۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۷۴۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸ دسته: تولید
۰

محمدرضا گنجی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تایر ایران در شهریور ماه امسال خبر از ممنوعیت واردات تایر به داخل کشور داده بود؛ این در حالیست که به گفته وی، در حال حاضر تایرهای خارجی ۳۰ درصد از سهم بازار تایر ایران را در اختیار گرفته اند.

به گزارش مسیر اقتصاد محمدرضا گنجی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تایر ایران با انتقاد از آمار بالای واردات تایر به کشور گفت: متاسفانه بخش زیادی از واردات تایر از کشورهایی چون «تیمور شرقی» که به درستی مکان آن در نقشه مشخص نیست وارد می شود که این نشان از بی حساب بودن واردات و باز بودن دروازه های ورودی کشور است.

گنجی افزود: با توجه به وجود کارخانه های توانمند در حوزه تولید تایر اما همچنان شاهد واردات گسترده تایر هستیم به طوری که در حال حاضر تایرهای خارجی ۳۰ درصد از سهم بازار تایر ایران را در اختیار گرفته اند.[۱]

گنجی همچنین در شهریورماه امسال از افزایش ۴۰ درصدی واردات تایر طی ۵ ماهه اول امسال خبر داده و گفته بود: متاسفانه آمار واردات تایر نگران کننده است، به طوری که در برخی از سایزها با وجود خودکفایی در تولید تایر خودروهایی مثل پراید، پژو، سمند و کامیون های تریلر، همچنان واردات صورت می گیرد.

واردات تایر از کشورهای بی نام و نشان با وجود صادرات محصولات یزد تایر به فرانسه

این واردات در حالی رخ می دهد که به گفته گنجی در ۲۲ مهرماه ۹۶ میزان صادرات تایر در سال گذشته ۲۵ میلیون دلار بوده است و شرکت یزد تایر با دریافت استانداردهای معتبر جهانی و استفاده از تکنولوژی وردنشتاین هلند، موفق به کسب تاییدیه شرکت رنو فرانسه شده و در لیست خریدهای این شرکت قرار گیرد.

اما با وجود کیفیت مناسب تایرهای ایرانی و جایگاه صادراتی مناسب این تایرها، آمار واردات این محصولات روند افزایشی داشته است.

ممنوعیت واردات تایر در دست پیگیری است

طبق گفته های گنجی، شهریورماه قانون «ممنوعیت واردات تایر برای استفاده خودروسازان» اصلاح شد و بر اساس آن نه تنها واردات تایر بلکه به طور کلی مصرف تایرهای خارجی برای خودروسازان داخلی ممنوع شد.

علیرغم وضع این قانون اما واردات تایر روند افزایشی داشته که ممکن است به تولید کنندگان داخلی آسیب وارد نماید.

پینوشت:

[۱] سازمان خبری خودرو و صنایع وابسته (خبرخودرو) 



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.