۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۲۲۱ ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

برای ساخت آینده ای بهتر و تحول در هند،‌ کمیسیون برنامه ریزی منحل و یک نهاد تخصصی تر با توانایی ارائه برنامه های بلند مدت با نام «سازمان پیشرفت نیتی آیوگ» توسط نارندرا مودی نخست وزیر این کشور تأسیس شد.

به گزارش مسیر اقتصاد مسیر دولت ها در دستیابی به اهداف توسعه ای ممکن است با گذشت زمان تغییر کند. مسیرهای گذشته برای دستیابی به پیشرفت امروزه پاسخگوی نیازهای اقتصادی و اجتماعی کشورها نیست؛ در این زمان دولت ها باید در اولین قدم با تحول در نهادها آغازگر تغییر در این مسیر باشند.

شروع تحول در نهادهای دولتی مستلزم آگاهی از چالش های پیش روی است و پی ریزی این تحول باید بر اساس قانون اساسی باشد. در این راستا دولت هند توانسته تغییرات قابل توجهی در ساختارهای خود ایجاد نماید تا بتواند پیشرفت را تسهیل کند.

انحلال کمیسیون برنامه ریزی هند و تاسیس سازمان پیشرفت

کمیسیون برنامه ریزی هند برای ۶۵ سال به خوبی وظایف خود را انجام داد؛ اما در سال های گذشته با توجه به چالش های داخلی کشور و همچنین تحولات جهانی، این کمیسیون فاقد کارآمدی لازم به منظور پیشرفت هند بود.

به گفته نارندرا مودی نخست وزیر هند،‌ از یک طرف برآورد نیازهای شهروندان که انتظارات زیادی برای پیشرفت و بهبود کشور خود دارند و از طرف دیگر ناکارآمدی نهاد ها و موسسأت، نیاز به تأسیس یک سازمان بمنظور برنامه ریزی متمرکز در بخش توسعه اقتصادی و اجتماعی که بتواند این انتظارات را برآورده سازد و موجب تحول هند شود، احساس شد.

در این راستا برای ساخت آینده ای بهتر و تحول در هند،‌ کمیسیون برنامه ریزی منحل و یک نهاد تخصصی تر با توانایی ارائه برنامه های بلند مدت با نام «سازمان پیشرفت نیتی آیوگ» توسط نارندرا مودی تأسیس شد.

وظیفه سازمان پیشرفت نیتی آیوگ تازه تأسیس همانند کمیسیون برنامه ریزی منحل شده، مشاوره به دولت برای سیاست گذاری در بخش های مختلف است؛ اما با این تفاوت که نیتی آیوگ علاوه بر مشاوره تخصصی، به وسیله مختصصان هر حوزه وظیفه تدوین برنامه های بلندمدت، نظارت و ارزیابی بر اجرای آن را نیز دارد.

در جدول زیر تفاوت بین کمیسیون برنامه ریزی و سازمان پیشرفت نیتی آیوگ نشان شده است:

اهداف کلیدی نیتی آیوگ

اهداف سازمان پیشرفت هند به قرار زیر است:

  • مشارکت با دولت در تدوین برنامه ها
  • تدوین سیاست های بلند مدت
  • بررسی روند توسعه کشورهای توسعه یافته
  • توجه ویژه به بخش روستایی
  • حل مسائل مربوط به هماهنگی بین سازمان ها و ادارات دولتی
  • تدوین، اجرا و نظارت بر برنامه ها
  • توانمند سازی زنان
  • شفافیت دولت

مراکز اصلی سازمان پیشرفت هند

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ دارای سه مرکز اصلی است:

۱- مرکز تحقیقات نیتی آیوگ: این مرکز از کارشناسان مختصص در هر حوزه تشکیل شده که به تحقیق و تفحص در مورد مطالعات توسعه ای و ارائه برنامه ها می پردازند.

۲- مرکز مشاوره ای نیتی آیوگ: این گروه برنامه های ارائه شده توسط مرکز تحقیقات را بررسی می کنند و جهت بهبود این برنامه های پیشنهاداتی را ارائه می دهند.

۳- مرکز ارتباط گیری نیتی آیوگ: این مرکز متشکل شده از نماینده های هر حوزه که با وزارت خانه ها و سازمان های دولتی ارتباط برقرار می کنند.

به گفته رئیس این سازمان، نیتی آیوگ باید در طول چند دهه آینده بتواند پتانسیل جوانان را در بخش های مختلف از جمله کارآفرینی افزایش دهد و با ایجاد فرصت برای جوانان، آنها را در گسترش مرزهای علم، فناوری و اقتصاد کمک کند.

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ  توانسته به عنوان یک نهاد تأثیر گذار در هند به صورت تخصصی، ازطریق ارائه برنامه های توسعه ای، نظارت و ارزیابی بر آن، ارتقاء مشارکت شهروندان و دسترسی عادلانه به فرصت ها، اهداف استراتژیک حاکمیت هند را محقق سازد.

منبع : انتشارات مجله بین المللی نوآوری در جامعه شناسی و علوم انسانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.