۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۳۲۶ ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶ دسته: تولید
۰

انحصار و عدم سیاست گذاری مناسب در قیمت گذاری ورقه های فولادی در داخل کشور منجر به رکود و تعطیلی صنایع پایین دستی این بخش شده و خام‌فروشی گسترده و ارزان قیمت محصولات کم فرآوری شده را در پی داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه ۲۵ مهر ماه با حضور آقایان علی محمد ابویی رئیس سندیکای لوله و پروفیل و سید رضا شهرستانی عضو انجمن فولاد کشور با هدف بررسی چالش های قیمت گذاری ورقه های فولادی در بازار کشور برگزار شد.

در این برنامه همچنین آقایان محمود اکبری مدیر فروش شرکت فولاد مبارکه، امیر مهریزی مدیر کارخانه نورد لوله و اهواز و حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا ایران به صورت تلفنی به سئولات پاسخ دادند.

بخش فولاد بخشی مهم و استراتژیک برای صنعت کشور است

در کشور بیش از ۶۰۰ گروه کالایی هستند که با استفاده از ورقه های فولادی تولید می شوند و به طور کلی بخش فولاد و محصولات فولادی یکی از مهم ترین بخش های صنعت کشور است.

در حال حاضر در کشور یک جنگ قیمتی بین تولیدکنندگان ورقه فولادی و مصرف کنندگان ورقه های فولادی که همان تولیدکنندگان محصولات نهایی از فولاد هستند برقرار است. از طرفی مصرف کنندگان ورقه های فولادی معتقدند تولیدکنندگان ورقه های فولادی قیمت را با استفاده از انحصار بالا برده اند و در مقابل به خامفروشی ارزان قیمت ورقه های فولادی روی آورده اند. از طرف دیگر تولیدکنندگان معتقدند طبق عرف جهانی عمل می کنند و تقاضای کاهش قیمت مصرف کنندگان غیر منطقی است.

عدم تعادل در قیمت گذاری ورقه های فولادی در داخل منجر به رکود و خام‌فروشی شده است

در این گفت و گو ابتدا علی محمد ابویی رئیس سندیکای لوله و پروفیل گفت: در چهار سال گذشته در بازار ورقه های فولادی عدم تعادل قیمتی حاکم بوده و این مسئله موجب رکود تولید صنایع تکمیلی بخش فولاد و خامفروشی و صادرات محصولات کم فرآوری شده در این صنعت شده است.

وی افزود: از زمانی که ستاد فولاد در دولت یازدهم کنار گذاشته شد، در این مدت قیمت داخلی ورقه های فولادی به نحوی بوده که رقابت پذیری تولیدکنندگان محصولات با ارزش افزوده و نهایی این بخش را کاهش داده و صادرات آن ها را از بین برده است.

در سه سال گذشته قیمت ورقه های فولادی در داخل ۴۰ درصد گرانتر از بازارهای جهانی بوده است

این نماینده تولیدکنندگان محصولات فولادی گفت: از سال ۹۳ تا به حال قیمت ورقه های فولادی در بازار داخلی به طور میانگین ۴۰ درصد نسبت به قیمت های جهانی گران تر بوده است.

وی افزود: پیش از این تولیدکنندگان محصولات فولادی مشمول ارز مبادله ای بوده اند و با تعرفه واردات ۴ درصد بخش عمده ورقه های فولادی مورد نیاز خود را تأمین می کردند. اما از آن زمان تا به حال شرکت فولاد مبارکه که تولید کننده انحصاری ورقه های فولادی در کشور است موفق شده مسئولین را مجاب نماید تا تعرفه ها را به ۲۰ درصد افزایش داده و واردات ورقه های فولادی را از دریافت ارز مبادله ای محروم نمایند.

هدف از محدودیت واردات کمک به تولیدکنندگان داخلی است و نه خام‌فروشی

ابویی گفت: هدف از وضع تعرفه واردات حمایت از تولید داخلی است ولی شرکت فولاد مبارکه ورقه های فولادی را با قیمتی به مراتب بالاتر از قیمت های جهانی در داخل به فروش رسانده و در عمل منجر به تعطیلی و رکود صنایع تکمیلی صنعت فولاد شده است.

وی افزود: تعرفه ای که باید برای حمایت از کالای داخلی مورد استفاده قرار می گرفت موجب غیر اقتصادی شدن تولیدات صنایع تکمیلی صنعت فولاد شده و به خامفروشی ورقه فولادی منجر شده است.

فولاد یک کالای استراتژیک است

در ادامه شهرستانی عضو انجمن فولاد کشور عنوان داشت: به طور طبیعی در کشورهای تولیدکننده فولاد برای حمایت از تولید، قیمت داخلی نسبت به نرم جهانی باید بالاتر باشد. به طور مثال آمریکا در موردی به منظور حمایت از تولید داخلی، برای واردات فولاد ۲۵۰ درصد تعرفه مصوب کرد.

