۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۵۹۱ ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲ دسته: مسکن، مسکن روستایی کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

در زلزله اخیر استان کرمانشاه ۱۲ هزار مسکن روستایی به طور کامل تخریب شده و ۱۵ هزار واحد دیگر بین ۲۰ تا ۷۰ درصد آسیب دیده است. کرمانشاه ۱۴۲ هزار مسکن روستایی دارد که از این میزان ۷۰ درصد نیازمند مقاوم سازی است. با این وجود قانون بهسازی و نوسازی سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی به دلایل مختلف با کندی در اجرا مواجه شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد یکشنبه این هفته زمین‌لرزه‌ای شهرها و روستاهای استان کرمانشاه را لرزاند که آسیب‌های جدی جانی و مالی در این منطقه از کشور ایجاد کرد تا جایی که آمار کشته‌شدگان در این زلزله به بیش از ۴۳۵ نفر رسیده است.

تخریب کامل ۱۲ هزار مسکن روستایی و ۵ هزار مسکن شهری استان

در همین خصوص هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه دوشنبه در نشست ستاد بحران که به ریاست رییس‌جمهور و با حضور وزیر نفت، رییس سازمان برنامه‌ و بودجه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استانداری کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه زلزله اخیر در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و تلفات جانی و خسارات گسترده‌ای را در پی داشته، گفت: در این زلزله ۱۲ هزار مسکن روستایی و ۵ هزار مسکن شهری استان به‌صورت کامل تخریب‌شده است و علاوه بر این تعداد، حدود ۱۵ هزار واحد روستایی و شهری نیز بین ۲۰ تا ۷۰ درصد خسارت دیده‌اند.

وی عنوان کرد: خسارت بسیار سنگینی هم به ساختمان‌های دولتی و خدمات رسان رسیده و زیرساخت‌های آب و برق و گاز دچار آسیب جدی شده که ترمیم آن‌ها نیازمند اعتبارات لازم است.

بازوند افزود: طی برآوردهای اولیه حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان در اثر این زمین لرزه خسارت وارد شده است که استان برای ترمیم این آسیب‌ها و خسارت‌های گسترده نیازمند یک خط اعتباری مستقل است.

وی اظهار کرد: در شرایط اضطراری فعلی باید یک مبلغ بلاعوض در اختیار زلزله‌زدگان قرار گیرد تا بخشی از مشکلاتشان را مرتفع کنند؛ علاوه بر این باید تسهیلاتی نیز برای ساخت مسکن در اختیار مردم آسیب‌دیده قرار بگیرد؛ البته روند اعطای تسهیلات نباید درگیر بروکراسی بانک‌ها شود و باید سریع‌تر در اختیار مردم قرار گیرد.

۸۰۰ میلیارد تومان وام و ۲۰۲ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای زلزله‌زدگان

در همین خصوص دیروز نیک کردار معاون عمران استانداری کرمانشاه گفت: قرار شد ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۲۵ میلیون وام با بهره کم برای مسکن روستایی پرداخت شود و ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۳۵ میلیون وام با بهره کم برای مسکن شهری در نظر گرفته شود.

وی افزود: در کنار این مصوبات کمک‌های بلاعوض برای واحدهای نیازمند تعمیر و اسکان موقت نیز در نظر گرفته شده است؛ در مجموع حدود ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی و تعمیر کلی واحدهای شهری و روستایی، واحدهای خدماتی، صنعتی و تجاری و ۲۰۲ میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض برآورد شده است که به رئیس‌جمهور اعلام شد و قرار است در اولین جلسه هیئت دولت تصویب شود.

۱۰ درصد خانه‌های روستایی کل استان خسارت دیدند

همچنین دیروز فرهاد فقیهی معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه گفت: بر اساس برآوردی که داشتیم حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار واحد مسکن روستایی استان در زلزله اخیر از خسارت جزئی تا صد درصدی دچار مشکل شدند که این تعداد معادل بیش از ۱۰ درصد واحدهای روستایی بالای ۲۰ خانوار استان است.

۷۰ درصد مسکن‌های روستایی کرمانشاه در انتظار مقاوم‌سازی بودند

فقیهی با بیان اینکه واحدهای آسیب‌دیده در زلزله واحدهایی بودند که مقاوم‌سازی نشده‌ بودند، گفت: متأسفانه ۷۰ درصد واحدهای روستایی استان مقاوم‌سازی نشده و تمام واحدهای خسارت‌دیده از همین واحدها هستند.

گفتنی است در استان کرمانشاه ۱۴۲ هزار واحد مسکونی روستایی وجود دارد که از این تعداد بیش از ۱۲۷ هزار واحد مربوط به روستاهای بالای ۲۰ خانوار است.

با توجه به آمار بنیاد مسکن استان کرمانشاه از سال ۱۳۸۴ تاکنون حدود ۳۸ هزار واحد روستایی بالای ۲۰ خانوار در استان مقاوم‌سازی شده بود.

قانون صریح برنامه ششم توسعه در رابطه با مقاوم‌سازی واحدهای روستایی

در قانون برنامه ششم توسعه، تسهیلات ارزان‌قیمت برای ساخت سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی به میزان ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان برای هر واحد در نظر گرفته شد؛ پرداخت این تسهیلات در مناطق مرزی ۲۰ میلیون تومان و برای سایر مناطق روستایی ۱۸ میلیون تومان در نظر گرفته‌شده و بازگشت آن با سود ۵ درصد و در اقساط ۱۲ ساله خواهد بود.

بر این اساس سالانه برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی در کشور حداکثر ۴ هزار میلیارد تومان منابع لازم است؛ به‌منظور تسهیل در روند پرداخت تسهیلات، ضمانت زنجیره‌ای پیش‌بینی‌شده است به‌نحوی‌که هر سه متقاضی ضامن یکدیگر می‌شوند و هرکدام یک فقره وام دریافت می‌کنند.

اما باوجود قانون صریح در این مورد، در سال‌های اخیر مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی باقدرت صورت نمی‌گیرد و طبق آمارها در سال جاری تنها برای بهسازی و نوسازی ۱۵ هزار واحد مسکن روستایی انعقاد قرارداد شده است.

آمار مسکن های غیر مقاوم در روستاهای کشور

لازم به ذکر است که طبق آمار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در کشور ۵ میلیون و ۳۷۱ هزار واحد روستایی وجود دارد که تنها ۲.۱ میلیون واحد مسکن روستایی از این تعداد به‌صورت مقاوم هستند و مابقی حدود ۳.۲ میلیون واحد معادل ۶۱ درصد نیاز به بهسازی و نوسازی دارد.

در صورتی که طبق قانون برای مقاوم سازی این میزان اقدام جدی نشود و مشکلات پیش روی بهسازی و نوسازی سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در کشور حل نشود، در آینده نیز احتمال وقوع حوادث ناگواری از قبیل زلزله کرمانشاه وجود دارد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.