۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۹۴۹۱ ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: روح الله مهدوی
۰

توافقات تجاری دو و چندجانبه طی ۳۰ سال اخیر، نقشی اساسی در رشد تجارت خارجی تایلند ایفا کرده است. با اتخاذ رویکرد مناسب و حرکت به سمت توافقات تجاری دوجانبه، میزان صادرات این کشور به بیش از ۷ برابر افزایش یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد مطابق با ارزیابی وزارت بازرگانی تایلند، این کشور در نتیجه‌ی اهتمام بیشتر به انعقاد توافقات تجارت دوجانبه در یک دهه گذشته، رشد حیرت آوری در حجم تجارت خود با کشورهای طرف توافقات ایجاد کرده است. مقامات این کشور هم اکنون برای یافتن شرکای تجاری بیشتر و توسعه‌ی همکاری‌های راهبردی با برخی کشورهای خاص تلاش می‌کنند.

اولین توافقنامه‌ی تجاری این کشور با کشورهایی بود که هم اکنون به نام «آسه‌آن» شناخته می‌شوند. این توافقنامه که در سال ۱۹۹۲ به امضا درآمد، مربوط به کاهش تعرفه‌ی ورود کالاهای این کشورها به یکدیگر بود.  ۷ سال پس از آن، صادرات خدمات نیز در این مجموعه‌ی اقتصادی آزاد شد.

۶ توافق تجاری دوجانبه در کنار توافقات با آسه‌آن

تایلند هم اکنون ۶ توافقنامه‌ی تجارت آزاد دوجانبه با کشورهای هند، استرالیا، ژاپن، نیوزلند، پرو و شیلی به مرحله اجرا رسانده است. این کشور همچنین به عنوان عضو آسه‌آن در چندین توافق تجاری منطقه‌ای شرکت دارد. تایلند این توافقات شامل آن دسته از توافقات تجاری که کشورهای آسه آن به صورت جداگانه با دیگر کشورها منعقد کرده‌اند نیز می‌شود.

به گفته‌ی آرومان سوپتاویزوم مدیر کل اداره‌ی مذاکرات تجاری تایلند، این کشور  به عنوان عضو آسه‌آن، توافق تجارت آزاد با ۱۳ کشور دیگر عضو این گروه برقرار کرده است. آخرین مورد آنها مربوط به توافقنامه تجارت آزاد و سرمایه‌گذاری تایلند و هنگ‌کنگ است که از ابتدای سال ۲۰۱۹ اجرایی خواهد شد.

پاکستان، ترکیه و سریلانکا اهداف بعدی تایلند

علاوه بر این کشور تایلند گفتگوها با سه کشور پاکستان، ترکیه و سریلانکا را آغاز کرده است و قصد دارد در سال جاری میلادی گفتگوها با پاکستان و ترکیه را به سرانجام برساند.

سوپتاویزوم گفت: در رابطه با پاکستان، پس از ۹ دور مذاکره به پیشرفت ۹۶ درصدی در نوشتن متن توافقنامه دست یافته‌ایم که بر اساس آن نرخ تعرفه‌ها کاهش خواهد یافت. تعیین جدول زمانی و مرجع حل اختلاف مواردی هستند که برای نهایی شدن این توافق باقی مانده اند.

تایلند همچنین قصد دارد با امضای یک توافقنامه‌ی تجاری با سریلانکا، این کشور را به یک شریک تجاری کلیدی تبدیل کند. رشد اقتصادی سریلانکا در پنج سال گذشته که به طور متوسط شش و نیم درصد بوده است. اتصال راهبردی سریلانکا به طرح جاده ابریشم چین و توافقات تجاری این کشور با کشورهای جنوبی آسیا، ویژگی های مهمی است که توافق تجاری با این کشور را جذاب کرده است.

