۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۲۸۳ ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت هند به منظور افزایش درآمد و رفاه کشاورزان خود، قصد دارد تا با راه اندازی سیستم جامع اطلاعاتی تولید و عرضه محصولات کشاورزی، امکان رصد بازار را برای کشاورزان فراهم نماید. در این صورت کشاورزان می توانند در زمان کشت محصولاتشان از میزان دقیق تولید هر محصول مطلع شوند و متناسب با آن محصولات مورد نظر خود را جهت تولید انتخاب نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از برنامه های مهم دولت هند برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم این کشور و افزایش میزان تولید، اشتغال و صادرات، حمایت از بخش کشاورزی است.

دولت هند قصد دارد طی ۵ سال درآمد کشاورزان هندی را به دو برابر میزان فعلی افزایش دهد. یکی از مهم ترین برنامه های دولت هند برای تحقق این هدف بهبود وضعیت نظام توزیع محصولات کشاورزی است.

در حال حاضر در کشور هند نظام توزیع محصولات کشاورزی با مشکلاتی مواجه است. عدم ساماندهی این نظام توزیع برای سال های متمادی موجب شده است شبکه ای از دلالان شکل بگیرند که بخش عمده سود حاصل از فعالیت های کشاورزان را از آن خود می نمایند.

پیشنهاد کمیته های کشاورزی در هندوستان برای راه اندازی بازار جامع کشاورزی

بر همین اساس طی سال های اخیر دولت و کارشناسان هندی به دنبال راه اندازی روش هایی برای بهبود وضعیت کشاورزان خود در تولید و عرضه محصولاتشان هستند.

به عنوان مثال کمیته Ashok Dalwai هند، بهبود بازاریابی محصولات کشاورزی و اصلاح نظام توزیع را نقطه اثر مهم در افزایش درآمد کشاورزان هندی اعلام کرده است؛ به نحوی که با اصلاح این موضوع سود بزرگی از فعالیت های کشاورزی به کشاورزان این کشور خواهد رسید.

این کمیته تخصصی هندی از مسئولین دولتی درخواست کرده است به منظور بهبود وضعیت تولیدات کشاورزی ایالت های مختلف، سیاست واحد در قبال تولید و بازاریابی محصولات غذایی و کشاورزی را هرچه سریعتر تعیین کنند.

ایرادات فعلی نظام تولید و عرضه محصولات کشاورزی در هند

دولت هند به منظور تحقق این هدف مهم، به راه اندازی مرکز تجارت الکترونیکی تحت عنوان e-Nam مبادرت ورزیده است؛ اما بررسی ها نشان می دهد به دلیل وجود ایرادات ساختاری، پروژه مذکور با نواقصی همراه شده است.

گفتنی است طرح ملی e-NAM سال ۲۰۱۶ در این کشور راه اندازی شده است و بخشی از تجارت عمده فروشی تولیدات کشاورزی در قالب آن انجام می شود.

از جمله مشکلات این طرح می توان به دربرگیری محصولات خاص اشاره کرد؛ به نحوی که طبق اعلام مسئولین هندی تمامی محصولات کشاورزی تولیدی در هند در این بازارها عرضه نمی شوند. از سویی دیگر این بازار قابلیت پیش بینی وضعیت بازار محصولات کشاورزی را در کوتاه و بلند مدت فراهم نمی کند.

راه اندازی سامانه رصد بازار در هندوستان برای کشاورزان

به همین منظور وزارت کشاورزی هند در اطلاعیه ای جدید با اعلام اینکه محصولات باغی و دامی نیز به فهرست محصولات مدنظر در طرح مدیریت قیمت و تقاضا خواهند پیوست، بیان کرد: این اقدام دولت هند برای مدیریت عرضه و افزایش رفاه کشاورزان انجام خواهد شد.

به عبارت دیگر در طرح جدید دولت هند، این امکان برای کشاورزان مهیا خواهد شد تا با بررسی وضعیت دقیق بازار محصولات کشاورزی برای تولید هر محصولی تصمیم گیری نمایند.

طبق اعلام وزارت کشاورزی هند، با اجرای این طرح پیش بینی دولت از وضعیت عرضه و تقاضا در بازار محصولات کشاورزی این کشور دقیقا مانند پیش بینی اداره هواشناسی خواهد بود؛ به نحوی که هر دو هفته یکبار به صورت کامل و منظم اطلاعات بازار به کشاورزان گزارش خواهد شد.

رفع مشکل کمبود دوره ای محصولات کشاورزی در هند

در اکتبر سال جاری وزارت کشاورزی هند کمیته مشورتی فنی ( TAC ) را با ریاست مدیر سازمان Ashok Dalwai تشکیل داد که اعضای آن شامل نمایندگانی از وزارتخانه های کشاورزی، بازرگانی و برخی از ارگان های دولتی در زمینه تامین محصولات کشاورزی هستند.

طبق اعلام مسئولین هندی هدف از ایجاد چنین کمیته ای، مدیریت بازار محصولات کشاورزی در هند است که در نظر دارد با رصد وضعیت تولید و عرضه محصولات کشاورزی، سیاست گذاری مناسبی برای بهود وضع کشاورزان انجام دهد.

بررسی دولت و کارشناسان هندی نشان می دهد بسیاری از کشاورزان هندی به منظور تولید محصولات خود در هر سال زراعی با مدل تارعنکبوتی عمل کرده و این موضوع منجر به زیان آنان در بلند مدت می شود.

به عبارت دیگر کشاورزان همواره تمایل دارند در فصل بعدی کشت، اقدام به تولید محصولاتی نمایند که در حال حاضر قیمت بیشتری دارد؛ که این موضوع باعث افزایش عرضه و کاهش قیمت همان محصول در دوره جدید خواهد شد.

به همین منظور کمیته ملی مذکور در نظر دارد تا با جمع آوری اطلاعات محلی، با ایجاد مراکز تهیه و تدوین اطلاعات در ایالت های مختلف، بروز چنین اتفاقاتی را برای کشاورزان به حداقل برساند.

منابع:

فاینشنال اکسپرس yon.ir/qHlaV

بیزینس لاین yon.ir/zXWxz

فاینشنال اکسپرس yon.ir/llHrI

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.