۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۰۱۳ ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: امین محمودی
۰

مصرف ماهی تیلاپیا محبوبیت فراوانی در بین مردم فیلیپین دارد به همین منظور وزیر کشاورزی این کشور برای مقابله با قحطی و بهبود امنیت غذایی در این کشور، خواستار افزایش حجم سرمایه گذاری ها برای تولید ماهی تیلاپیا شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد، فیلیپین، دومین مجمع الجزایر بزرگ جهان و دهمین کشور جهان به لحاظ صنعت ماهیگیری محسوب می شود. این کشور بزرگترین تولید کننده گیاهان آبی جهان (جلبک دریایی) و غذای آبزیان است.

محبوبیت فراوان مصرف ماهی تیلاپیا در فیلیپین

آبزی پروران فیلیپینی همواره به تولید گونه هایی چون ماهی تیلاپیا، ماهی شیر و میگو مشغول بوده اند، به طوری که ماهی تیلاپیا بیشترین حجم تولید آبزیان در آب های شیرین فیلیپین را به خود اختصاص داده و دومین غذای دریایی محبوب بین مردم این کشور است.

فیلیپین به دلایلی چون منابع آب شیرین فراوان، آب و هوای گرمسیری و بنادر بسیار کارآمد، کشور ممتازی برای تولید و پرورش ماهی تیلاپیا محسوب می شود ولی با این حال به علت تولید ناپایدار در این زمینه از همسایگان آسیایی خود عقب مانده است.

گونه موزامبیکو ماهی تیلاپیا از سال ۱۹۵۰ در آبهای این کشور پرورش می یافت، اما با ورود گونه تیلاپیای نیل و تجاری سازی آن از دهه ۷۰ میلادی تاکنون استقبال فراوانی از این گونه صورت گرفته است.

بیشتر تولیدات ماهی تیلاپیا در فیلپین به مصرف داخلی اختصاص دارد

به همین خاطر تا اوایل دهه ۹۰ میلادی فیلیپین یکی از برترین تولیدکنندگان تیلاپیا در جهان محسوب می شد، البته بیشتر تولیدات برای مصرف داخلی مردم این کشور بود.

از آن به بعد بسیاری از کشورهای جهان به منظور پاسخ به افزایش تقاضا برای استفاده از فیله ماهی تیلاپیا صنعت خود را به منظور صادرات توسعه دادند ولی فیلپین از این قافله بازماند و همچنان تولیدات این کشور برای پاسخ به تقاضا برای مصرف داخلی بود.

در همین زمینه جاستین اوی، رئیس سازمان شیلات و آبزیان فیلیپین گفت: ماهی تیلاپیا را می توان در تمام فصول سال پرورش داد به همین دلیل و با توجه به وضعیت آب و هوایی، کشورمان پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به کشور عمده صادرکننده ماهی تیلاپیا (در بعد جهانی) را دارد.

وی افزود: به نظر من با بالا بردن تولید ماهی تیلاپیا در مزراع کشت برنج و حمایت از بخش های دولتی و خصوصی می توانیم سهم زیادی در بازار صادارتی این ماهی داشته باشیم.

فیلیپین چهارمین تولید کننده بزرگ ماهی تیلاپیا در جهان است

در سال ۲۰۱۵ فیلیپین ۲۶۱ هزار تن ماهی تیلاپیا تولید کرد که تنها ۹۰۰ تن از این مقدار به صادرات اختصاص پیدا کرد. در سال ۲۰۱۶ نیز این کشور با تولید بیش از ۲۸۷ هزار تن تیلاپیا بعد از چین، اندونزی و مصر چهارمین کشور بزرگ تولید کننده این ماهی در جهان شناخته شد.

 

براساس گزارش سازمان خواربار جهانی(فائو) از این میزان تیلاپیا تولید شده در فیلیپین، ۵۴ درصد آن در آبهای شیرین و ۲۸ درصد آن در قفس و بقیه آن در آبهای شور پرورش داده می شود.

تولید ماهی تیلاپیا در فیلیپین اکثرا توسط شرکت های کوچک خانوادگی صورت می گیرد و فقط چند شرکت بزرگ در این کشور وجود دارد که به صورت زنجیره ای در صنعت تولید ماهی تیلاپیا فعال هستند و کار صادرات تیلاپیا به کشور مالزی را برعهده دارند.

مبارزه با قحطی و بهبود امنیت غذایی در فیلیپین با افزایش تولید ماهی تیلاپیا

تیلاپیا در فیلیپین یک منبع مهم و ارزان برای تامین پروتئین حیوانی خانواده های کم درآمد محسوب می شود. این ماهی بیشتر در تالاب های اطراف شهر مانیل و مناطق نزدیک به این شهر تولید می شود و توانسته است نقشی اساسی در بهبود امنیت غذایی فیلیپین ایفا کند.

به طوری که وزیر کشاورزی این کشور برای مبارزه با قحطی و افزایش جمعیت در این کشور، خواستار افزایش حجم سرمایه گذاری برای تولید تیلاپیا شده است.

گفتنی است برای مردم محلی فیلیپین، صنعت تیلاپیا مهمترین منبع اشتغال و درآمد و تامین مواد پروتئینی سالم محسوب می شود.

منابع:

yon.ir/ckF0p

yon.ir/AYWHP

yon.ir/KmrjP

yon.ir/YN0Mn

yon.ir/eeiai



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.