اتحادیه اروپا هدف فرامنطقه ای تایلند جهت توافق تجاری

تایلند از سال ۲۰۱۳ مذاکراتی را برای دستیابی به توافقنامه‌ی تجاری با اتحادیه‌ی اروپا آغاز کرد. هدف از این مذاکرات، دستیابی به توافقنامه‌ای بود که به وسیله‌ی آن موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای موجود در مسیر تجارت دوجانبه کاهش یابد و مشکلات مربوط به بخش خدمات، مالکیت معنوی، سرمایه‌گذاری، رقابت و توسعه‌ی پایدار، حل و فصل شود.

اندکی بعد در سال ۲۰۱۴، این مذاکرات به دلیل وقوع کودتای نظامی در تایلند، از سوی اتحادیه‌ی اروپا تعلیق شد. در اواخر سال ۲۰۱۷ اتحادیه اروپا پس از گذشت بیش از سه سال با از سرگیری مذاکرات با تایلند موافقت کرد و انتظار می رود این توافق نیز در آینده نزدیک نهایی شود.

اثرگذاری قابل توجه توافقات تجاری در حجم مبادلات تایلند

از سال ۱۹۹۲ میلادی که کشور تایلند به سمت انعقاد توافقات تجاری دوجانبه حرکت کرده است، میزان تجارت خارجی این کشور رشد قابل توجهی را تجربه کرده است و به بیش از ۷ برابر رسیده است.

در جدول زیر به طور خلاصه توافقات تجاری دوجانبه و منطقه‌ای تایلند، به همراه اثرگذاری آن بر میزان تجارت دوجانبه نشان داده شده است. میزان افزایش تجارت دوجانبه تایلند با کشورهای جدول زیر به خوبی نشان دهنده اثرگذاری این توافقات در بهبود جایگاه تایلند در مبادلات جهانی است.

عنوان توافقنامه وضعیت توافقنامه تاریخ اجرا حجم تجارت دوجانبه‌ در سال ۲۰۱۷ (میلیون دلار) میزان رشد تجارت دوجانبه از زمان اجرا
تایلند-هند اجرایی ۱ سپتامبر ۲۰۰۴ ۱۰۳۸۶ ۴۰۶.۸۸ ٪
تایلند-استرالیا اجرایی ۱ ژانویه ۲۰۰۵ ۱۴۹۴۸ ۱۳۲.۵۶ ٪
تایلند-نیوزلند اجرایی ۱ جولای ۲۰۰۵ ۲۲۸۳ ۱۹۴.۸۷ ٪
تایلند-ژاپن اجرایی ۱ نوامبر ۲۰۰۷ ۵۴۳۴۷ ۱۶.۸۷ ٪
تایلند-پرو اجرایی ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ ۴۷۳ ۲۲.۵۶ – ٪
تایلند-شیلی اجرایی ۵ نوامبر ۲۰۱۵ ۱۱۲۲ ۲۵.۳۶ ٪
تایلند-پاکستان در حال مذاکره ۱۵۵۰
تایلند-ترکیه در حال مذاکره ۱۵۱۷
آسه‌آن اجرایی ۱ ژانویه ۱۹۹۳ ۱۰۱۱۵۸ ۷۰۷.۶۷ ٪
آسه‌آن-چین اجرایی ۲۰ جولای ۲۰۰۵ ۷۳۶۷۰ ۲۶۲.۴۵ ٪
آسه‌آن-ژاپن اجرایی ۱ ژانویه ۲۰۰۹ ۵۴.۳۴۷ ۳۳.۳۷ ٪
آسه‌آن-کره اجرایی ۱ ژانویه ۲۰۰۹ ۱۲۷۲۴ ۹.۰۲ ٪
آسه‌آن-استرالیا-نیوزلند اجرایی ۱۲ مارس ۲۰۱۰ ۱۷.۰۳۳ ۲.۶۸ ٪
آسه‌آن-هند اجرایی ۱ ژانویه ۲۰۱۰ ۱۰۳۸۶ ۵۶.۲۶ ٪
آسه‌آن-هنگ کنگ امضا شده ۱ ژانویه ۲۰۱۹ ۱۵۲۱۷
توافق جامع منطقه‌ای همکاری اقتصادی در حال مذاکره ۲۶۹.۵۱۵

منبع : بانکوک پست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.