۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۱۳۴ ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ دسته: تولید
۰

عربستان سعودی نخستین تجربه هواپیماسازی خود را با تولید هواپیماهای ترابری رده سبک و متوسط آغاز نموده و ابراز امیدواری کرده بتواند علاوه بر تأمین نیاز داخلی، بخشی از بازار بین ­المللی این رده از هواپیما را به‌ویژه در منطقه خاورمیانه تصاحب نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد مدیر شرکت هوانوردی Taqnia عربستان سعودی در ایرشو پاریس اعلام کرد[۱] این کشور قصد دارد علاوه بر هواپیمای آنتونوف-۱۳۲، دو هواپیمای آنتونوف-۱۷۸ و آنتونوف-۱۴۸ را نیز به‌صورت تحت لیسانس در خاک خود تولید نماید.

شرکت هوانوردی Taqnia مدتی قبل سند توافقی را با شرکت هواپیماسازی آنتونوف اوکراین امضا کرد[۲]. مطابق این توافق دو شرکت آنتونوف و Taqnia با سرمایه گذاری اولیه ۱۵۰ میلیون دلاری عربستان سعودی برنامه عملیاتی‌ای تدوین کردند تا بدین‌وسیله اولین پرواز موفق هواپیمای ساخت سعودی را در سال ۲۰۲۰ تجربه کنند.

شرکت هوانوردی Taqnia مدتی قبل سند توافقی برای خرید ۳۰ فروند هواپیمای ترابری آنتونوف-۱۷۸ به امضا رساند؛ به دنبال این خرید، مقامات عربستان تأکید کردند قصد دارند تولید تحت لیسانس این شرکت را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

این در شرایطی است که چندی پیش، عربستان سعودی اعلام کرده بود قراردادی را با شرکت هواپیماسازی آنتونوف برای تولید هواپیمای ترابری آنتونوف-۱۳۲ (نسخه بروز رسانی شده هواپیمای آنتونوف-۳۲) امضا نموده و این هواپیما طی چند سال آینده به‌صورت تحت لیسانس در خاک عربستان تولید خواهد شد.

حال پس از چند ماه با افزایش مراودات دو کشور، عربستان خواهان تولید تعدادی دیگر از هواپیماهای ترابری شرکت آنتونوف در خاک خود شده است. این رویدادها نشان از عزم جدی این کشور برای ورود به بازار صنایع هوایی به‌ طور جدی دارد.

عربستان سعودی نخستین تجربه هواپیماسازی خود را با تولید هواپیماهای ترابری رده سبک و متوسط آغاز نموده و ابراز امیدواری کرده بتواند علاوه بر تأمین نیاز داخلی، بخشی از بازار بین ­المللی این رده از هواپیما را به‌ویژه در منطقه خاورمیانه تصاحب نماید.

در مقابل اوکراین نیز به دنبال مناقشات سیاسی اخیر خود با روسیه، با مشکلات اقتصادی مواجه شده و مایل است از طریق سرمایه­‌گذاری عربستان در این پروژه، ضمن تولید هواپیماهای خود در عربستان، از نفوذ این کشور در کسب بازار برخی کشورهای عربی استفاده نماید.

پینوشت:

[۱] http://aviationweek.com/paris-air-show-2017/taqnia-build-132d-saudi-arabia

[۲] http://ukroboronprom.com.ua/en/pro-golovne/ukrayinski-litaky-an-132-vyroblyatymut-u-saudivskij-araviyi.html



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.