۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۵۰۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳ دسته: کشاورزی
۱۹

کشاورز نمونه قزوینی با اشاره به برداشت ۳۵۰۰ کیلویی محصولات کشاورزی در هر هکتار اراضی زراعی گفت: تهیه بذر سالم و سم پاشی زمین های کشت دیم یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان است که لازم است دولت برای آن اقدام نماید.

حمید عالمی کشاورز نمونه قزوین و کارشناس کشت دیم در گفتگو با مسیر اقتصاد درخصوص وضعیت کشت دیم گفت: هر کشاورزی که براساس اصول معین کشت دیم زراعت کند، برداشت خوبی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در مزرعه شخصی خود به کشت دیم گندم و جو می پردازم و درآمدم نیز از این راه بسیار خوب است، گفت: با توجه به بارندگی سالیانه به طور میانگین می توانم بگویم که در هر هکتار از ۱۲۰۰ کیلو تا ۳۵۰۰ کیلو برداشت محصول در اراضی کشت دیم صورت می گیرد.

عالمی گفت: با وجود این که عدس برداشت شده شهر قزوین به شهرت جهانی رسیده است ولی با این وجود به دلیل مشکات زیاد این محصول را کشاورزان در فصل پاییز کشت نمی کنند.

کشاورزان منتظر خرید تضمینی دولت نمی مانند

این کشاورز نمونه قزوینی گفت: خرید تضمینی توسط دولت از محصولات کشت دیم صورت نمی گیرد و اگر هم دولت قصد این کار را داشته باشد کشاورزان از این امر استقبال نمی کنند چون پول آنها شش ماه بعد پرداخت می شود.

وی افزود: بیشتر محصول جو برای بذر مصرفی خود کشاورزان برداشته می شود و سهم کمی از آن ها به سازمان ها و اداره جات تهیه جو پوست کنده و جوپرک فروخته می شود.

عالمی با اشاره به کشت حبوباتی نظیر عدس، نخود و لپه در ماه های بهاری گفت: در گذشته ارقام را خودمان اصلاح و در مزراع کشت می کردیم  ولی به واسطه خرید محصول توسط شرکت های اصلاح بذر دیگر این کار صورت نمی گیرد.

وی افزود: از ارقام معرفی شده‌ی آذر ۲ و سرداری در کشت گندم و سهند در کشت جو استفاده کرده ام که اراقام خوبی بوده اند، البته خوبی ارقام با توجه به اقلیم و بارندگی موجود در منطقه هم هست.

بذر ناسالم و نبود سم پاش مهمترین مشکلات کشت دیم

این کارشناس کشت دیم در خصوص مشکلات این کار گفت: بیشترین مشکل به تهیه بذر گندم و جو برمی گردد، چون کشاورز مجبور است بذر ناسالم بخرد، زیرا بذر سالمی به دلیل نبود رقابت بین تولیدکنندگان بذر وجود ندارد.

وی افزود: دومین مشکل به سم پاشی که برای مبارزه با آفات و سن زدگی صورت می گیرد، مربوط می شود چون همه کشاورزان نه توان تهیه یک سمپاش را دارند و نه علم آن را.

عالمی گفت: نزدیک ۵۰ درصد تناژ محصولمان در سال جاری به خاطر آفت زدگی از بین رفته است، به همین دلیل دولت می تواند برای هر منطقه ای یک سمپاش اختصاص بدهد و از این امر حمایت کند.

  1. سلام .زمین داریم به مساحت ۶۰۰۰ متر مربع میخوام نخود بکارم آیا برام سود آور هست .ممنون

    ۶۳۹
  2. سلام .حدود صدهکتار زمین در حاشیه رودخانه کر نزدیک بندامیر دارم اما به علت خشکسالی های مکرر حتی دیگر توان خرید بذر هم بصورت نقدی برایمان نمانده
    اگر لطف کنید و راهنمایی بفرمایید عمری سپاسگزار و دعاگو میشویم
    ممنون

    ۱۱۷
  3. سلام...خشک سالی تمام شد ایشالله طبق نظر کارشناسان بار ابری دریای مدیترانه بعد ده سال مثیت شده و دیگر مشکل بارش نیست مثل همین امسال ک تا الان بارش ها خوب بودند....صد هکتار خیلی مناسبه براش کاشت

    ۴۸
  4. سلام میشه راهنمایی کنید بذر سالم رو باید از کجا تهیه کرد
    من یه ۱۰ هکتار زمین دارم میخوام دیم بکارم
    تو استان قزوین

    ۱۷
  5. سلام
    من حدود دوهكتار زمين در منطقه خراسان جنوبى دارم،ميخواستم راهنمايي كنيد كه چه محصولى بكارم كه مناسب ديم با آب كم هم باشه

    ۶۱۳
  6. با عرض سلام وخسته نباشید استاد ارجمند بنده ۳ هکتار زمین دیم در یکی از روستاهای ازنای لرستان دارم پیشنهاد جنابعالی چه محصول یا گیاهی برای کاشت ان مناسب است در ضمن گندم ادیم کشت کردم رضایتمند نبود متشکرم.

    ۵۹
  7. سلام درهر متر مربع چه میزان عدس دیم میشه برداشت کرد ممنون میشم جواب منو بدین

    ۱۰۳۰
  8. سلام میتونم باهاتون همکاری کنم در خصوص کاشت محصولات در زمین هاتون شماره تماس ۰۹۰۵۹۸۸۹۳۲۳

    ۰۰
  9. با تانکر باید هر چند روز آبیاری بشه

    ۱۲
  10. دوست عزیز بهترین حالت ۱۲۰۰ کیلوگرم و بدترین حالت ۶۰۰ کیلوگرم

    ۱۱۰
  11. سلام من امسال جو کاشتم ولی همین زمین پارسال گندم بود ، الان جو نسبت به گندمهای اطراف رشد نکرده ایا دلیلش دوکشتس یا اینکه جو دیرتر میاد بالا

    ۰۶
    • با سلام دوست عزیز در تناوب کشت باید دقت شود در یکسال از گیاهان خانواده بقولات ،مثلا نخود و یا عدس و در سال بعد گندم یا جو استفاده شود ،گندم و جو از یک خانواده هستند در نتیجه عملا تناوب را رعایت نکردید،با استفاده از کودهای پاششی میکرو میتوانید مقداری عملکرد را بهبود دهید

      ۱۵

  12. سلام خدمت کشاورزان عزیز بذر درجه یک گوجه یورو وان اصلاح شده اورجینال ترکیه یا بیست درصد الباقی بعد بردانشت یا نصفه نصف
    ٠۹۳۶۵۱۳۶۹۷۵

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.