۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۳۲۸ ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ هند با برگزاری سالانه حداقل دو نشست با اعضای دولت خود را متعهد به دسترسی عادلانه به فرصت ها، ارتقاء مشارکت شهروندان، مدیریت مشارکتی و طراحی ایده های توسعه در کشور هند می داند.

یه گزارش پایگاه خبری و تحلیلی مسیر اقتصاد سازمان پیشرفت نیتی آیوگ سالانه گزارشی را به منظور بیان اثر گذاری اقدامات خود منتشر می کند. این سازمان تاکنون ۳ گزارش در این زمینه منتشر نموده است:

نخستین گزارش مربوط به سال ۲۰۱۵ میلادی و در زمان تأسیس این سازمان بود که به بررسی جایگاه اقتصاد و عملکرد حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی هند به صورت تحلیلی پرداخته است.

دومین گزارش این سازمان به منظور اثر گذاری اقدامات خود در حوزه های مورد نظر در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. همچنین تازه ترین گزارش نیتی آیوگ نیز در سال ۲۰۱۷ میلادی به منظور بررسی عملکرد ها و اقداماتی که تاکنون در حوزه اقتصادی و اجتماعی صورت گرفته، منتشر شده است.

دو هسته تصمیم گیری در نیتی آیوگ

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ دارای دو هسته مرکزی است:‌ تیم هندی نیتی آیوگ[۱] و مرکز دانش و نوآوری[۲]، تیم هندی نیتی آیوگ مسئولیت طراحی خط مشی ها و چارچوب برنامه ها و هماهنگی لازم را برای نیتی آیوگ به منظور تعامل با دیگر ایالات هند بر عهده دارد. مرکز دانش و نوآوری نیتی آیوگ مسئولیت تضمین اجرای برنامه ها و مأموریت های تدوین شده را بر عهده دارد. هردو مرکز فوق توسط مدیر اجرایی نیتی آیوگ سرپرستی می شود.

مراکز وابسته به نیتی آیوگ

۴ مرکز اصلی زیر نظر سازمان پیشرفت نیتی آیوگ فعالیت می کنند که در نمودار زیر به آن ها اشاره شده است.

 

مرکز نظارت و ارزیابی توسعه ([DMEO)‌ که در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵ تأسیس شد و یکی از وظایف مهم آن نظارت و بررسی تأمین مالی برنامه ها است.

مرکز ارزیابی برنامه ([PEO) وظیفه تحلیل و بررسی طرح های تدوین شده و مطالعات تشخیصی را بر عهده دارد

مرکز ارزیابی مستقل ([IEO) که وظیفه بررسی برنامه های تدوین شده را بدون دخالت نهادهای دولتی بر عهده دارد و نتایج برنامه های خود را در اختیار پارلمان و دفتر نخست وزیری قرار می دهد.

مرکز ملی توسعه و تحقیقات اقتصادی نیروی کار ([NILERD) یکی از ادارات دولتی است که در سال ۱۹۶۲تأسیس شد که وابسته به نیتی آیوگ است و وظیفه آن نیز تحقیق،‌ جمع آوری داده در تمامی جنبه های برنامه ریزی برای سرمایه انسانی و توسعه منابع انسانی است.

همکاری نیتی آیوگ با دولت برای حرکت سریع تر در مسیر پیشرفت

پس از تأسیس سازمان پیشرفت هند در اولین نشست دولت و نیتی آیوگ در نهم مارس سال ۲۰۱۵، وظایفی به این سازمان از جمله کاهش فقر و توسعه کشاورزی محول شد.

دومین نشست این سازمان با دولت در ۱۵ جولای ۲۰۱۵ برگزار شد که دولتمردان هند در این نشست بر اهمیت توسعه کشور در همه ابعاد به خصوص توسعه روستایی تأکید داشتند و بیان کردند که با همکاری نیتی آیوگ و استفاده از ظرفیت های این سازمان می توان به توسعه دست یافت.

در این نشست نیز وظایفی به نیتی آیوگ محول شد:

  • کمک به دولت به عنوان یک اتاق فکر اثرگذار برای بیان و انتقال بهترین مسیر رسیدن به توسعه
  • کمک به دولت به منظور سازماندهی و حل مسائل بین وزراتخانه ها و ادارات دولتی
  • دسته بندی مشکلات هر ایالت هند و ارائه برنامه به موقع، شفاف و همراه با بیان منابع آن برای رفع مشکل

در این نشست تصمیم بر آن شد که نیتی آیوگ هر سال حداقل دو نشست با دولت داشته باشد و در پایان دو کارگروه ایالت های شمالی و ایالت هیل و کارگروه بخش مرکزی هند نیز تشکیل شد.

نیتی آیوگ در اداره امور کشور و ارائه برنامه های سیاست گذاری، پروژه های نوآورانه و خدمات عمومی به عنوان یکی از مشاوران دولت نیز محسوب می شود.

این سازمان به عنوان یک نهاد اثرگذار در هند به دولت در مدیریت بهتر کشور کمک می کند و بهترین روش های توسعه پایدار را به آنان ارائه می دهد و این برنامه ها را در سطح ملی و بین الملی به اشتراک می گذارد.

پینوشت:

[۱] Team India Hub

[۲] Knowledge and Innovation Hub

[۳] Development Monitoring and Evaluation Office

[۴] programmer Evaluation Organization

[۵] Independent Evaluation Office

[۶] National Institute of Labor Economics Research and Development

منبع: دومین گزارش سالانه سازمان پیشرفت نیتی آیوگ هند



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.