۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۳۰۲ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴ دسته: مسکن، مسکن روستایی کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

دولت هند قصد دارد تا پیش از پایان سال مالی جاری، هدف ساخت بیش از ۵ میلیون مسکن روستایی را محقق نماید. در طول سال های اخیر ساخت مسکن روستایی در کشور هند به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت هند برنامه ویژه ای برای بخش مسکن دارد و در این راستا طرح مسکن برای همه را راه اندازی نموده است. در قالب این طرح قرار است تا سال ۲۰۲۲ میلادی ۳۰ میلیون مسکن ساخته شود که ۱۸ میلیون آن مربوط به مناطق روستایی است.

ساخت بیش از ۵ میلیون مسکن روستایی هدف دولت هند در سال جاری

در همین راستا دولت هند قصد دارد تا پیش از پایان سال مالی جاری، که چند ماه آن باقی مانده است، ساخت ۵.۱ میلیون مسکن روستایی را محقق نماید. ساخت مسکن روستایی یکی از مهم ترین برنامه های دولت هند در راستای حمایت از بخش کشاورزی نیز محسوب می شود.

دولت هند برنامه جزئی ساخت این ۵.۱ میلیون خانه روستایی را اعلام کرده است که بر اساس آن بخش های مختلف کشور هند هرکدام سهمی از خانه های روستایی ساخته شده خواهند داشت.

بر اساس اعلام دولت هند تا به حال حدود ۱.۶ میلیون خانه روستایی به بهره‌برداری رسیده است و ۳.۵ میلیون واحد باقی‌مانده نیز با توجه به اینکه ذینفعان تسهیلات نهایی را دریافت کرده‌اند تا پایان ماه مارس و پیش از پایان سال مالی جاری هند به مرحله بهره برداری خواهند رسید.

افزایش قابل توجه ساخت مسکن روستایی در هند در سال های اخیر

تا پیش از این نیز ۳۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در هند در قالب طرح مسکن برای همه به بهره برداری رسیده است و بر این اساس تا پایان سال مالی جاری میزان منازل مسکونی ساخته شده در بخش روستایی طرح مسکن برای همه به ۵.۴ میلیون واحد خواهد رسید. این میزان به مراتب بیشتر از میزان ساخت مسکن روستایی در سال های قبل است و یک دستاورد بزرگ برای دولت هند محسوب می شود.

میزان ساخت مسکن روستایی در کشور هند در ۵ سال اخیر به ترتیب ۱.۰۴۷، ۱.۰۴۹، ۱.۱۸۹، ۱.۸۲۴ و ۳.۲۲۴ میلیون واحد مسکونی بوده است که نشان می دهد در طول سال های اخیر به طور قابل توجهی بر میزان آن افزوده شده است.

این برنامه بخشی از برنامه جامع مسکن برای همه است که بر اساس آن باید ۱۸ میلیون مسکن روستایی تا سال ۲۰۲۲ ساخته شود؛ در صورت دستیابی به ۵.۴ میلیون خانه که در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به‌عنوان طرح مسکن برای همه ساخته خواهد شد این رقم به‌مراتب بالاتر از تمام سال‌های ساخت خانه روستایی در کشور هند است.

بهبود شرایط مردم روستایی با ساخت مسکن روستایی

ساخت خانه های روستایی مقاوم برای بیش از ۱۰ میلیون خانوار روستایی یکی از اقدامات قابل توجه دولت هند در بهبود شرایط ساکنین روستایی این کشور بوده است؛ چراکه در طول سال های اخیر کاهش قیمت محصولات کشاورزی موجب تضعیف اقتصاد مردم این بخش از کشور هند شده است.

در سال های اخیر میانگین رشد درآمد خانوارهای روستایی کشور هند از ۶.۸ درصد به ۴.۹ درصد کاهش یافته است. این درحالیست که درخصوص فعالین بخش کشاورزی این کاهش به مراتب قابل توجه تر بوده است به طوریکه میزان رشد درآمد آن ها از ۸.۱ درصد به ۴.۷ درصد کاهش یافته است.

مقاوم سازی خانه های روستایی اولویت دولت هند

ذینفعان طرح مسکن برای همه، عمدتاً خانواده‌های روستایی فقیری هستند که خانه‌ای ندارند یا در خانه‌هایی با کمتر از دو اتاق زندگی می کنند که از دیوار و سقف غیر مقاوم ساخته‌شده است.

دولت هند حدود ۳ میلیون از خانوارهایی که در خانه های روستایی غیر مقاوم زندگی می کنند را بر اساس داده‌های سرشماری اجتماعی و اقتصادی سال ۲۰۱۱ شناسایی کرده است. این خانواده ها بعد از آن توسط مجمع عمومی روستاییان مورد تأیید قرار گرفته اند تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها در خانه غیر مقاوم اقامت دارند.

دولت هند قصد دارد تا پیش از پایان سال مالی آینده در اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی، وضعیت مسکن بیش از ۱۰ میلیون خانوار روستایی را بهبود دهد. تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی نیز دیگر خانواده های روستایی تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

منبع: فایننشال اکسپرس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.