۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۵۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶ دسته: تولید، صنعت گردشگری کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

در سند چشم انداز کشور، درآمد ۳۶ میلیارد دلاری برای بخش گردشگری در افق ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است. تحقق این درآمد، نیازمند تدابیر ویژه ای برای حوزه گردشگری و استفاده از مزیت های کشور در این زمینه است. گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت، دو حوزه مهمی هستند که کشور در آن مزیت داشته و در نتیجه طراحی برنامه مشخص برای آن، اهداف سند چشم انداز را محقق خواهد کرد.

کشور برای رسیدن به آنچه در افق ۱۴۰۴ آمده است، راه سخت و دشواری در پیش دارد؛ به عنوان مثال در زمینه گردشگری، ضروری است تدابیر ویژه‌ای به منظور رسیدن به درآمد ۳۶ میلیارد دلاری که برای این بخش در نظر گرفته شده، اتخاذ شود.

همانطور که بیان شد، اولویت اصلی در حوزه گردشگری، تسهیل و رونق سفرهای داخلی است. با این حال، ایران به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان، ظرفیت‌های زیادی در جذب گردشگران خارجی نیز دارد؛ در این زمینه نیز بایستی با برنامه‌ریزی و اولویت بندی، امکانات و منابع محدود صرف جذب آن دسته از گردشگران خارجی شود که:

۱- ایران در جذب آن دسته از گردشگران مزیت داشته باشد

۲- جذب این گردشگران ارزش افزوده بیشتری برای کشور داشته باشد

گردشگران مذهبی و سلامت از این دو منظر، جایگاه ویژه‌ای دارند و به نوعی نقطعه قوت ایران در گردشگری محسوب می شوند.

بخش عمده‌ای از گردشگران ورودی به ایران را مسلمانان کشورهای همسایه تشکیل داده‌اند که با هدف بازدید از مکان‌های زیارتی ایران مانند مشهد، قم و شیراز که محیطی مذهبی دارند، به ایران می‌آیند. وجود میلیون‌ها مسلمان در کشورهای همسایه که می‌توانند با هزینه‌ای به مراتب کمتر از دیگر نقاط جهان به ایران سفر کنند، در کنار مکان‌های مذهبی پرشمار در ایران این مزیت را برای کشور فراهم کرده که با برنامه ریزی مناسب و صرف هزینه و منابع کمتر، گردشگران بیشتری را از این کشورها جذب نماید.

علاوه بر این گردشگران مذهبی عموما به طور خانوادگی و با افراد بیشتر به سفر می‌روند و از این رو مقدار پول بیشتری در ایران هزینه می‌کنند و در نتیجه در مقایسه با دیگر گردشگران، ارزش افزوده بیشتری دارند.

از طرف دیگر، در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران به دلیل پیشرفت‌های متعدد در حوزه پزشکی، تشکیل قطب های اختصاصی درمان و در کنار آن مناسب بودن قیمت خدمات درمانی در مقایسه با کشورهای صنعتی غربی، این مزیت را دارد که به یک قطب گردشگری درمانی در سطح منطقه و حتی جهان تبدیل شود و سالانه پذیرای هزاران گردشگری باشد که با هدف درمان به ایران سفر می‌کنند.

بنابراین ارائه بسته‌های خدمات درمانی مناسب به گردشگران سلامت کشورهای همسایه، موجب جذب تعداد قابل توجهی از این دسته از گردشگران که در حال حاضر با صرف هزینه‌های بیشتر به کشورهای اروپایی می‌روند، می شود. گردشگران سلامت نیز مانند گردشگران مذهبی عموما افراد دیگری را برای مراقبت همراه خود دارند و زمان اقامتشان بیشتر است؛ در نتیجه از این منظر نیز ارزش افزوده بیشتری برای کشور دارند.

بنابر آنچه گفته شد، مزیت‌های کشور در زمینه جذب گردشگر ایجاب می‌کند تا گردشگران مذهبی و سلامت، در اولویت جذب گردشگران خارجی قرار بگیرند و برای این بخش از مخاطبان گردشگری ایران، برنامه جداگانه و مشخصی تدوین گردد تا با صرف هزینه‌ی کمتر، ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور گردد و شرایط برای دستیابی به اهداف تعیین شده در افق ۱۴۰۴ مهیا گردد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.