وی افزود: فولاد یک کالای استراتژیک است و باید دولت از تولید آن حمایت نماید. برای بخش فولاد در سال ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن و صادرات ۲۰ میلیون تن در نظر گرفته شده است که بدون حمایت از تولید میسر نخواهد بود.

فولاد مبارکه هر سال ۴۰ درصد به عرضه داخلی ورقه های فولاد افزوده است

در ادامه اکبری مدیر فروش فولاد مبارکه در تماس تلفنی در پاسخ به چرایی گران بودن ورقه های فولادی در بازار داخلی گفت: ما از سال ۱۳۹۳ تا به حال همواره با نرخی بالاتر از ۴۰ درصد به عرضه ورقه های فولادی در بازار داخلی افزوده ایم. اگر قیمت ها بالا بود خریداران از ما نمی خریدند.

اکبری تاکید کرد: خودروسازان به دلیل خرید داخلی ورقه های فولادی توانسته اند صرفه جویی نمایند و این نشان می دهد که قیمت های داخلی گران نبوده است.

ابویی در پاسخ به آقای اکبری گفت: فولاد مبارکه عرضه کننده انحصاری ورقه های فولادی است و وضع تعرفه و حذف ارز مبادله ای خریداران را مجبور کرده ورقه های فولادی را با قیمت بالا از فولاد مبارکه خرید نمایند.

مشکل اساسی تولیدکنندگان و صنایع داخلی کمبود و گرانی مواد اولیه است

در ادامه مهریزی مدیر کارخانه نورد لوله و اهواز درباره سازوکار فروش و تولید لوله گفت: مشکل اساسی ما در سه سال گذشته مشکل تأمین ورقه فولادی بوده است که موجب تعطیلی ۱۴۰ روزه خط تولید ما شده است. در حال حاضر تعداد زیادی از تولیدکنندگان لوله کشور به دلیل گران بودن و کمبود ورقه فولادی با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد به تولید می پردازند.

مهریزی در رابطه با ضرورت تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخلی و جلوگیری از خامفروشی گفت: کشور چین در عین اینکه به صادرات محصولات نهایی مشوق صادراتی ۱۷ درصدی اعطاء می کند، با دریافت تعرفه ۱۷ درصدی از صادرات مواد خام و مورد نیاز صنایع داخلی جلوگیری می کند. در چنین شرایطی در ایران نیز نباید مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخلی با قیمتی به مراتب ارزان تر به دیگر کشورها صادر شود.

وی افزود: بحث تامین مواد خام امروزه بزرگترین مشکل کشور است به طوری که اگر مواد اولیه کارخانجات داخل تامین شود بخش اعظمی از واردات کاهش می یابد.

شهرستانی در پاسخ به این شبهه گفت: در کشور ما سیاست حمایت از صادرات است و از این رو قیمت صادراتی عموما ارزان تر از قیمت آن در بازار داخلی است.

تعیین قیمت کالا در بورس بر مبنای عرضه و تقاضاست

در ادامه حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا به صورت تلفنی با اشاره به اینکه بورس کالا بستر انجام معاملات بر مبنای عرضه و تقاضاست، گفت: بورس کالا در ایران بر مبنای حراج است و عرضه کننده قیمت اولیه آن را تعیین می کند. در چنین شرایطی اگر قیمت عرضه محصولات گران باشد، خریداران از خرید خودداری می کنند تا عرضه کننده قیمت خود را کاهش دهد.

ایوبی در رابطه قیمت گذاری ورقه های فولادی شرکت فولاد مبارکه گفت: عرضه کننده این بازار انحصاری است و خریداران فولاد چاره ای جز خرید ورقه های فولادی از بازار ندارند. بنابراین در چنین شرایطی بورس کالا ابزاری برای تطهیر قیمت بالای عرضه ورقه های فولادی شده است. این مسئله مورد تأیید شورای رقابت نیز قرار گرفته است و این شورا در رابطه با قیمت گذاری ورقه های فولادی در بورس کالا دستورالعملی صادر کرده است.

تشکیل ستاد فولاد به منظور رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان ضروری است

شهرستانی در رابطه با ضرورت تشکیل دوباره ستاد فولاد گفت: پیشنهاد داده شده است تا انجمن های سنگ آهن، فولاد و سندیکای پروفیل با هم ادغام شوند و به صورت یکپارچه عمل کنند لذا لازم است ستاد فولاد در این رابطه تشکیل شود.

ابویی در این رابطه خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته نقطه نظرات شرکت فولاد مبارکه و دیگر شرکت های خصولتی و دولتی مورد پذیرش مسئولین وزارت صنعت بوده و برای نظرات تولیدکنندگان محصولات تکمیلی صنعت فولاد گوش شنوایی نبوده است با اینحال ما نیز از تشکیل دوباره ستاد فولاد  استقبال می کنیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.