۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۷۳۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

خودروساز ژاپنی تویوتا به دنبال افزایش تولید محصولات خود در چین است تا از رقبای بین المللی خود در بزرگترین بازار خودروی جهان عقب نماند. در حال حاضر میزان تولید سالانه محصولات تویوتا در چین ۱.۳ میلیون دستگاه است، اما بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است تا سال ۲۰۲۱ ظرفیت تولید تویوتا در چین به ۱.۷ میلیون دستگاه در سال افزایش یابد. تویوتا این هدف را از طریق گسترش خودروهای با فناوری های نو نظیر محصولات هیبریدی، برقی و خودران دنبال می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت تویوتا موتور ژاپن قصد دارد تا با راه اندازی کارخانه های جدید، به ظرفیت تولید خودرو در چین بیفزاید. در حال حاضر میزان صادرات سالانه شرکت تویوتا موتور به چین ۵۰۰ هزار دستگاه است.

هدف اصلی این شرکت خودروساز ژاپنی گسترش همکاری ها با شرکای چینی از طریق قراردادهای سرمایه گذاری مشترک است و قصد افزایش صادرات خودروی کامل (سی بی یو) را ندارد.

افزایش ظرفیت تولید تویوتا در چین به ۱.۷ میلیون دستگاه در سال

در حال حاضر میزان تولید سالانه تویوتا در چین ۱.۳ میلیون دستگاه خودرو است. اما بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته خودروسازی تویوتا قصد دارد با احداث کارخانه های جدید در کشور چین، میزان تولید سالانه خودرو در این کشور را تا سال ۲۰۲۱ به ۱.۷ میلیون دستگاه در سال برساند.

گفتنی است دو شرکت خودروساز فولکس واگن و جنرال موتورز سال گذشته حدود ۴ میلیون خودرو در چین به فروش رساندند.

دولت چین قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، ۲۰ درصد فروش خودروهای چینی را به خودروهای هیبریدی و برقی اختصاص دهد. برنامه های سخت گیرانه دولت چین برای خودروسازان به منظور تولید محصولات نوین از سال آینده اجرایی خواهد شد.

فولکس واگن، جی ام و جیلی از رقبای اصلی تویوتای ژاپنی

شرکت خودروساز ژاپنی تویوتا در حال تلاش برای بازگشت به مسیر توسعه و رشد در بازاری است که خودروسازان مطرحی همچون فولکس واگن، جیلی و جی ام حضور دارند.

خودروساز چینی جیلی به عنوان بزرگترین تولید کننده خودرو از همه رقبای خودروساز پیشی گرفته است و سهم قابل توجهی از فروش خودرو در چین را به خود اختصاص داده است.

 تولید خودروهای برقی و خودران راهکار تویوتا برای گسترش محصولات در چین

تویوتا برای گسترش حضور خود در چین و اینکه توانایی رقابت با خودروسازان مطرح دیگری همچون فولکس واگن، جیلی و جی ام داشته باشد، بایستی به سمت تولید خودروهای نوینی از جمله خودروهای برقی و خودران در بازار چین روی آورد.[۱]

سرمایه گذاری ۱۰۳ میلیارد دلاری تویوتا در فیلیپین

لازم به ذکر است خودروساز ژاپنی تویوتا برای افزایش تولید خود در کشورهای جنوب شرقی آسیا برنامه های ویژه ای در نظر گرفته است. بدین منظور این شرکت خودروساز ژاپنی قصد تولید خودروی سدان در فیلیپین با راه اندازی کارخانه جدید را دارد. برای تولید این محصولات از ظرفیت تأمین کنندگان قطعات داخلی استفاده خواهد شد.

این خودروساز ژاپنی با برگزاری رویدادی در کارخانه استان لاگونا فیلیپین از تصمیم خود برای داخلی سازی ۵۰ درصدی محصولات تولیدی در فیلیپین خبر داد. میزان داخلی سازی در گذشته در بیشترین حالت به ۴۰ درصد می رسید. در قرارداد جدید داخلی سازی قطعات با ارزش افزوده بالا در اولویت قرار گرفته است.

شرکت خودروساز ژاپنی تویوتا در فیلیپین برای داخلی سازی سپرها و صفحات نمایش سوخت خودروها بسیاری از قالب های صنعتی را داخلی سازی کرده است. همچنین این شرکت در بخش قطعات و مجموعه های اصلی خودرو ۱۰۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری ویژه خواهد کرد.[۲]

منابع:

[۱] بلومبرگ yon.ir/36aw1

[۲] نیکی yon.ir/ey3ta

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.