۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۲۸۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴ دسته: تولید کارشناس: محمدحسین خاکی
۰

دولت هند قصد دارد با برنامه ریزی بلند مدت در حوزه زیرساخت های لجستیکی، سبدی متنوع از وسایل حمل نقل در این کشور ایجاد کند و سهم حمل نقل هوایی را در این کشور افزایش دهد. از این رو توسعه صنایع هوایی خود را برپایه بومی سازی هواپیماهای مورد نیازش استوار ساخته است.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال های اخیر خطوط هوایی کشور هند رشد بسیار خوبی داشته اند. به طوری که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱، نرخ رشد مرکب سالانه شرکت های هواپیمایی این کشور حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است.

این رشد به دلیل سیاست های اتخاذ شده توسط دولت هند برای متعادل تر کردن انواع روش های حمل نقل در این کشور بوده است.

با توجه به رشد اخیر در صنایع هوایی این کشور، دولت هند فرصت را مغتنم شمرده و خواهان افزایش ظرفیت های پروازی خود است تا بدین وسیله سهم حمل نقل هوایی را در کل جابجایی ها به استانداردهای جهانی نزدیک کند.

نیاز هند به جایگزینی ناوگان هوایی

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می شود این کشور در چند سال آینده نیاز شدیدی به جایگزینی ناوگان هواپیماهای منطقه ای خود دارد.

مطابق پیش بینی های جهانی طی سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ مجموعاً حدود ۲۰۰۰ فروند هواپیمای جت منطقه ای به ارزش حدودی ۵۶ میلیارد دلار تولید خواهد شد.

در این شرایط، کشور هند با رصد تحولات بین المللی و با پیش بینی شرایط آینده قصد دارد در حوزه صنایع هوایی اقدامات مهمی را اتخاذ کند. یکی از این اقدامات توسعه زیرساخت های ساخت هواپیمای بومی سازی شده در داخل این کشور است.

برنامه بلند مدت ایجاد هاب های منطقه ای در هند

بازار هواپیماهای منطقه ای شامل هوایپیما های سری E امبرائر، انتونوف ۱۴۸ و ۱۵۸، سوخوی سوپر جت ۱۰۰ روسیه، MRJ میتسوبیشی ژاپن و ARJ21  چین می شود.

برخی از این هواپیماها در خطوط هوایی مختلف در حال بهره برداری هستند و برخی دیگر خود را برای بازار آینده آماده می کنند.

هند به دنبال توسعه فرودگاه های هاب منطقه ای است تا بدین وسیله سهم حمل نقل هوایی را بهبود ببخشد. ایجاد هسته های منطقه ای(HUB) برای تجمیع مسافران به نقاط مختلف کشور یکی از اقدامات هند در این زمینه است.

این کشور با محوریت دهلی، بمبی، حیدرآباد و کلکته قصد دارد با توسعه هواپیماهای کم سرنشین پروازهایی را بین نقاط اصلی کشور و فرودگاه های کم مسافر ایجاد کند تا از این طریق تمامی ظرفیت های حوزه هوایی فعال شود.

تولید هواپیمای بومی در هند

این کشور با در نظر گرفتن نیاز خود اقدام به توسعه زیرساختی برای بومی سازی هواپیمای Dornier228 کرده است. این هواپیما با دارا بودن ۱۹ صندلی می تواند در باندهای با طول کم نشست و برخاست کند و از این رو پرنده ای انعطاف پذیر و مورد نیاز برنامه های بلند مدت کشور هند می باشد.

این هواپیما که در ابتدا به کمک شرکت آلمانی برای نیروی هوایی ارتش هند در این کشور مونتاژ می شد، قرار است با توجه به رسوب دانش فنی، در این کشور ساخته شود.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.