۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۲۱۳ ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲ دسته: تولید
۰

منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از  لغو مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده در ازای تولید محصولات پرمصرف گفت: اعمال نفوذ خودروسازان منجر به لغو این مصوبه کارآمد شده است.

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد با انتقاد از  لغو مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده در ازای تولید محصولات پرمصرف گفت: با لغو این مصوبه شاهد تولید محصولات بی کیفیت در خودروسازی خواهیم بود و رقابت پذیری در صنعت خودرو کاهش می یابد.

منصوری با بیان اینکه خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل شده است، گفت: روند تسهیلات برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده با کندی انجام می شود.

اعمال نفوذ خودروسازان منجر به لغو مصوبه اسقاط خودروهای فرسوده شد

منصوری با بیان اینکه اعمال نفوذ خودروسازان منجر به لغو مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده شد، گفت: خودروسازان موظف به جایگزینی خودروهای فرسوده با محصولات جدید خود هستند و برای این کار بایستی یارانه هایی به مالکان این خودروها پرداخت نمایند.

وی افزود: مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودرو فرسوده دو بار در هیئت دولت مورد بررسی قرار گرفت اما اجرایی نشد و لازم است دولت در اعمال این مصوبه کارآمد اهتمام به خرج دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودروسازان توانایی رقابت در بازارهای صادراتی را ندارند، گفت: یکی از دلایل رقابت پذیری پایین خودروسازان داخلی حمایت های بی دلیل دولت است و با لغو مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده این مسئله تشدید خواهد شد.

الزام واردات به شرط اسقاط خودروی فرسوده طرح اثرگذاری بوده است

نماینده مردم ساوه با اشاره به اینکه طرح الزام واردکنندگان خودرو به اسقاط خودروهای فرسوده که چند سال از اجرای آن می گذرد، مصوبه خوبی بوده است، افزود: خودروهای وارداتی بیش از ۵ درصد از بازار خودرو داخل کشور را به خود اختصاص داده اند، از این رو عملیاتی شدن این مصوبه منجر به افزایش آمار اسقاط خودروهای فرسوده شد و در راستای کاهش مصرف سوخت کارآمد بود.

وی گفت: گرچه الزام واردکنندگان خودرو به اسقاط خودروهای فرسوده منجر به افزایش قیمت در خودروهای وارداتی شد، اما عمدتا دهک های بالا با خودروهای وارداتی سر و کار دارند و از این رو افزایش قیمت خودروهای وارداتی تاثیر قابل ملاحظه ای بر عموم مردم نداشته است.

منصوری در پایان با اشاره به اینکه بایستی مصوبه اسقاط و واردات اصلاح شود، گفت: بایستی واردکنندگان خودرو را ملزم به این کرد تا بر اساس ارزش و قیمت محصول وارداتی خود، خودروی فرسوده اسقاط نمایند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.