۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۱۰۲ ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸ دسته: کشاورزی
۰

به گفته شریعت نژاد عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، برای تکمیل قانون انتزاع بایستی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان توسعه تجارت (در بخش کشاورزی) و دفتر صنایع غذایی وزارت صنعت، معدن و تجارت از وزارت صمت به وزارت کشاورزی منتقل شود. تکمیل قانون انتزاع شرایط را برای تامین حداکثری امنیت غذایی در کشور فراهم می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد شمس الله شریعت نژاد عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در رابطه با وضعیت فعلی بخش کشاورزی در کشور گفت: ایجاد امنیت غذایی و حمایت از تولیدات داخلی دو هدف مهم این بخش در برهه ی فعلی است.

وی یکی از پله های مهم رسیدن به این دو هدف را اجرای صحیح قانون انتزاع در کشور عنوان کرد و گفت: عدم اجرای صحیح این قانون، دستیابی به اهداف پیش بینی شده را غیرممکن می سازد.

کاهش واردات محصولات خارجی و افزایش تولیدات داخلی، دو دستاورد مهم قانون انتزاع

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی دستاوردهای مهم این قانون در طول ۳ سال اجرایی شدن آن را کاهش واردات بی رویه محصولات خارجی و افزایش سطح تولیدات کشاورزان داخلی دانست.

نماینده مردم رامسر در ادامه گفت: یکی از اشکالات مهم در اجرای قانون انتزاع، عدم اجرای صحیح این قانون بوده است که بایستی با پیگیری های نمایندگان این مشکل رفع شود.

موضع منفعلانه وزارت کشاورزی در گرفتن اختیارات خود از وزارت صمت

وی افزود: متاسفانه وزارت جهادکشاورزی در اجرای صحیح قانون انتزاع موضع انفعالی دارد و خواستار بازپس گیری حق خود از وزارت صنعت، معدن وتجارت نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: این در حالی است که عدم اجرای درست قانون انتزاع منجر به نتایج بدی شده و عواقب آن به عهده ی وزارت جهاد کشاورزی و وزیر مربوطه است و ایشان باید پاسخگوی نمایندگان مجلس باشد.

تکمیل قانون انتزاع با انتقال ۳ سازمان از وزارت صمت به وزارت جهادکشاورزی

شریعت نژاد ادامه داد: طبق قانون انتزاع سازمان هایی که خارج از وزارت جهاد کشاورزی برای بخش کشاورزی سیاستگذاری می کنند نظیر، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان توسعه تجارت و دفتر صنایع غذایی وزارت صنعت، معدن و تجارت بایستی هرچه زودتر به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شوند.

وی تاکید کرد: در این راستا نیاز است وزارت جهادکشاورزی اقدامات لازم برای انتقال این سازمان ها را انجام دهد و نمایندگان مجلس هم پیگیر این موضوع باشند.

سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در جهت تامین امنیت غذایی حرکت نمی کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی یکی از اشکالات وارد بر سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را اصرار این سازمان بر پایین بودن قیمت های محصولات کشاورزی در بازار تحت هر شرایطی دانست.

وی گفت: خواسته این سازمان مغایر با اهداف وزارت جهاد کشاورزی و تامین امنیت غذایی و حمایت از تولیدکنندگان است. این مشکل با انتقال این سازمان به وزارت جهادکشاورزی برطرف می شود.

شریعت نژاد ادامه داد: هنگامی که وزارت جهاد کشاورزی قیمت بازاری یک محصول را با توجه به شرایط تولید و بازار تعیین می کند، اما سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از طریق ستاد تنظیم بازار بدون توجه به شرایط تولیدکنندگان کشاورزی قیمتی پائین تر مصوب می کند، تولیدکنندگان داخلی متضرر می شوند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.