۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۲۲۸ ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

نیازی سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی با بیان اینکه دیگر نیازی به واردات سیب زمینی در سال جاری نداریم، گفت: تولید مازاد کشور به عراق، افغانستان، ترکمنستان و کشورهای عربی جنوب خلیج فارس صادر می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد محمد رحیم نیازی سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی ۲۰ آبان ماه در گفتگو با رادیو اقتصاد در مورد میزان تولید سیب زمینی در کشور گفت: در حال حاضر تولید سیب زمینی در کشور به میزان کافی صورت می گیرد و دیگر نیازی به واردات این محصول نیست.

وی افزود: سیب زمینی به عنوان یک محصول استراتژیک در تامین امنیت غذایی کشور شناخته شده و بعد از گندم دومین محصول پرمصرف غذایی مردم ایران است.

سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی گفت: در حال حاضر کشور نه تنها نیاز به واردات سیب زمینی ندارد بلکه سرریز تولید داخلی به کشورهای همجوار مانند عراق، افغانستان، ترکمنستان و ممالک حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

وی در ادامه مصرف بهینه آب در تولید سیب زمینی را از جمله اهداف مهم انجمن ملی سیب زمینی عنوان کرد و گفت: برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها امروز در کشور به نحوی است که کشاورزان ضمن افزایش تولید محصول بتوانند در مصرف آب صرفه جویی داشته باشند؛ چرا که کمبود منابع آبی در شرایط فعلی از مشکلات جدی جامعه است.

نیازی تصریح کرد: امسال میزان تولید سیب زمینی متعادل است و از این جهت مشکلی در کشور وجود ندارد.

کاهش ضایعات سیب زمینی با توسعه صنایع تبدیلی

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: به طور کلی ضایعات محصولات کشاورزی در ایران نسبت به نرم جهانی و کشورهای پیشرفته بسیار بالاست.

سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی گفت: لازمه جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی به ویژه سیب زمینی توسعه صنایع فرآوری، تبدیلی، تکمیلی و همینطور سردخانه ها، انبارهای فنی ذخیره و نگهداری محصولات در کشور است.

وی افزود: گسترش چنین زیرساخت های اساسی نیازمند حمایت های همه جانبه دولت به ویژه اعطای تسهیلات کم بهره با دوره بازپرداخت طولانی مدت است.

نیازی اضافه کرد: برای افزایش تولید محصولات کشاورزی به ویژه تولید سیب زمینی باید بهره وری عوامل تولید به ویژه آب و خاک را افزایش و ضایعات را تا حد ممکن کاهش داد.

افزایش ۵۳ هزار تنی تولید سیب زمینی در سال جاری

گفتنی است طبق اعلام اصغری مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی در ۱۶ آبان ماه، تولید زمستانه، بهاره و تابستانه سیب‌زمینی، به میزان یک میلیون و ۴۳۳ هزار تن بوده و پیش بینی می شود تولید پاییزه سیب‌زمینی به ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار تن در سال جاری برسد.

به گفته این مقام مسئول، برآورد سطح کشت این محصول برای سال زراعی ۹۶-۹۵، حدود ۱۴۶ هزار هکتار با تولید ۴ میلیون و ۹۹۴ هزار تن بوده که از نظر تولید، ۵۳ هزار تن نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است.[۱]

فاصله با اهداف پروژه های اقتصاد مقاومتی در تولید سیب زمینی

قابل توجه است که بر اساس برنامه های اعلامی وزارت جهاد کشاورزی در اجرای پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی باید تولید سیب زمینی در سال ۹۶ به ۵.۱۳۷ میلیون تن می رسید که طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی به ۵.۰۰۳ میلیون خواهد رسید.

بنابراین برای رسیدن به تولید مدنظر، وزارت جهادکشاورزی باید برنامه ریزی و تلاش بیشتری برای سال های آتی داشته باشد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری مهر کد خبر ۴۱۳۷۳۳۸



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.