۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۲۰۹ ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

با گذشت بیش از ۲ سال از قرارداد پژو و ایران خودرو، آمارها حاکی از تولید تنها ۴ عدد دستگاه پژو ۲۰۰۸ است. این در حالیست که آمارهای ثبت نامی پیش فروش ۱۶ هزار دستگاهی این خودرو را نشان می دهد. برای پاسخ به این تقاضا، شرکت ایران خودرو باید به‌طور متوسط ماهانه حدود یک هزار و ۳۵۰ دستگاه پژوه ۲۰۰۸ را تحویل مشتریان بدهد.

به گزارش مسیر اقتصاد سرانجام پس ازماه‌ها رایزنی قرارداد پژو و ایران خودرو، با حضور رئیس جمهور ایران و نخست وزیر فرانسه در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ به امضاء رسید.

توافقنامه امضا شده بدین صورت بود که با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی که به طور مساوی از سوی دو طرف تأمین می‌شود، کارخانه‌ای نزدیک تهران برای تولید سه مدل‌ خودروی پژو ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ از اواسط سال ۲۰۱۷ تأسیس شود. حال با گذشت بیش از ۲ سال از این قرارداد، می توان اجرای آن را ارزیابی نمود.

افتتاح خط تولید پژو ۲۰۰۸ از اوایل اردیبهشت ماه امسال

خط تولید پژو ۲۰۰۸ اوایل اردیبهشت امسال با حضور روحانی رئیس جمهور در ایران خودرو به بهره‌برداری رسید و قرار بود تولید این خودروی فرانسوی با داخلی‌سازی ۳۰ درصدی صورت گیرد.

با این وجود با گذشت ۶ ماه از مراسم افتتاح خط تولید پژو ۲۰۰۸، آمار ۸ ماهه تولید خودرو در کشور نشان‌دهنده ‌آن است که هنوز این محصول روی خط تولید قرار نگرفته است.

تولید تنها ۴ دستگاه پژو ۲۰۰۸ در ۸ ماهه ابتدای سال جاری

طبق آمار وزارت صنعت طی ۸ ماهه سال جاری تنها ۴ دستگاه پژو ۲۰۰۸ در ایران خودرو به تولید رسیده که آن هم مربوط به خودروهایی است که در زمان افتتاح خط تولید با حضور رئیس جمهور، بر روی خط تولید این محصول مونتاژ شد.

این در حالی است که ایران خودرو چند ماه قبل نسبت به پیش فروش پژو ۲۰۰۸ اقدام کرد و بخشی از این تعهداتش را نیز با تأخیر پاسخ داد؛ به نظر می‌رسد این تعهدات از محل خودروهای وارداتی تأمین شده است[۱].

آمار ثبت نام پژو ۲۰۰۸

آمارهای ثبت نامی پژو ۲۰۰۸ حکایت از پیش فروش ۱۶ هزار دستگاهی این خودرو دارد. بنابراین با لحاظ فرصت ۱۲ ماهه ایران خودرو برای تحویل این تعداد به ثبت‌نام‌کنندگان، شرکت ایران خودرو باید به‌طور متوسط ماهانه حدود یک هزار و ۳۵۰ دستگاه ۲۰۰۸ را تحویل مشتریان بدهد.

حال با توجه به آمارها، مشخص می‌شود این شرکت در برنامه خود در عرضه ۲۰۰۸ عقب است؛ بنابراین اگر ایران خودرو نتواند تعهدات عقب افتاده خود را جبران کند، پرونده پیش‌فروش اولیه پژو ۲۰۰۸ در تاریخ مقرر (مردادماه سال آینده) بسته نشده و طولانی خواهد شد[۲].

آمار تولید پژو ۲۰۰۸ تا پایان ماه آبان نشان از تولید ۴ عدد دستگاه دارد و بایستی منتظر ماند تا آمارهای آذرماه  منتشر شود تا شاید در آن رقم دقیق تولید این محصول ثبت شده باشد.

بنابراین با توجه به حجم ثبت نامی محصول پژو ۲۰۰۸ بایستی ایران خودرو تمهیدات لازم را بیندیشد تا فرصت تعیین شده محصولات موردنظر را به مشتریان تحویل دهد.

ریشه مشکلات در نوع قرارداد ایران خودرو با پژو است

بررسی ها نشان می دهد که قراردادهای مذکور، کمک چندانی به توسعه مستقل صنعت خودروسازی و تولید محصولات رقابت‌پذیر با برند داخلی نکرده و حتی در تحقق اهداف اولیه نیز موفق نبوده است.

بنابراین ضروری است در مشارکت شرکت های خودروسازی داخلی با شرکای خارجی، دولت به جای تشویق بنگاه‌های خودروسازی به واگذاری سهام کارخانه‌‌های موجود به شرکت‌های خارجی، تاسیس شرکت‌های جدید با هدف توسعه ظرفیت تولید صنعت خودرو و صیانت از توان و ظرفیت فعلی شرکت‌های داخلی را در دستور کار قرار دهد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس کدخبر: ۱۳۹۶۰۹۱۸۰۰۱۱۸۷

[۲] دنیای اقتصاد کدخبر: ۳۲۹۴۴۶۸



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.