۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۵۶۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۱

یکی از مشکلات فعلی کشاورزان هندی، نبود سیستم های یکپارچه تولید و عرضه محصولات کشاورزی و حضور گسترده دلالان در نظام توزیع است. دولت هند قصد دارد با تشکیل زنجیره های تولید تا عرضه محصولات کشاورزی، شرایط را برای کوتاه نمودن دست دلالان، افزایش درآمد کشاورزان و رقابتی شدن قیمت محصولات هندی در بازارهای جهانی فراهم نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت نارندرا مودی نخست وزیر فعلی هند از سال ۲۰۱۷ با هدف افزایش دوبرابری درآمد کشاورزان و حضور بیشتر در بازارهای جهانی تا سال ۲۰۲۲، از طریق رشد صادرات محصولات کشاورزی به ۶۰ الی ۱۰۰ میلیارد دلار، برنامه های مختلفی را پی ریزی و اجرا کرده است.

برنامه های اصلاحی کشاورزی دولت نارندرا مودی در ۲۰ ایالت این کشور انجام می شود تا از این طریق دستیابی به اهداف مشخص دولت در بخش کشاورزی آسان تر شود.

اما بررسی ها نشان می دهد رشد تجارت محصولات کشاورزی در صورتی می تواند منجر به افزایش دوبرابری درآمد کشاورزان این کشور شود که این موضوع توسط دولت هند به خوبی مدیریت شود. به عبارت دیگر اگر میزان صادرات محصولات کشاورزی هند هرساله به میزان ۲۵ درصد افزایش پیدا کند هر دو هدف دولت هند در توسعه بخش کشاورزی محقق خواهد شد.

نظام توزیع ناکارآمد مشکل بزرگ کشاورزان هندی

در حال حاضر در کشور هند نظام توزیع محصولات کشاورزی با مشکلاتی مواجه است. عدم ساماندهی این نظام توزیع برای سال های متمادی موجب شده است شبکه ای از دلالان شکل بگیرند که بخش عمده سود حاصل از فعالیت های کشاورزان را از آن خود می نمایند.

چندی پیش کمیته Ashok Dalwai هند، بهبود بازاریابی محصولات کشاورزی و اصلاح نظام توزیع را نقطه اثر مهم در افزایش درآمد کشاورزان هندی اعلام کرد و خواستار حل مشکلات نظام تولید تا عرضه محصولات شد.

حذف دلّالان از بازار محصولات کشاورزی هند با تقویت نظام توزیع

در همین خصوص کشاورزان و بازرگانان هندی به تازگی در نشستی چگونگی افزایش صادرات محصولات کشاورزی و بازاریابی بهتر این محصولات را مورد بررسی قرار دادند.

یکی از برنامه های مهم دولت هند به منظور افزایش صادرات محصولات کشاورزی، تشکیل و تقویت زنجیره های تولید تا عرضه محصولات بود که به وسیله آن با حذف دلالان، قیمت محصولات هندی در بازارهای جهانی رقابتی شود.

به همین منظور طبق بررسی های صورت گرفته، محصولاتی نظیر انگور، انبه، موز، پرتقال و پیاز امکان تشکیل زنجیره تولید تا عرضه را دارند و تعاونی های تولید به راحتی می توانند از مزایای تشکیل زنجیره در این محصولات بهره ببرند.

ایجاد زیرساخت های لازم برای حمل و نگهداری محصولات کشاورزی

یکی دیگر از مشکلات مطرح در هند برای دستیابی بهتر به بازارهای جهانی بسته بندی نامناسب محصولات کشاورزی است که در میزان جذب مشتری در کشورهای هدف موثر بوده است. در این راستا انجمنی برای شناسایی و بهبود مشکلات بسته بندی محصولات کشاورزی در هند و مقایسه آن با نمونه های موفق بین المللی تشکیل شده است.

از سویی دیگر طبق اعلام وزیر بازرگانی هند ۳۰ درصد از کل تولیدات کشاورزی در هند تبدیل به ضایعات می شود که دولت هند قصد دارد با بهبود وضعیت حمل و نقل محصولات کشاورزی و ایجاد زیرساخت های لازم، میزان ضایعات این محصولات را کاهش داده و کیفیت بهتری از آن ها را در بازار عرضه کند.

گسترش زیرساخت های حمل و نقل و ذخیره سازی محصولات کشاورزی، محدود به ایالت های داخلی این کشور نیست و دولت هند در تلاش است تا بتواند زنجیره تولید تا عرضه محصولات را تا مرحله عرضه در بازار کشورهای دیگر ایجاد نماید.

بازاریابی مناسب محصولات اقدام دیگر دولت هند در حمایت از صادرات

یکی دیگر از اقدامات مهم دولت هند برای رشد صادرات محصولات کشاورزی تلاش های دولت این کشور برای بازاریابی مناسب بین المللی در جهت فروش این محصولات است.

طبق اعلام وزیر بازرگانی دولت هند، کشورهای عربستان سعودی، عمان، کویت و قطر آمادگی خود را برای ایجاد زیرساخت های انتقال محصولات هندی به کشورهای خود نظیر سردخانه و انبار اعلام کرده اند.

بررسی اقدامات دولت هند در جهت کاهش مشکلات کشاورزان هندی نشان دهنده توجه ویژه دولت این کشور به بخش کشاورزی است که از نقشی ویژه در اقتصاد هند برخوردار است.

منابع:

بیزینس لاین yon.ir/zXWxz

تایمز هند yon.ir/ZN2Gw

yon.ir/88HTA / 5dariyanews

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

  1. با سلام وعرض ارادت با توجه به بنچ مارکینگ (تکنیک ) پذیرفته شده دردنیا این جانب نیازمند چارت مارکتینگ کشاورزی هند هستم درصورت امکان با دراختیار گذاشتن این چارت با زیرمجموعه کشاورزی ایران باعث رونق آن شوید با تشکر شهرام شیرمحمدی

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.