کشور افزایش پیدا کرد، مقامات دولتی روسیه به منظور کاهش قیمت محصولات خود اقدام به تخصیص یارانه به سوخت و حمل و نقل این محصول کردند تا حضور خود در بازارهای جهانی این محصول راهبردی را تثبیت کنند.

به همین منظور این کشور توانست سهم خود در بازار برخی از کشورها را افزایش دهد و در حال حاضر نیز برای تصاحب بازار کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا برنامه ریزی کند. در این راستا طبق اعلام دولت روسیه فعالیتهای اخیر بازرگانان روسی منجر به افزایش صادرات گندم روسی به کشورهایی نظیر عراق، عربستان و الجزایر خواهد شد.

این در حالی است که تا پیش از اقدام دولت روسیه، کشورهای آمریکا و اتحادیه اروپا تامین کننده بزرگ گندم این کشورها بودند و حضور روسیه در این بازارها به زیان کشاورزان اروپایی و آمریکایی خواهد بود.

برنامه ریزی دولت روسیه برای تصاحب بازار گندم عربستان

عربستان یکی از واردکنندگان بزرگ گندم در خاورمیانه محسوب می شود که از سال ۲۰۰۸ برنامه های حمایت از تولیدات کشاورزی رها کرده است. این کشور طی سال های اخیر، به طور میانگین سالانه بیش از ۳.۵ میلیون تن گندم از دیگر کشورها وارد کرده است.

اما طی سال های اخیر قیمت صادراتی گندم های روسی در بازارهای جهانی باعث شد تا مسئولین عربستانی اقدام به شروع مذاکرات تجاری برای واردات این محصول از روسیه کنند. طبق اعلام وزیر انرژی عربستان این کشور در نظر دارد تا طی سال جاری میزان واردات محصولات کشاورزی علی الخصوص گندم و جو را از روسیه افزایش دهد.

بر اساس اعلام مقامات دولت روسیه در صورتی که بازرگانان این کشور بتوانند استانداردهای دولت عربستان را رعایت کنند، می توانند بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم به این کشور صادر کنند. در حال حاضر عمده گندم عربستان از طریق کشورهای آلمان و لهستان تامین می شود و ورود روسیه به بازار این کشور، مصادف با کاهش سهم صادارتی آنان خواهد شد.

منابع:

بلومبرگ yon.ir/7Yehd

گلف تایم yon.ir/MfZxi

بلک سا گرین yon.ir/zCir8

اسپوتنیک yon.ir/QJZhS

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.