۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۳۱۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳ دسته: تولید
۰

قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مزایای اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: بایستی واردکنندگانِ خودروهای خارجی بر اساس ارزش قیمتی محصولاتِ وارداتی ملزم به اسقاط ۴ تا ۸ خودروی فرسوده شوند. همچنین بایستی دولت خودروسازان را ملزم به اسقاط یک خودروی فرسوده در ازای تولید سه محصول پرمصرف نماید.

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد درخصوص قانون اسقاط در برابر واردات خودروهای خارجی گفت: بایستی واردکنندگان خودروهای خارجی را بر اساس ارزش قیمتی محصولاتِ وارداتی ملزم به اسقاط ۴ تا ۸ خودروی فرسوده کرد تا روند خروج این خودروها تسریع شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱.۲ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد، گفت: آمار اسقاط در سال ۱۴۰۴ باید به بیش از ۱.۴ میلیون خودرو برسد.

قاضی پور با بیان اینکه علاوه بر آلودگی کلان شهرها، خودروهای فرسوده تاثیر بسزایی در تلفات جاده ای داشته اند، گفت: خودروهای فرسوده به دلیل کیفیت پایین و مصرف زیاد سوخت، تاثیر بسزایی در روند واردات بنزین به کشور خواهند گذاشت.

لزوم الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از لغو مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده در ازای تولید محصولات پرمصرف گفت: خودروسازان موظف به جایگزینی خودروهای فرسوده با محصولات جدید خود هستند و بایستی برای اجبار خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده، دولت تجدید نظر نماید.

قاضی پور گفت: با توجه به حمایت دولت از خودروسازان، مجلس می تواند خودروسازان را به نحوی ملزم به ارائه گواهی اسقاط نماید که فشار تدریجی بر خودروسازان وارد شود و در نهایت به بهبود فناوری سوخت محصولات خودروسازان منجر شود.

وی پیشنهاد داد: بایستی دولت خودروسازان را ملزم به اسقاط یک خودروی فرسوده در ازای تولید سه محصول پرمصرف نماید.

نماینده مردم آذربایجان غربی با بیان اینکه در صورت اجرا شدن این مصوبه در نهایت خودروسازان منتفع خواهند شد و توسعه بازار صورت می گیرد، گفت: در صورت اسقاط تمامی خودروهای فرسوده به صورت سالیانه، خودروسازان حدود سه میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴ و به طور میانگین سالانه بیش از ۳۳۰ هزار دستگاه بیش از حالت فعلی خودرو خواهند فروخت.

قاضی پور با بیان اینکه تسریع یافتن خروج خودروهای فرسوده منجر به رونق اشتغال مراکز اسقاط خواهد شد، گفت: علاوه بر رونق اشتغال مراکز اسقاط، مواد اولیه کارخانجات فولاد نیز فراهم خواهد شد و تسریع هر چه بیشتر اسقاط خودروهای قدیمی منجر به بهبود فعالیت کارخانجات فولاد خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه در سالیان اخیر در نظر گرفتن تسهیلات برای خروج خودروهای فرسوده با کندی مواجه شده است، گفت: دولت بایستی تسهیلاتی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده عمومی در نظر بگیرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.