۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۶۶۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹ دسته: تولید
۰

صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه میزان داخلی‌سازی خودروهای چینی باید در سال جاری به ۳۰ درصد و در سال ۹۷ به ۴۰ درصد برسد، گفت: اگر خودروسازان این موضوع را رعایت نکنند، مشمول پرداخت تعرفه کامل خواهند شد.

به گزارش مسیر اقتصاد محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تعدادی از واحدهای تولیدی در صنعت خودرو با خودروسازان چینی در تیراژهای نسبتا پایین همکاری می‌کنند، گفت: قرار بر این است که با توسعه تولید تا سقف ۸۰ هزار دستگاه، خطوط بدنه و رنگ در مجموعه شرکت ایرانی راه‌اندازی شود و کار استفاده از قطعه‌سازان داخلی، رونق گیرد.

وی افزود: وزارت صنعت آنها را مکلف کرده تا در سال جاری، ۳۰ درصد داخلی‌سازی قطعات را دنبال کنند و در سال آینده هم این رقم را به ۴۰ درصد ساخت داخل برسانند.

صالحی‌نیا ادامه داد: در این زمینه وزارت صنعت ورود خواهد کرد و اگر خودروسازان چینی، میزان داخلی سازی قطعات را به ۴۰ درصد نرسانند، مشمول پرداخت تعرفه خودروی کامل خواهند شد.

وی گفت: این در شرایطی است که اکنون تعرفه واردات خودروهای چینی در صورت ساخت داخلی قطعات با کمتر از ۲۰ درصد، معادل خودروی کامل است. اما اگر داخلی‌سازی تا ۳۰ درصد انجام شود، مشمول دریافت تعرفه ۵ درصدی می‌شوند؛ اما اگر در سال آینده، میزان داخلی‌سازی تا ۳۰ درصد باشد، خودروساز باید تعرفه کامل خودرو را بپردازد.

کاهش هزینه های تولید و ایجاد اشتغال با داخلی سازی قطعات

یکی از مزایای داخلی سازی قطعات، کاهش هزینه های تولید است. زیرا با واردات قطعه هزینه های حمل و نقل افزایش پیدا می کند و در نهایت به افزایش قیمت نهایی خودرو منجر می شود. بنابراین با حذف یا کاهش واردات قطعه و بالا رفتن درصد داخلی‌سازی، هزینه‌های مربوطه از بین رفته یا کاهش می‌یابند.

همچنین با توجه به توانایی‌ قطعه سازان داخلی در تولید انواع قطعات خودرو، افزایش درصد داخلی سازی خودروهای کشور موجب رونق تولید و خروج بنگاه‌های کوچک و متوسط از رکود خواهد شد و زمینه ساز ایجاد شغل‌های جدید در قطعه‌سازی کشور می‌شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.