۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۹۴۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵ دسته: مسکن، مسکن روستایی کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

با وجود تاکیدات مسئولین مختلف کشور از معاون رئیس جمهور تا معاونین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تاکنون تنها ۷.۵ درصد از قانون ساخت سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در کشور اجرایی شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد هرساله بسیاری از سکونت‌گاه‌های روستایی به‌واسطه سوانح طبیعی مانند سیل، طوفان و زلزله در معرض تخریب قرار دارد؛ به همین منظور، نوسازی و بهسازی بافت‌های مسکونی به‌ویژه در روستاها از اولویت بالایی برخوردار است.

ساخت سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی تکلیف قانونی دولت

به‌منظور بهسازی و نوسازی مسکن‌های روستایی کشور، طبق بند «ب» ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه دولت موظف است به‌منظور کاهش آسیب‌پذیری سکونت‌گاه‌های روستایی (با هدف بهسازی و نوسازی مسکن روستایی) منابع مالی و تسهیلات ارزان‌قیمت و زمین موردنیاز را در قالب بودجه سنواتی در طول اجرای قانون برنامه تأمین و بهسازی و نوسازی سالانه حداقل ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت با کارمزد پنج درصد (۵%) و تأمین مابه‌التفاوت سود تسهیلات برای دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عمل آورد.

اجرای این قانون منجر به دوام و ایمنی سکونتگاه‌های روستایی خواهد شد و به توسعه و اشتغال مناطق روستایی کمک خواهد کرد؛ همچنین باعث حس تعلق مردم به روستاهایشان و تامین رفاه می‌شود که تأثیر بسیاری بر کاهش مهاجرت دارد.

بهسازی ۸۰ هزار واحد مسکونی روستایی به بانک‌ها ابلاغ‌شده است

با وجود متن صریح قانون، در سال جاری از ۲۰۰ هزار واحد تنها اعطای تسهیلات برای ۸۰ هزار مسکن روستایی به بانک‌ها ابلاغ ‌شده است.

این درحالیست که تا مردادماه سال جاری رقمی که توسط بانک‌ها عقد قرارداد شده برای ۱۵ هزار واحد مسکن روستایی بوده است.

در ۴ سال آینده حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد روستایی مقاوم‌سازی خواهد شد

طبق آمارهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تنها ۲.۱ میلیون واحد مسکن روستایی معادل ۳۹ درصد از کل مسکن‌های روستایی موجود به‌صورت مقاوم هستند و مابقی حدود ۳.۲ میلیون واحد نیاز به بهسازی و نوسازی دارد.

در این خصوص عزیز الله مهدیان معاون بازسازی بنیاد مسکن در گفتگوی پنج‌شنبه ۴ آبان ۹۶ با شبکه خبر گفت: مقاوم‌سازی کلیه واحدهای روستایی کشور در۱۰ سال آینده انجام خواهد شد.

وی در ادامه گفت: تخصیص وام ۲۰ میلیونی طبق شرایط خاصی در نظر گرفته‌ شده است که با آن، در ۴ سال آینده حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد روستایی مقاوم‌سازی خواهد شد.

ارائه تسهيلات برای ساخت و بهسازی مسكن روستايی از اولویت‌های دولت است

در رابطه با همین قانون، هفته گذشته اسحاق جهانگيری معاون اول رییس‌جمهور جلسه‌ای را برای بررسی موانع پرداخت تسهيلات مسكن روستايی با حضور وزير راه و شهرسازی، رییس‌کل بانك مركزی، رييس بنیاد مسكن انقلاب اسلامی و روسای بانک‌ها تشکیل داد.

در این جلسه جهانگیری بیان کرد: بر اساس مطالعات بايد جمعاً ۶ ميليون مسكن روستايی نوسازی و مقاوم‌سازی شود و ارائه تسهيلات برای ساخت و بهسازی مسكن روستايی از اولویت‌های دولت است.

وی در ادامه گفت: باید هماهنگی‌ها بین سازمان برنامه‌وبودجه، بانک‌ها و بنياد مسكن برای پيشبرد سریع‌تر اين طرح بیشتر شود.

با این اوصاف ضروری است هر چه سریعتر اقدامات لازم جهت رفع موانع اعطای تسهیلات مسکن روستایی انجام شود و شرایط برای ساخت سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در کشور فراهم گردد.

لازم به ذکر است بر اساس آمارهای بنیاد مسکن، تعداد مسکن‌های روستایی نوسازی و بهسازی شده طی سال‌های ۷۴ الی ۸۴ حدود ۲۰۰ هزار واحد بوده که این تعداد در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ به حدود ۱.۶ میلیون واحد رسیده است؛ همچنین در طی چهار سال اخیر حدود ۱۴۰ هزار مسکن روستایی در کشور نوسازی و بهسازی شده است که روندی نزولی را نشان می دهد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.