۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۶۳۸ ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸ دسته: تولید
۰

قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از قراردادهای خودرویی با شرکای خارجی گفت: چرا با وجود بدعهدی شرکت رنو و پژو در قراردادهای قدیمی همچنان اصرار بر همکاری با این شرکت های خودروساز داریم؛ با این قراردادهای خودرویی انتقال فناوری موثر انجام نخواهد شد.

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با انتقاد از قراردادهای خودرویی با شرکای خارجی گفت: چرا با وجود بدعهدی شرکت رنو و پژو در قراردادهای قدیمی، همچنان اصرار بر همکاری با این شرکت های خودروساز داریم.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف مهم همکاری‌های خارجی در صنعت خودرو، انتقال فناوری به شرکت‌های داخلی عنوان می‌شود، گفت: با این قراردادهای خودرویی انتقال فناوری موثر انجام نخواهد شد، همانطور که در گذشته این اتفاق رخ نداد و آزموده را دوباره آزمودن خطاست.

با سرمایه گذاری در برند بومی خودروساز خواهیم شد

قاضی پور ادامه داد: ما در صورتی خودروساز خواهیم شد که یک محصول با برند داخلی تعریف کنیم نه این که به سراغ محصول خارجی رفته و آن را مونتاژ کنیم.

وی با بیان اینکه واگذاری سهام شرکت خودروساز داخلی به طرف خارجی اقدام سنجیده ای نیست، گفت: دولت به جای تشویق بنگاه‌های خودروسازی به واگذاری سهام کارخانه‌‌های موجود به شرکت‌های خارجی، تاسیس شرکت‌های جدید با هدف توسعه ظرفیت تولید صنعت خودرو و صیانت از توان و ظرفیت فعلی شرکت‌های داخلی را در دستور کار قرار دهد.

نماینده مردم ارومیه تصریح کرد: سالانه ارز زیادی برای واردات خودروهای لوکس از کشور خارج می شود و اگر با جلوگیری از خودروهای وارداتی لوکس، منابع مالی در اختیار خودروسازان قرار می گرفت و سرمایه گذاری در برند بومی داشتیم، هم اکنون محصولات باکیفیت رقابت پذیر و صادرات محور داشتیم.

لزوم همکاری با خارجی ها از طریق تامین کنندگان قطعات

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه به جای سرمایه گذاری مشترک با شرکای خارجی راهکار بهتری برای صورت گرفتن انتقال فناوری وجود دارد، گفت: ضروری است بنگاه های خودروسازی برای انتقال فناوری به جای انعقاد قرارداد با خودروسازان خارجی، ضمن تکیه بر توان مهندسان داخلی و راه‌اندازی مراکز تحقیق ‌و توسعه بومی، برای همکاری خارجی سراغ تامین‌کنندگان قطعات و مجموعه‌های اصلی خودرو بروند؛ روشی که هیوندایی آن را پیاده نمود و در یک بازه ۲۰ ساله توانایی طراحی و تولید خودرو را به شکل کامل بومی کرد.

گفتنی است با بررسی صنعت خودروی کره جنوبی در سال های قبل از توسعه یافتگی مشخص می شود که بنگاه‌‌های خودروسازی در این کشور، به فناوری خارجی وابسته بودند اما در بیشتر موارد این دانش فنی مورد نیاز را از طریق قراردادهای لیسانس تأمین می‌کردند و واگذاری سهام صورت نمی گرفت.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.