۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۹۸۲۱ ۰۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

تامین امنیت غذایی از طریق تولیدات داخلی یکی از مهم ترین برنامه های دولت قطر در افق ۲۰۳۰ است. برای این منظور مقامات این کشور یک رویداد مهم آموزشی برگزار کرده اند و قصد دارند هماهنگی بین تولید کنندگان، کارشناسان و بازرگانان داخلی و خارجی را افزایش دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال اخیر کشور قطر به دلیل تحریم های ۴ کشور عربی حوزه خلیج فارس در تامین مواد غذایی شهروندان خود دچار مشکلاتی شده بود. مقامات قطری به منظور تامین امنیت غذایی از همان روزهای اول درصدد تامین مایحتاج مردم خود از طریق سرمایه گذاری در بخش تولیدی و نیز تجارت با کشورهای دوست و همسایه خود بودند.

از جمله اهداف مهم ذکر شده توسط مقامات و کارشناسان در چشم انداز ۲۰۳۰ قطر در بخش کشاورزی، خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی از طریق افزایش ظرفیت تولید داخلی و کاهش وابستگی به کالاهای وارداتی است.

یکی از برنامه های مهم مقامات قطری گردهم آوری بخش بزرگی از تولیدکنندگان، بازرگانان و فعالین بخش محیط زیست به منظور بررسی راه های برطرف کردن نیاز بازار قطر بوده است.

برگزاری رویداد مهم کشاورزی AgriteQ 2018

در همین راستا به تازگی وزیر شهرداری و محیط زیست قطر با حضور در کنفرانس و نمایشگاه بین المللی کشاورزی قطر (AgriteQ 2018) بر ضرورت حفظ امنیت غذایی شهروندان قطری تاکید کرد.

این رویداد به منظور جمع آوری کارشناسان، متخصصین حوزه کشاورزی و باهدف ایجاد برنامه ی مشخص و اولویت دار در فعالیت های اقتصادی دولت تشکیل شده است.  این کنفرانس اهمیت ویژه ای نزد پادشاه قطر و مقامات دولتی این کشور دارد و به همین دلیل وزیر شهرداری و محیط زیست از جانب دولت در آن شرکت کرد.

این مقام حکومتی قطر در این کنفرانس تاکید کرد: اگر چه تولید ۱۰۰ درصد نیازهای مصرفی مردم قطر به دلیل گرمای تابستان در این کشور میسر نیست، اما تامین امنیت غذایی برای مقامات این کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی در این رابطه اعلام کرد: با بررسی های انجام شده مشخص شده است که تولید محصولات کشاورزی در قطر می تواند ۵۰ درصد نیاز مصرفی مردم را تامین کند.

تبادل نظر و همکاری مقامات دولتی قطر با کارشناسان

حفظ امنیت غذایی و مدیریت بخش کشاورزی قطر برای مسئولین این کشور دارای اهمیت بسیار زیادی است، از این رو با استفاده از ظرفیت های برگزاری این رویداد و دیگر اقدامات مشابه از نظرات کارشناسان، تولیدکنندگان و دامداران قطری بیش از پیش بهره می برند.

در این رویداد شرکت های بزرگ و تامین کننده مواد غذایی نیز شرکت کردند و ضمن ملاقات با مقامات قطری اطلاعات مناسبی از بازار موادغذایی در قطر کسب کردند.

حمایت مالی ویژه بانک های قطری از سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

گفتنی است به منظور تامین مالی و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و غذایی قطر، بانک ها و موسسات مالی این کشور از جمله بانک توسعه پیش قدم شده و در این موضوع به سرمایه گذاران کمک می نماید.

کنفرانس AgriteQ 2018 همچنین فرصت مناسبی برای دیدار و  آشنایی بازرگانان و تولیدکنندگان قطری با سایر فعالین حوزه کشاورزی در جهان بود که به منظور بررسی فرصت های سرمایه گذاری، کسب و کار و تامین امنیت غذایی در دوحه برگزار گردید.

برگزاری دوره های آموزشی به منظور بهبود کیفیت تولیدات

در حین برگزاری چنین دوره هایی در قطر، مهم ترین نوآوری های بخش کشاورزی در جهان مورد بررسی قرار می گیرد و به منظور اجرایی شدن این نوآوری ها با کارشناسان، سازمان های دولتی، متخصصان محیط زیست و صاحبان فناوری جلسات متعدد هماهنگی برگزار می شود.

همچنین کارگاه های آموزشی بسیار زیادی برای تولیدکنندگان در بخش کشاورزی برگزار می شود تا آنان با به روزترین روش های تولیدی در جهان آشنا شوند.

بهبود عملکرد زنجیره تولید تا عرضه محصولات کشاورزی

دولت قطر به منظور پاسخگویی مناسب به تقاضای مواد غذایی در این کشور نیز، اولین کنفرانس بین المللی کشاورزی قطر را با هدف همکاری بهتر بخش خدمات در کشاورزی، محیط زیست و دامپزشکی فعال درجهان برگزار کرده است.

طبق اعلام مسئولین قطری، آنان با برگزاری این رویداد و گردهم آوری بخش های مختلف زنجیره تولید تا عرضه محصولات کشاورزی درصدد همکاری و بازدهی بیشتر این چرخه به منظور پاسخگویی به تقاضای موجود در کشورشان هستند.

گفتنی است در این رویداد فن آوری و ماشین آلات ساخته شده در جهان به منظور عرضه به تولیدکنندگان رونمایی شد،؛تا آنان به منظور افزایش بهره وری تولیدی خود از این دستگاه ها استفاده نمایند.

منبع: gulf-times



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.